Jump to content

Recommended Posts

Posted

hur gör jag så ett eldklot brinner i lightwave? Ja har gjort en "boll" som är orange färgad och rör sig som ett eldklot men hur gör ja så den ser ut att glöda och det kommer lixom "eld linjer" i luften efter (som en svans ungefär.....)

Posted

Såna effekter löses i princip alltid med någon form av partikelsystem (såvida man inte har filmad eld man lägger på). Att få till bra eld kräver en del pillande, så tipset är att leda i dokumentationen efter partiklar och partikelsystem. Likaså ta en titt på google efter detsamma.

När du tittat lite grand på partiklar, så gör ungefär så här

- Gör ditt eldklot till en emitter (heter det i Maya, kan heta annat i LW), dvs något som avger partiklar.

- Se till så att partiklarna inte har en hastighet, utan bara stannar kvar där de skapades

- Ge partiklarna en livslängd.

- Sen kan man (och detta görs väldigt olika i olika program, återigen, ta en titt i dokumentationen) skapa en gradient/ ramp som går mellan följande färger: gul - orange- röd- svart. Lägg gradienten på färgen, men koppla den till partiklens livslängd. Detta gör att partiklarna ändrar färg beroende på hur gamla de är.

Lite pill för att få rätt på, och funkar som sagt ganska olika i olika 3d-progs, men grundmetoden är densamma.

Lycka till

McWolfe

Posted

En annan kanske enklare metod är att använda sig av ett "proceduriskt" material (med transparent textur) och leka lite med den emissiviteten och diffus färg modulerad med nån turbulensfunktion. S.k. volumetrisk eldeffekt. Men partikelsystem ger nog mer realism kanske (vad vet jag. Har aldrig använt lightwave).

Jag har iaf gjort en raket-låga på detta sätt och det funkade rätt bra.

• 4 weeks later...
  • 5 years later...