Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon som läst filmvetenskap? Tips på bra skolor (som de finns erfarenhet av)?

Har letat en del på studera.nu och hittat lite olika, men var är det bäst? Hittade bland andra, Högskolan i Halmstad, Växjö Universitet och Göteborgs Universitet som intresserade mig.

Posted

[citat=ingebo]Någon som läst filmvetenskap? Tips på bra skolor (som de finns erfarenhet av)?

Har letat en del på studera.nu och hittat lite olika, men var är det bäst? Hittade bland andra, Högskolan i Halmstad, Växjö Universitet och Göteborgs Universitet som intresserade mig.[/citat]

japp, har läst det. inte att rekomendera om du vill hålla på med praktisk film. stor skillnad. lunds universitet är okej, finns även i Gbg och lite runt om i landet. tror inte det är så stor skillnad, men det går inga A kurser (1-20 poäng) innan nästa höst. alltså man lär sig mer filmhistoria samt hur filmen har utvecklats. mkt bergmanfilmer kollar man på och även andra äldre regissörer. alltså det är okej men det beror på vad du vill bli...

Posted

[citat=Speero]Tyckte ämnet var ointressant. Fick bara skriva en massa analyser hit och dit. Blää*[/citat]

Vad trodde du att du skulle göra, eller vad förväntade du dig?

Posted

Läser A-kursen på Örebro universitet just nu.

Är man intresserad av film så kan man knappast säga att det är ointressant.

Visst, det är mycket läsande, en hel del filmer man inte ser något bra i.

Men det är en bra grund och jag håller inte med föregående talare om att det inte är värt att läsa om man vill hålla på med praktiskt med film.

Framförallt analyser ger dig ett nytt sätt att se på filmen, framförallt estetiken och kan motivera dina val som filmskapare senare i livet. Fast du får nog läsa minst b-nivå för att det ska vara flytande.

Mina planer är iaf att läsa filmvetenskap till c eller d nivå för att sedan söka till någon praktisk folkhögskola.

Posted

[citat=Dawey][citat=Speero]Tyckte ämnet var ointressant. Fick bara skriva en massa analyser hit och dit. Blää*[/citat]

Vad trodde du att du skulle göra, eller vad förväntade du dig?[/citat]

Gick IT Media på gymnaiset.. hade inget val ;)

Posted

[citat=Speero][citat=Dawey][citat=Speero]Tyckte ämnet var ointressant. Fick bara skriva en massa analyser hit och dit. Blää*[/citat]

Vad trodde du att du skulle göra, eller vad förväntade du dig?[/citat]

Gick IT Media på gymnaiset.. hade inget val ;)[/citat]

aha! :)

• 2 weeks later...
Posted

Har själv läst filmvetenskap A och B och pluggar nu praktiskt till filmproducent. Det är väldigt många som jag känner som faktiskt har börjat med att plugga filmvetenskap för att sedan gå vidare till praktik. Själv skulle jag dock inte vilja läsa mer än B-nivå eftersom det sen blir så teoretiskt och inte så mkt om film längre.

Jag läste på Örebro universitet och på b-kursen så spelade vi in en film som ett av delmomenten.

Posted

"Själv skulle jag dock inte vilja läsa mer än B-nivå eftersom det sen blir så teoretiskt och inte så mkt om film längre. "

Vad menar du????

Posted

Jag har kompisar som pluggat vidare på c och d nivå. Deras arbeten handlar mer om filmanalays och filmteori än om film. Dvs teori om hur film uppfattas osv. På A och B nivå är kurserna mer konkreta och handlar mer om filmerna och inte teorierna.

Posted

[citat=Jodokast]Jag har kompisar som pluggat vidare på c och d nivå. Deras arbeten handlar mer om filmanalays och filmteori än om film. Dvs teori om hur film uppfattas osv. På A och B nivå är kurserna mer konkreta och handlar mer om filmerna och inte teorierna.[/citat]

Jag kan bara säga att jag inte håller med. Teoretiseringsnivån stiger men det betyder inte att det handlar mindre om film. Tycker snarare att det sker en fördjupning i ämnet.