ymmit Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Hej Hej. Jag har några frågor angående After Effects. Jag gjorde en snutt som var ca 5 sekunder långt ungefär. Som jag pysslade om lite. Sedan när jag skulle spara de så tog jag : Composition > Make Movie... Sen sparar jag de i ett Video for Windows format. När jag gjort de var de sedan klart. Men sedan märkte jag att efter filmen var slut så blev de svart i ca 10 sek. Hur får man bort de? Och sen när man nu sparar de i MPEG 2 format. ska de låta bää! efter precis när de ä klart. Och hur gör man klippet mindre. Klippet blev lixom 54.9 MB stor. Tacksam för svar MvH / Timmy... 0 Quote
Pace Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Flyttas från "Kolla min film!" och döps om från "After Effects fråga". 0 Quote
Anhool Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 [citat=ymmit]Hej Hej. Jag har några frågor angående After Effects. Jag gjorde en snutt som var ca 5 sekunder långt ungefär. Som jag pysslade om lite. Sedan när jag skulle spara de så tog jag : Composition > Make Movie... Sen sparar jag de i ett Video for Windows format. När jag gjort de var de sedan klart. Men sedan märkte jag att efter filmen var slut så blev de svart i ca 10 sek. Hur får man bort de? Och sen när man nu sparar de i MPEG 2 format. ska de låta bää! efter precis när de ä klart. Och hur gör man klippet mindre. Klippet blev lixom 54.9 MB stor. Tacksam för svar MvH / Timmy...[/citat] När du skapar en ny compostion måste du skriva in hur lång den ska vara. Då borde du inte få någon svart ruta efteråt. För att göra klippet mindre, tanka videomach/virtualdub eller något sånt. 0 Quote
ymmit Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 Jag laddade ner det. Men hur funkar de. Jag tog File > Open och valde en filmen som beskrivs i tidigare inlägg. Men hur gör man sen för att göra filmen mindre? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 jag rekommenderar att du rendrerar i ett annat format. Quick Time Sorenson 3 är det ända rätta. Oändligt bra format, högupplöst och filerna blir inte alls tunga. Det där med att du får svart efteråt beror på composition-inställningarna som du kan ändra bl.a. på en liten knapp längst till höger på timelinen. "Composition Settings" (el. dyl.) Eller så kan du sätta outpointsen (heter de så?) precis så som du vill ha klippet och välja "Trim Layers to outpoints"(eller liknade då..) det där med bää fattade jag inte alls nånting av. har du byt ut standard-pling-ljudet eller? hoppas det hjälpte annars.. 0 Quote
ymmit Posted November 11, 2005 Author Posted November 11, 2005 Hm. hehe och hur gör man det till ett Quick Time format. kan ingenting om VideoMatch. Vore bra om någon kunnde sätta sig ner ett tag å förklara lite mer ingående hur de fungerar :) Det här med svart efter filmen kom jag på att det är ju bara klippa bort i redigerings programmet sen. En sak till bara. Om jag har gjort om ett klipp i AE lite. sparar de. Då blir de ju i ganska stort format. ska man då lägga in det i VideoMatch å göra det mindre redan då eller räcker det att man gör de med hela filmen sen med alla omgjorda klipp från Vegas till VideoMatch? är inte så inne på sånt där så vore bra om någon kunde svara... 0 Quote
Munthe Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 After Effects fråga: hur tar man bort svartruta efter filmen? Svar: Låt bli att rendera ut den del av timelinen du inte vill ska vara med. Svårare än så är det inte. Normalt sett renderar man inte till Sorenson och distributionscodecar i After Effects. Tar bara onödigt med tid. Bättre att rendera till ett okomprimerat format och sedan konvertera den filen till ett distributionsformat med något verktyg typ Compressor, Compression Master, Procoder, Windows Media Encoder eller liknande. Distributionscodecar är inget bra att använda i redigeringsprogram. Distributionscodecar: Sorenson, Mp4, H.264, Mpeg 1 och 2, DivX osv. Bra produktionscodecar jag rekommenderar: Microcosm, QT Animation, QT PNG, Alparysoft Lossless Codec. Eller olika imagesequenceformat som .tga, .png. Det här med codecar är en djungel menm det är viktigt att tänka särskillnad på codecar man använder för produktion (klipp, effekter) och codec som man använder för att visa det färdiga resultatet. De första är skapade för att ge maximal kvalitét så att distributionscodecarna kan se så bra ut som möjligt även när storlekarna på filerna blir små. 0 Quote
ymmit Posted November 18, 2005 Author Posted November 18, 2005 Blev mycket där. Men du , varför inte bara svara på frågan istället. Hur man gör klippet mindre i "VideoMatch" Hälsningar mig 0 Quote
Munthe Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 [citat=ymmit]Blev mycket där. Men du , varför inte bara svara på frågan istället. Hur man gör klippet mindre i "VideoMatch" Hälsningar mig[/citat] Därför att VideoMatch är off topic. Lär dig att göra rätt från början så slipper du hitta epa-lösningar på problemen i efterhand med program som VideoMatch. ;) 0 Quote
ymmit Posted November 22, 2005 Author Posted November 22, 2005 Har redan försökt att hitta lösningen men hittar den faktiskt inte. Så snälla sig! :) Om jag nu importerar en film i VideoMatch. Då Så kommer den ju i dom där 2 rutorna. Men hur gör man sen. Hur får man de mindre o.s.v. Finns ju typ en sax. Men snälla. Hur gör man :P? 0 Quote
Munthe Posted November 22, 2005 Posted November 22, 2005 [citat=ymmit]Har redan försökt att hitta lösningen men hittar den faktiskt inte. Så snälla sig! :) Om jag nu importerar en film i VideoMatch. Då Så kommer den ju i dom där 2 rutorna. Men hur gör man sen. Hur får man de mindre o.s.v. Finns ju typ en sax. Men snälla. Hur gör man :P?[/citat] Timelinen i AE har "klammrar" högst upp som markerar var rendering börjar och var den slutar. Det går att dra i dom där klamrarna och själv bestämma längden. Vad är "VideoMatch"? Jag jobbar med video och är rätt så haj på sånt där men jag har aldrig ens hört talas om det. Det låter ju som om det är en encoder för video men om jag aldrig har hört talas om den så är jag tveksam till om den är särskilt bra. VirtualDub har hög inlärningströskel men är gratis och väldigt bra. Det är också bra att lära sig program som VirtualDub för man får förståelse för hur codecs jobbar och vilka möjligheter som finns. 0 Quote
meningslose Posted December 5, 2005 Posted December 5, 2005 För att få filmfilen så lite som möjligt men ändå behålla så mycket kvalite som möjligt rekomenderar jag att du renderar ut den okomprimerad och använder programet sorenson squeez,ett lätt använt program där du kan sitta och pilla på en hel del inställningar. 0 Quote
Recommended Posts