Jump to content

Jätte jätte nybörgarfråga om premiere pro

wääuu

Recommended Posts

Tja!

Okej om vi säger att jag har kanske 3 videospår, så syns ju spår 1 i förhandsgranskningsfönstret, men nu vill jag klippa, plopp så ska spår 2 synas hur gör jag då?

inte bara previev då utan efter renderingen också?

det måste ju finnas en smartare lösning än att behöva klippa och sedan byta plats på klippen eller?

Tack på förhand /Fille

Hej!

Vet inte om jag förstod frågan rätt men om du har flera videospår så kan du ju sätta på och stänga av synligheten genom att klicka på ögat till vänster om tidslinjalen. För att sedan fler klipp skall synas efter "redigering" så får du ändra storlek på klippen alternativ opaciteten eller maska bort någon del av de överliggande lagren!

Hoppas att detta hjälpte dig något!

Mvh Fredrik

Om jag förstått frågan rätt så tror jag inte det blir några problem. Det spår som ligger överst/har högst nummer är det som visas, oavsett vad som ligger under. har jag förstått frågan rätt? det kannske bara är jag som har lite svårt att förstå. mvh haggan

ööm jag förklarar kasst.

det är nog inget fel på programet eller så bara jag som inte fattar hur man klipper.

altså jag vill bara klippa mellan två videospår.

Så om man playar från början så klipper den där jag satt ut att den ska klippa typ, fattar ni?

såhär kanske det skulle se ut när jag tittar på det:

Video 1......... klipp-video 2........klipp video 1...... klipp video 3

fattar ni? (jag skulle inte gort det...)

finns ju ingen mening att klippa på det sättet mellan två videospår om ja förstår dig rätt. det räcker ju med ett. exempelvis: "johan springer på gatan" klipp "johans springer runt i svängen" klipp..osv osv. räcker ju med ett videospår. ska du däremot dela upp bilden så vi ser "johan springa på gatan" i mindre ruta samtidigt som vi ser hans mamma ringa efter polisen så kör du det samtidigt på video 1 + video 2 och sen har du exempelvis ett transparant lager med wide screen på video 3....fattar du vad jag menar? haha, ja förstår säkert ditt problem helt fel. :)

Om man är van vid arbetsflödet och tänket från sequencers så vill man gärna göra så, jag vet att jag kör såna fullösningar när jag klippte ett debattprogram.

In med en kamera på V1 och lägg de bitar av den andra kameran du vill se på V2, det videospår som ligger överst syns.

Det är antagligen därför jag har så svårt att komma in i AVID riktigt, eftersom det inte erbjuder mkt till finlir.

Lite intressant att Premiere är mer likt Pro Tools än vad AVID Xpress är mtp att AVID och Digidesign numera är samma...

okej, ska berätta hur jag brukar lägga upp klippningen. Oftas har jag klart för mig hur det hela ska börja och sluta, dvs. du lägger upp den första och sista bilden i timelinen. I och med att det är en låt så blir detta helt exakt, dvs. låtens längd. Jag använder mig i slutändan av bara ett videospår om flera inte behövs, dvs om jag inte ska ha "fusk" widescreen eller köra nån sorts split-screen där du måste ha flera som går samtidigt. medan ja klipper så har jag ett spår som är "osynligt" med grejer som ja ska ha med men dessa ska tas in senare på huvudspåret. Jag antar att du inte har fasta tidkoder så du kan klippa frtt utan du får läppsynka i de fall där artisterna sjunger i bild. Lägg upp de klipp du vill ha, synka längd på klippen och position till låten. du har låten på ett fast audiospår och denna behöver du inte röra. du kan ju klippa upp låten med razor-tool så det kanske blir lättare att klippa. exempelvis så har du refrängen som du klippt klart och synkat. du klipper upp refrängen och sedan markerar hela ditt videospår och grupperar denna med audion. säg bara till att hela låten ligger rätt till slut :) jag kanske bökar till det med så hade jag nog delat upp klippningen. det är nog rätt svårt och otacksamt att göra musikvideos på amatörnivå där man inte har tidskoder osv. har aldrig gjort eller klippt en musikvideo så du kan ta mina råd med en nypa salt. lycka till!

okej tack så mycket alla, då gör ni som jag; har ett fulspår som allt skit ligger i sen lägger ni de som ska synas i det spår som syns i bild...

eller?

men efter renderingen till färdig fil, syns då bara de klipp som man lagt i "finspåret"?

fan det borde ju finnas nån funktion med keframes, typ man lägger in en klipp-keyframe skriver sen vilket spår som den ska klippa till osv,

jag har illustrerat min tanke i paint,

det som är rött syns i bild...

videospår.jpg

förstår fortfarande inte problematiken. du kan ju lägga ner allt det röda från dina spår till ett enda spår eftersom de inte går in i varandra. bara ett spår kan ju spelas upp samtidigt så länge du inte har en splitscreen där videospår 1 är halva bilden och videospår 2 andra hälft, och då ska de ligga samtidigt. :) svårt att förklara men du behöver ju inte klippa från olika spår, behövs ju bara ett egentligen.

Förlåt, jag menar inte att vara syrlig eller så men går det inte mycket fortare att kika igenom rullgardinsmenyerna i programmet än att skriva ett inlägg på ett forum och sen kolla av om man fått svar? :) Känns som att det ena tar trettio sekunder och det andra kan ta någon timme eller flera.

wääuu: Det du ser i Premiere är det videospår som ligger överst. Om du vill se ett spår som ligger under får du naturligtvis klippa bort det som ligger ovanför.

Det här är extremt grundläggande grejer, och jag misstänker att du skulle spara ganska mycket tid om du kikade på en getting started-tutorial istället för att fråga om det här på forumet.

/Jakob

Fast grejen är att det du vill åstadkomma är hur lätt som helst, och jag kan inte tänka mig att det skulle gå att komma på ett smartare. Ditt problem är att du inte har förstått grunderna i programmet. Så låt mig vara övertydlig och exemplifiera hur du kan göra:

1. Lägg två videospår ovanpå varandra. Det du ser nu är det övre videospåret.

2. Nu känner du att du har sett nog av detta spår och vill klippa till det som ligger under. Plocka fram rakbladet och gör ett snitt där du befinner dig. Du har nu två klipp i det övre spåret.

3. Använd pekverktyget för att dra det högra klippets vänsterkant högerut. Nu blir det tomt ovanför denna del av spåret under, så det är också vad du ser. Detta är vad du kallar att "klippa till ett annat spår".

Som sagt, extremt grundläggande grejer.

/Jakob

själv så brukar jag använda de andra videospåren till att lägga klipp som jag inte riktigt vet vart dom ska, eller då jag måste möblera om "masterspåret" för att få plats med det jag vill ha... helt enkelt som ett "osynligt" uppläggningsbord (jag klickar bort "ögat" från dessa spår)

jbergmans metod har jag också använt, och jag kan tänka mig att detta sätt skulle fungera ypperligt för musikvideoarbete...

wääuu: Låt mig citera mig själv: "dra det högra klippets vänsterkant högerut". Dra kanten, inte hela klippet! Fast det skulle du förstås känt till om du testat att göra som jag sa.

Jag vet precis vad du vill göra och jag har gjort exakt samma sak själv. Det funkar och är inga problem. Tro mig, det är inte svårt!

/Jakob