Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om man vill skapa en liknande effekt som den när Frodo har på sig Ringen i "lord of the rings" (dock kanske med lite mer Fisheye-känsla). Hur kan man gå tillväga. Tackar så mycket! :P

Posted

du menar då hela landskapet vibbrerar och eh, flagnar och är allmänt grått och inte särskilt inbjudande?

det låter som att du behöver först fixa färgen sedan maska ut din "frodo" innan du sätter något slags vibb-filter (vet ej vilket) på miljön, kanske blandat lite med radiell oskärpa... vad vet jag...

fler förslag? beskriver jag rätt del överhuvudtaget?

Posted

På extramaterialet beskriver de på ett ungefär hur de tänkte när de designade den effekten. Har för mig det var ganska många saker de kopplade ihop och lade på varandra för att få rätt effekt.

Överlag så har jag fått intrycket att när man gör mer komplexa effekter av den varianten så är det en flerstegs process. Det första är självklart att designa själva effekten på papper. Beskriva den i bilder och ord så bra man kan. Därefter får man klura på vilka delar som finns i effekten och hur man ska göra varje enskild del, samt hur man ska kombinera ihop dem. Det blir lite av problemlösningstänk där en sväng.

Vet inte hur mycket det tillförde diskussionen, men ändå ;-)

Som sagt, ta en koll på extramaterialet till första filmen. Där pratar de om hur de gjorde.

McWolfe

Posted

[citat=Mikael_hs]Om man vill skapa en liknande effekt som den när Frodo har på sig Ringen i "lord of the rings" (dock kanske med lite mer Fisheye-känsla). Hur kan man gå tillväga. Tackar så mycket! :P[/citat]

Huj, det ar en ganska komplicerad historia. Forst anvands ett 3d-program for att skapa partiklar med en skon vind-kansla. Partiklarnas rorelsevektorer (riktning och hastighet) sparas ut som en data fil. Denna fil anvandes i sin tur av ett egen skapat plug-in till ett compositing program for att smeta ut fargen pa bakgrunden i partiklarnas riktning!

Ganska langt fran ett after effects filter alltsa :)

Posted

[citat=Mikael_hs]Om man vill skapa en liknande effekt som den när Frodo har på sig Ringen i "lord of the rings" (dock kanske med lite mer Fisheye-känsla). Hur kan man gå tillväga. Tackar så mycket! :P[/citat]

Du får väll först göra hela bakrunden med ringvålnaderna "inventerade" och sen så gör du så att färgerna flyter ihop.... Sen lägger du in frodo i klippet och gör så han är helt normal.... Sen lägger du in ljudet i bakrunden.... :D typ..