Gå till innehåll

Rättigheter för scenografi - vad kan hända?


Haggan

Recommended Posts

Vet inte riktigt var man skall fråga om detta men i alla fall, jag har lite funderingar angående rättigheter. Det är nämligen så att jag har gjort en liten kortfilm där jag har andvänt mig utav en docka föreställande Thrall (från WC3) som jag köpte från blizzard. Han spelar en betydande roll och syns ganska mycket, så nu undrar jag vad jag har för rättigheter att visa filmen, kan blizzard börja titta surt på mig eller hur fungerar det? Jag tvivlar ju på att dom kommer att se min film men det vore intressant att veta...

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt klart en upphovsrättskränkning tror jag. Känner inte till figuren du nämner men alla figurer och karaktärer (Pippi Långstrump, Fantomen, Snobben, Alfons Åberg osv) är upphovsrättsskyddade och kan inte användas utan tillstånd från de som äger rättigheterna. Det är deras varumärke! Är det bara att figuren passerar förbi i bakgrunden är det väl osannolikt att någon bryr sig men i annat fall är det nog kört om de kommer på dig med att visa filmen offentligt. Skall man visa en film på TV är det inte helt ovanligt att man redovisar och skriver under för att det inte finns några upphovsrättsliga frågetecken i filmen man skall visa. Skriver man en bok, gör en film eller liknande är denupphovsrättsskyddad och då borde också dockor som tillverkats efter filmen/boken vara det.

 

1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

 

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

2. datorprogram,

3. musikaliskt eller sceniskt verk,

4. filmverk,

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

behöver inte betyda att figuren är patentskyddad i sverige, då får du visa och göra vad du vill med den i sverige. om jag inte minns helt fel så måste företag söka patent på sitt varumärke i alla länder för sig. finns ingen licens som täcker hela världen. kolla upp det där du, annars kan du ju ringa till en "media" jurist, de brukar vara snälla och besvara din fråga snabbt och gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som ett bra alternativ att ringa till en media jurist, hur får man tag på såna personer, vore jättebra.

Som svar på Peter Rs inlägg så låter det ganska rimligt men jag tycker ändå att om man köper en docka så borde man få använda den på ett annat sätt än om man köper en film, det är ju trots allt lite skillnad mellan dessa ting.

Länk till kommentar
Share on other sites

hade inte ringt företaget innan jag kollar lagarna. de vill ju så klart att ingen ska använda deras figur på något sätt som dem själva inte kan kontrollera, sepceillt inte efter ett diffust samtal med nån som försöker förklara vad den vill göra. kolla lagen först, är den emot dig, ring företaget, låter de dig inte använda den. bli rik och köp loss rättigheter eller släpp iden. lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...