Yadis Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Hur går man tillväga vanligtvis...? Om man t.ex filmat en musikvideo, klipper man då ihop den i premiere för att sedan lägga på effekter i AE? Eller tar man små klipp och fixar till i AE för att sedan klippa ihop hela videon i premiere? 0 Quote
Anhool Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Det bästa är nog att dela upp det eftersom det tar nog mer på datorn att ha en film(musikvideo) på timelinen och så blir det ju inte lika knepigt med rendering och sånt. 0 Quote
Ior Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 De sekvenser du vill pilla med i AE exporterar du från Premiere, inte hela timeline alltså. :) Du klipper, sätter ihop allt och exporterar med Premiere. 0 Quote
walfridson Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Man kan väll köra copy/paste från premiere till after effects. Annars funkar det att importera projektet i AE I vilket fall slipper man massa filer. 0 Quote
Yadis Posted October 16, 2005 Author Posted October 16, 2005 Så för att vara säker på att jag fattat: Jag tar alltså upp hela filmen i premiere(dvs den oklippta filmen direkt från kameran) klipper sen ut en scen och exportererar den snutten, fixar till den i AE och importerar den sen till Premiere. När jag sen fixat alla klipp som behöver fixas i AE så sätter jag ihop den färdiga filmen i premiere? Det är alltså inte lika smart att klippa ihop filmen som den är i premiere först och sen t.ex klippa ut en snutt som ska ha specialeffekt, exportera den, fixa den i AE och sen import i premiere igen och sätta tillbaka på sin plats i filmen? 0 Quote
Munthe Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Klipp filmen i Premiere Pro. Öppna Premiere Pro-projektet i AE. Behandla dom klipp du behöver behandla. Rendera ut de behandlade klippen som fristående filer. Klipp in de fristående filerna i Premiere Pro-projektet. Färdig. 0 Quote
Phil Madison Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Det går ej att öppna ett Premiere projekt i mitt After Effects, det står att det är ett "unsupported" filformat. Hur gör man då? 0 Quote
Munthe Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Installera om dina licenser och gör det i den ordning installationsanvisningarna anger. Lycka till! 0 Quote
Rogge Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 [citat=Phil Madison]Det går ej att öppna ett Premiere projekt i mitt After Effects, det står att det är ett "unsupported" filformat. Hur gör man då?[/citat] Vilken version av AE respektive Premiere har du? 0 Quote
Phil Madison Posted October 17, 2005 Posted October 17, 2005 Har AE 6.5 och Premiere Pro (1.5 eller vad de heter??) Men det går alltså inte att öppna ett PP projekt från AE det finns liksom inte att välja eller vad man ska säga. Det står endast "After Effects Project" och går ej att välja PP projekt. 0 Quote
Rogge Posted October 17, 2005 Posted October 17, 2005 [citat=Phil Madison]Det står endast "After Effects Project" och går ej att välja PP projekt.[/citat] I AE, gå till File > Import > File och leta upp PPro's project-fil som slutar på .prproj och tryck Öppna eller tryck på Enter. *boom* :) 0 Quote
Recommended Posts