Gå till innehåll

Komedi/Thriller: "How to make a breathtaking screenplay"


tattarn

Recommended Posts

Här är ett manus till en kortfilm jag ska spela in. Jag tippar att filmen kommer bli runt 5-10 min lång.

 

Filmen i korta drag: En misslyckad manusförfattare har just fått sitt senaste manus nekat av ett otal produktionsbolag. Han går förbi en bokhandlare och får syn på en låda i skyltfönstet. På den står det: "How to make a breathtaking screenplay". Han köper den. I lådan ligger det ett kassettband, en manual och en sked med "The Spoon" inristat. Efter ett tag börjar konstiga saker hända...

 

Inte säker på om det är så mycket komedi, väldigt mörk i så fall, det var tanken från början i alla fall. Jag har skrivit manus förut men är lite osäker på vissa grejer. T ex så har jag skrivit MONTAGE i vissa delar av manuset i brist på annat. Vet inte om det är okej eller om det går bort helt.

 

Ser fram emot era åsikter! Har absolut inget emot kritik så länge den e konstruktiv.

How to make a breathtaking screenplay2.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm.

vet inte vad jag ska säga.

Har blandade känslor angående det här manuset.

 

Endel saker kan nog bli häftiga att göra, rent filmklippsmässigt och så.

Men jag hittar egentligen inte någon riktig story. Ingen klockren i alla fall. Varför ska han mörda folk? till vilken nytta för historien? det är ett kapitel man helt enkelt skulle kunna hoppa över och ändå få en samanhängande historia. I nuläget i alla fall.

Går det göra tydligare? vet du själv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för responsen!

 

[citat=Adam88]Varför ska han mörda folk? till vilken nytta för historien? det är ett kapitel man helt enkelt skulle kunna hoppa över och ändå få en samanhängande historia. I nuläget i alla fall.

Går det göra tydligare? vet du själv?[/citat]

Okej, grejen med mördandet är att jag vill visa ondheten i kassettrösten, eller snarare skaparen av kassetten. Tycker inte man ska hoppa över den biten, möjligtvis göra om så Carl bara rånar dem istället. Men jag tror det blir rätt creepy/psykat när en såndär typsik pedagogisk-mellanstadie-engelsklärande röst befaller Carl till brutala mord, och det är precis det jag är ute efter. Jag vet faktiskt inte hur jag ska få den mer sammanhängande, på vilket sätt tycker du den är osammanhängande? Jag jobbar gärna vidare på den biten i så fall.

 

[citat=Pandan] Kalla dock inte filmen i filmen för "den onda kasetten", låter väldigt B.[/citat]

Haha, jag vet. Ville bara förtydliga att det som hänt bara var i Carls manus. Det kanske är nog tydligt hur som helst. Ska definitift försöka komma på nåt bättre namn! förslag är givetvis varmt välkommna :)

 

Jag funderar på att flippa historien ännu mer. Istället för bara en pistol och massa brev i den andra bottnen så tänker jag mig en gång där istället, en gång till ett annat rum med massa vapen, brev och lite annat grejs. Vad tror ni om det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Genom att välja manusförfattandet så blir det mer internt för filmarbetare, dvs du begränsar dig automatiskt från en del av publiken. Att istället låta honom vara helt vanlig författare skulle en bredare publik kunna relatera till. De vet vad det är frågan om...

 

Varje gång jag svarar manusförfattare på frågan vad jag gör. Så har de väldigt ofta ingen aning om vad det egentligen innebär. Väldigt många likställer det med regissör eller som vissa säger ressigör.

 

En tanke i alla fall, sen instämmer jag med tidigare kommentarer att jobba vidare på storyn. Den är lite lam än så länge, och slutet är ganska vekt. Tänk sen också på att film är ett visuellt media och därför ska man nyttja det till fullo. Om du tar bort alla repliker, kan du ändå se vad det handlar om i bara bilderna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra synpunkter där jonkanon!

 

[citat=jonkanon]

En tanke i alla fall, sen instämmer jag med tidigare kommentarer att jobba vidare på storyn. Den är lite lam än så länge, och slutet är ganska vekt.[/citat]

Jag jobbar gärna vidare på storyn om ni berättar vad som är lamt. Sen undrar jag vad du tycker är vekt med slutet? Missta mig inte, jag uppskattar kritiken jag bara undrar hur du menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du tenderar att överförklara allt genom kassettrösten och inte förlita dig fullt ut till bildspråket. Lämna lite att grunna på för tittaren tills du låter poletten trilla ner mot slutet.

 

Men sen är slutet lite JR, det var en dröm hå hå hå... Lite enkelt och cliché utan att flörta med clichén på ett självdistnsierat sätt, vilket gör det lite lamt i min mening.

 

En tanke kan vara att man låter publiken ana att det hela är egentligen en bok. Sen hos förläggaren kommer polisen och plockar in honom, för "indeed" så är han givetvis en slav under bandet. Du får fundera ut det, överaska mig. Men gör det inte ologiskt och dumt bara.

 

Men tänk scenerna i ditt huvud, det är film. Ska den berättas med bilder eller med ord? Vad tror du?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]Du tenderar att överförklara allt genom kassettrösten och inte förlita dig fullt ut till bildspråket. Lämna lite att grunna på för tittaren tills du låter poletten trilla ner mot slutet.

[/citat]

Sant, sant.. Jag vill inte heller att tittaren ska misuppfatta / inte förstå min mening. Det är nog därför jag skrivit lite väl tydligt kanske. Ska jobba på det.

 

[citat=jonkanon]Men sen är slutet lite JR, det var en dröm hå hå hå... Lite enkelt och cliché utan att flörta med clichén på ett självdistnsierat sätt, vilket gör det lite lamt i min mening.

[/citat]

Haha, det ligger nåt i det. Men jag ville ha en liten twist i slutet. Tycker du jag ska göra det mer diffust o lämna mer åt publiken? Filmen kommer spelas in helt mot greenscreen. Alla bakgrundselement läggs in digitalt senare. Stilen på hela filmen kommer vara ganska surrealistik och ett mer diffust slut skulle kanske passa sig. Men det ska vara någon form av twist i alla fall. Kan också säga att jag presenterade manuset för Filmcentrum och Film i Västerbotten tidigare idag. De gillade manuset och jag har fått produktionsstöd. Vill inte göra för drastiska ändringar pga det.

 

[citat=jonkanon]

Men tänk scenerna i ditt huvud, det är film. Ska den berättas med bilder eller med ord? Vad tror du?[/citat]

Det har jag gjort. Jag har varenda scen i skallen. Hade sett hela filmen i huvudet innan jag ens börjat skriva :)

 

Tack för det ingående inlägget jonkanon, det hjälpte.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]...Filmen kommer spelas in helt mot greenscreen. Alla bakgrundselement läggs in digitalt senare. Stilen på hela filmen kommer vara ganska surrealistik och ett mer diffust slut skulle kanske passa sig.[/citat]

 

Hoppas det blir coolt. Sky Captain är också gjord så ju, har du inspiration där ifrån? Sen tipsar jag om "Förlorade Barnens Stad" och "Delicatessen" för inspiration, om vad jag tycker skulle kunna vara passande för en surrealistisk stämning.

 

Jag tycker det låter som det kan bli en liten pärla om det görs duktigt. Så se för någon guds (vilken som helst) skull till att inte svika den storymässiga byggstenen. För med dålig grund så spelar det ingen roll hur mycket spackel och fräsiga tapeter man har. Är det gipsväggar i köket så rasar det när man spikar upp en hylla.

 

jobba bra,

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]

Okej, grejen med mördandet är att jag vill visa ondheten i kassettrösten, eller snarare skaparen av kassetten. Tycker inte man ska hoppa över den biten, möjligtvis göra om så Carl bara rånar dem istället. Men jag tror det blir rätt creepy/psykat när en såndär typsik pedagogisk-mellanstadie-engelsklärande röst befaller Carl till brutala mord, och det är precis det jag är ute efter. Jag vet faktiskt inte hur jag ska få den mer sammanhängande, på vilket sätt tycker du den är osammanhängande? Jag jobbar gärna vidare på den biten i så fall.[/citat]

 

Vadå ondheten i kassettrösten? Hjälp det låter verkligen läskigt. Inte. Varför? Varför? Varför? Varför?

Varför vill du visa ondheten i kassettrösten? Bara därför?

Vad har du för anledning? När du kommer på ett vettigt motiv, då är jag med och bollar.

Att bara råna är hur som helst helt uteslutet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]..Sky Captain är också gjord så ju, har du inspiration där ifrån? Sen tipsar jag om "Förlorade Barnens Stad" och "Delicatessen" för inspiration, om vad jag tycker skulle kunna vara passande för en surrealistisk stämning.

[/citat]

Ja, "Förlorade Barnens Stad" är ju en klar inspirationskälla, älskar verkligen den filmen! Annars så gillar jag Charlie Kaufmans historier mycket.

 

[citat=Adam88] Vadå ondheten i kassettrösten? Hjälp det låter verkligen läskigt. Inte. Varför? Varför? Varför? Varför?

Varför vill du visa ondheten i kassettrösten? Bara därför?

Vad har du för anledning? När du kommer på ett vettigt motiv, då är jag med och bollar.

Att bara råna är hur som helst helt uteslutet.[/citat]

 

Okej, såhär är det. Det är ju någon som har skapat denna "onda kasset" av en anledning. Skaparen vill ha alla värdesaker som alla hans offer skickar till honom. Carl rånar folk och skickar allt gods till skaparen av kassetten. Någon sitter alltså och hovar in värdesaker i bekostnad på oskyldiga personers lidande. Mördandet gör bara det hela mer brutalt. Detta har jag inte gått in på detaljerat i manuset, men jag har förklarat att han skickar alla saker till en viss adress och det tycker jag räcker för att man ska fatta att det är någon som drar vinning. Behöver det vara någon djupare mening med det hela? det är helt enkelt någon som tjänar pengar på ett fult/sjukt sätt. Det är motivet och tycker du fortfarande det är vekt så.. ja då får du väl tycka så. Eller komma med förslag på hur jag kan förbättra det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]Detta har jag inte gått in på detaljerat i manuset, men jag har förklarat att han skickar alla saker till en viss adress och det tycker jag räcker för att man ska fatta att det är någon som drar vinning.[/citat]

 

Hmm.

Okej då förstår jag precis. nu när du säger det så.

Det beror ju på vilken effekt du vill ha ut av det, men tänk på att om jag inte förstod det, då kanske det är andra som inte gör det också.

 

Mycket mystik (som jag antar att du villa ha): gör inget åt saken.

 

Lite mindre mystik o tydligare: visa bättre på att någon drar vinning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle Kubrick göra en kortfilm, skulle det nog bli den här :)

 

"Carl kommer vandrandes mot den stora vita villan" (använd inte "den", eftersom villan ej tidigare nämnts) utan skriv "Carl kommer vandrandes mot en stor, vit villa."

 

Dialog kan förstås alltid slipas på. Ska först läsa igenom tråden och se vad de andra kommenterat så att jag inte upprepar något av deras tips, men detta var min första spontana reaktion.

 

EDIT: Läste nu jonkanons senaste inlägg och tycker att förslaget är smått genialiskt. Men har du redan fått filmstöd ska sådana drastiska ändringar inte göras utan rejäl eftertanke och konsultation från dem som givit stöder.

 

En sak till: får man vara med på ett hörn? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack hörrni!

 

jonkanon: Det är en schysst idé. Har även ett par egna i mitt huvud, ska skriva ner alla och se vad som blir bäst.

 

Adam88: Ska förtydliga det hela i manuset. Men inte för mycket, tror det kan göra mer skada än nytta. Antagonisten i storyn är ju kassettbandet och jag vill fortsätta ha det så.

 

Wallin: Skönaste komplimangen :)

Du har helt rätt med villan, ska fixas.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]Tack hörrni!

 

Adam88: Ska förtydliga det hela i manuset. Men inte för mycket, tror det kan göra mer skada än nytta. Antagonisten i storyn är ju kassettbandet och jag vill fortsätta ha det så.[/citat]

 

 

Låter fint.

Jag är nöjd :)

men som sagt inte för mycket. Eller lite undermedvetet tydligt vad man ska säga...

 

Good Luck!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...