Gå till innehåll

Problem med minnet i AE


Norbert

Recommended Posts

När jag skulle rendera ett klipp från After Effects fick jag upp en ruta där det står:

 

"After Effects: not enough memory to create compression buffer.

(1215K requested, 0K available)

 

( 53 :: 30 )"

 

Ibland får jag även upp följande ruta:

 

"After Effects error: could not create 720 x 576 image buffer.

 

( 7 :: 39 )"

 

Jag har provat att öka användningen av minnet i AE, och jag har till och med provat att ge den en disc cache på 2000MB. Inget verkar hjälpa. Är det bara att åka till affären och handla mer RAM-minne eller går det att lösa i datorn på något sätt? Ska man inte kunna rensa RAM-minnet på något sätt?

 

P.S. Det här problemet uppstod först när jag skulle rendera ett lite längre klipp, närmare bestämt 18 sekunder långt. Kortare klipp under 10 sekunder hade jag inga problem med.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]vet bara att de flesta adobe-program inte mår så bra av att ligga på samma disk som operativsystemet. hade problem på grund utav detta förut. bra grej att veta kanske...[/citat]

Det är inget problem alls. Det som däremot blir problematiskt är när dom filer man jobbar med ligger på systemdisken.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=lilla_farbrorn]vet bara att de flesta adobe-program inte mår så bra av att ligga på samma disk som operativsystemet. hade problem på grund utav detta förut. bra grej att veta kanske...[/citat]

Det är inget problem alls. Det som däremot blir problematiskt är när dom filer man jobbar med ligger på systemdisken.[/citat]

 

nehe? senast igår när jag installerade photoshop åt en polare på c-disken (operativsystemet låg också där.) fick jag ett meddelande om att detta bör undvikas..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]nehe? senast igår när jag installerade photoshop åt en polare på c-disken (operativsystemet låg också där.) fick jag ett meddelande om att detta bör undvikas..[/citat]

När jag installerar PS CS så kommer det iaf ingen varning upp. Installationsprogrammet föreslår ju tom C:\Program\Adobe\Photoshop CS trots att jag har flera diskar. Vi har väl olika versioner mao.

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt gäller detta - oavsett plattform:

 

1. Applikationer kan givetvis ligga på startdisken - detta är bäst eftersom applikationerna genererar en massa filer som läggs i systemmapp oavsett om man gillar det eller inte..

 

2. Projekten däremot - kan med fördel ligga på separat disk. Detta rekomenderas av dom flesta tunga video- och ljud-program.

 

Själv har jag bara system och apps på startdisken. Allt annat - projekt, scratch, renderingar, etc - har jag på en FireWire-disk vid sidan om. Jag har aldrig haft några problem på många år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har både program och filer på separat disk. Har till och med tillägnat en 2000MB mapp på den separata disken som cache till AE.

 

Hehe, jag köpte inte mer RAM-minne även om jag kanske skulle behöva det (jag har 256MB). Jag bara startade om programmet, det funkar faktiskt bra i många fall. XD

Länk till kommentar
Share on other sites

256MB? Oj. Det är minimumspecifikation bara för att kunna öppna programmet (du komer att få många minnesvarningar). Oh så ska systemet ha sin del också. Du kommer troligtvis att uppleva programmet som monstersnabbt om du slänger i 1GB minne.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...