Gå till innehåll

Filma reklamfilm


filmlabbet

Recommended Posts

Hej

 

Jag har fått förfrågan av ett företag att göra deras reklamfilm.

Jag undrar vilka krav på kamera det är för att den ska sändas på TV4 lokaltv.

 

Går det med dvkamera eller ska det vara på 16mm eller 35 mm film.

Vad har TVbolagen för krav?

 

Någon som kan hjälpa mig med detta.

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det är möjliht med en DVkamera då i klassen för semiproffesionella kameor typ Canons XL2 ( heter den så?? ) elle sonys nya HDR FX 1

 

Jag får hura kamera för jag har inte någon sådan själv utan en panasonic 3ccd kamera mer åt Konsumenthållet.

 

Vilket är dyrast att hyra akmera för 16 mm film eller kamerahyra för DV/HDV

 

sedan kommer ju framkallning av 16mmfilm och att jag aldrig jobbat med det så då kanske DV/HDV är det bästa alternativet i alla fall.

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

En grej till

 

Vad ska man ta för pris för en raklamfilm för ett lokalt företag och reklamfilmen ska gå på TV4 inte deras rikstäckande reklam utan den som sänds ut till en viss region.

 

Visst beror det på vad man ska göra och omkostmader för olika saker men på ett ungefär vad är rimligt. Kanske det är någon här som jobabr med sådant och kan ge lite tips och råd

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

HD tycker jag blir bra! har du alldrig filmat med 16/S16 så kanske det inte ær rætt tillfælle att læra sig det under en reklamfilm dær du sjælv skall hålla i kameran! fråga något productions bolag som gør ungefær det du skall gøra, vad dom tar før liknande produktioner! Det skiljer sig vældigt på længd utrusrning m.m. Men se till att du har utrusning att klippa HDV och komihåg att inte skicka den færdiga kopian till TV4 i HDV format!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]HD tycker jag blir bra! har du alldrig filmat med 16/S16 så kanske det inte ær rætt tillfælle att læra sig det under en reklamfilm dær du sjælv skall hålla i kameran! fråga något productions bolag som gør ungefær det du skall gøra, vad dom tar før liknande produktioner! Det skiljer sig vældigt på længd utrusrning m.m. Men se till att du har utrusning att klippa HDV och komihåg att inte skicka den færdiga kopian till TV4 i HDV format![/citat]

 

 

Inte för att vara den som är den. Men varför leverera något i HDV format när dom ändå bara kan sända de i vanligt dv-uppselningsformat..? bara en tanke.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, 16 mm är inte så dyr att hyra, finns att köpa okej kameror för upp til 2000 kr men det krävs mkt av dig som filmare samt så är det dyrt (film, framkallning, scanning mm.). Okej, då har du dvcam som alternativ kvar i och med att HD kan ingen visa i dagsläget. HD kamera eller en bra Dv semiproffskamera kostar ungenfär lika mkt att hyra, runt 2500 - 3600 kr för en vecka (http://www.litegrip.se) som ett rätt dyrt exempel. Jag hade filmat på en HD kamera sonys Z1 exempelvis, vilken är lätt att använda och kan även spela in i dvcam direkt eller i hd så får du konvertera. här kommer du upp i dv formatets begränsningar och resultatet brukar bli grymt om du håller lite koll på bländaren osv. det får du läsa lite om helt enkelt. hade inte gett mig in på 16 mm utan en bra budget och en b-fotograf.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trezpasser] Inte för att vara den som är den. Men varför leverera något i HDV format när dom ändå bara kan sända de i vanligt dv-uppselningsformat..? bara en tanke.[/citat]

 

Helt enkelt før att du får bættre slutresultat! Men visst de låter lite fel!

 

Tycker absolut inte att du ska køpa en kamera typ 16mm, Tycker du ska hyra en bra HDV kamera! 16mm eller S16 ær ju inget att sattsa på om de endå inte ska upp i mer æn lokal tv... Kolla in JVC GY-HD100E eller Sony HVR-Z1 HDV lagom stora kameror! JVC kameran klarar Hårddisk-inspelning och okomprimerad signal ut! + att du kan byta gluggar & køra på mini35! så det ær ju allt man villa! =)

 

lyckatill!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=alpha60]Lokaltv kan ju inte köra HD heller så varför skulle han satsa på dessa kameror som dessutom är prosumergrejer?

 

Hyr en IMX, DVCPro50 eller DSR-450 dvcam med pro35 + gluggar så ska du se att resultat blir fint.

 

/Fredrik[/citat]

 

Nä de fins ingen Tv- kanal i sverige som sänder ut HD-TV Men resultatet med en JVC GY-HD100E är ju inte fel iochmed att den fungerar bra med mini35 och andra gluggar från DVCPRO kameror! och att den spelar in 24p (HDV) skulle det vara fel? =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kamerorna jag tipsade om kör också 25p. Dvcpro50- (sdx900) och imxkamerorna (msw900) har högre bitrate, större ccd-er, lägre kompression och högre färgupplösning än HDV-kameran == bättre bild. Framförallt finns det ju noll anledning att krångla med hdv när filmen ändå bara kommer att visas sd-upplöst.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag producerade en reklamfilm för några veckor sedan åt Svenska Hus som sedan gick på TV4. Den gjordes med JVC GY-DV5000E (mini-DV) och Canon objektiv och levererades på Mini-DV till TV4. Filmen kommer så småningom att läggas ut för beskådande på vår hemsida.

 

Utmärkt kvalité!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=alpha60]Kamerorna jag tipsade om kör också 25p.[/citat]

 

(((24P))) Har dom HD kameror jag skrev om. Men du har helt rätt i att det funkar lika bra att använda sig av IMX eller nått annat! Inte helt fel att logga material med IMX formatet! =)

 

[citat=Lulletott]Canal Plus sänder ut HDTV, de började i september.[/citat]

 

Sänder dom ut från Sverige?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]24p är en mardröm i efterarbetet och enda gången man ska använda det är om man vet att man skall printa ut videomaterialet på film för amerikanska biodukar.[/citat]

 

"Man ska" det är väll fritt val! eller? Och varför bara amerikanska biodukar? klarar inte våra Eu stanardiserade dukar 48 fps eller? hahaa

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...