Jawo Posted October 6, 2005 Share Posted October 6, 2005 Testade motion tracking i Combustion, blev rätt lyckat med tanke på att det är filmat med en digitalkamera. Röken gjordes med 3ds max och innehåller massa fel, men orkade aldrig fixa till den eller göra den snyggare pga att det endast var ett test. Kritik och kommentarer uppskattas :) http://www.sprocket.se/media.php?id=993 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Det var snyggt gjort. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Jag vet inte vad motion tracking är så jag vet inte riktigt vad jag kollade på... Vad är motion tracking? :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Ett program läser av hur man rörde på kameran. Sen ger man dom rörelserna till 3d-kameran. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted October 7, 2005 Author Share Posted October 7, 2005 [citat=Clown]Jag vet inte vad motion tracking är så jag vet inte riktigt vad jag kollade på... Vad är motion tracking? :)[/citat] Översatt till svenska blir det något i stil med rörelse spårning. Helt enkelt, man markerar några pixlar i bilden och datorn räknar ut hur dom pixlarna förflyttas i filmen. Detta applicerade jag på den svarta rökpelaren i bakgrunden så att den skulle följa kamerans rörelser. Hade jag inte gjort detta så hade röken stått stilla på både rotationen och positionen, det är lite samma sak som det dom gör i ica reklamerna när dom får texten att följa med en vara (skillnaden är att icas text är trackad i 3d och mitt i 2d). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leenuss Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Lite mörk bild, men snyggt effektmakande! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lulletott Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Notera att combustion endast hanterar 2d tracking, så det är viktigt att kameran elller objektet förblir statiskt i samma vinkel. 3D tracking går bra tt utföra i 3dsMAX eller i Maya. Det finns också en populär 3d-tracker som heter Boujou. / Rickard 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts