Broman Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Tänkte göra en bild i Photoshop och använda som texture i 3ds Max. Jag vill bara ha med det som jag ritar, resten ska bli genomskinligt. Finns det inget format som gjorde att bakgrunden blev transparent? Eller är det nåt man ställer in? :o 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 i rutan som kommer fram när du skapar en ny bild så ska de gå att ställa in så du får bakgrunden trasparent sen måste du ju spara bilden i ett format som har stöd för transparenta fält i bilderna och som går att använda som textur i 3ds max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Jag har ställt in att det ska vara transparent, sen ritade jag en sak som jag vill ha som texture, men jag ville som sagt ha bort bakgrunden. Jag sparade som tif-format. (Som jag hoppas är bra till detta.) Men sen när jag använder det som material i 3ds Max så blir det inte transparent... :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 hade du hunnit se att jag redigerat inlägget lite innan du skrev? vilka format kan du använda i 3ds max? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 [citat=Djungelsmurfen]vilka format kan du använda i 3ds max?[/citat] Som transparent? Vet inte... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Eller menar du alla format som funkar över huvud taget? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 jo, jag tänkte mer på alla format som funkar.. om bakgrunden blir svart när du lägger in den i 3ds max så kanske du behöver ställa in att den ska visas som en alpha-kanal i programet använder dock inte 3dsmax själv så jag kan inte hjälpa dig med hur man väljer att visa bilden som en alpha-kanal om de skulle vara felet 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 "Alpha-kanal", där sa du nog nåt. På en del bilder i programmet så måste man använda det. Fast det finns även bilder som blir transparenta av sig själva. Så det borde gå på nåt sett... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 hehe.. tänk vad jag är smart :OO 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Jo, fast jag vet ju fortfarande inte hur man gör... :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 [citat=Broman]Jo, fast jag vet ju fortfarande inte hur man gör... :([/citat] Det är PNG format som gäller vid genomskinlighet inte TIFF om jag fått rätt info. Prova och se! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Det som är genomskinligt, "rutigt", i Photoshop blir sedan vitt när man sparar ner det. Brukar inte transparent bli svart? Eller det kanske är olika... Hur som helst så är det fortfarande vitt när man lägger in det i 3ds Max. Det blir inte transparent... Vad är fel? :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 TIFF fungerar med alpha i 3ds max. Så det ska gå bra att skapa en bild, ser till att du har alphan i ps och sedan sparar ner den till tiff och in i max, då öppnas valet "Image Alpha" upp under "Alpha Source". För att lättast kolla om alphan ens fungerar så stäng ner filen i photoshop och öppna den sen igen. Är det alpha (rutigt) då så är det korrekt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 annars är det lätt att göra en alfa kanal själv, där det svarta är transparant och det vita syns. sen går du in på maps och väljer din alfa i opacitymap. fördelen är att du kan använda vilken bild som hellst och även video. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Jag använder ju inte MAX utan MAYA men det är nog inte så stor skillnad. Jag tror fortfarande att det är bäst att spara i png format. Om man "sprar för webben" i photoshop så finns det en markeringsruta om du valt png 24 format "behåll genomskinlighet" som ska vara ikryssad. Jag har en tutorial på enelska om detta på följande sida http://www.phong.com/tutorials/mask.tree/ Är det detta du vill göra? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Hur gör man bilden till alfa i Photoshop? Hittar inte det... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 en alfakanal är bara en bild som berättar vad som ska synas och inte. spara den som .jpeg tex. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Jag testade att göra en egen alfakanal som du sa. Det jag ville ha kvar gjorde jag vitt och det som skulle bort gjorde jag svart. Sen valde jag den bilden som opacitymap. Och det funkade!!! :) Tack! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WonderWorks Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Kolla i din tutorial! Finns massa hjälp att få! "Opacitymaps rules" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn Posted September 21, 2005 Share Posted September 21, 2005 Du kan även spara i tga formatet (32 bit). I Max kan du även separera texturen och alfamappen till två olika filer om det krånglar. I så fall sparar du ut texturen till valfritt format och sedan alfakanalen som en egen bild till ett valfritt format. I Max sätter du texturen på diffuse-kanalen och alfamappen på opacity-kanalen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts