Gå till innehåll

Transparent bakgrund


Broman

Recommended Posts

Jag har ställt in att det ska vara transparent,

sen ritade jag en sak som jag vill ha som texture,

men jag ville som sagt ha bort bakgrunden.

Jag sparade som tif-format. (Som jag hoppas är bra till detta.)

Men sen när jag använder det som material i 3ds Max så blir det inte transparent... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

jo, jag tänkte mer på alla format som funkar..

 

om bakgrunden blir svart när du lägger in den i 3ds max så kanske du behöver ställa in att den ska visas som en alpha-kanal i programet

 

använder dock inte 3dsmax själv så jag kan inte hjälpa dig med hur man väljer att visa bilden som en alpha-kanal om de skulle vara felet

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som är genomskinligt, "rutigt", i Photoshop blir sedan vitt när man sparar ner det. Brukar inte transparent bli svart? Eller det kanske är olika...

 

Hur som helst så är det fortfarande vitt när man lägger in det i 3ds Max.

Det blir inte transparent...

Vad är fel? :(

Länk till kommentar
Share on other sites

TIFF fungerar med alpha i 3ds max.

Så det ska gå bra att skapa en bild, ser till att du har alphan i ps och sedan sparar ner den till tiff och in i max, då öppnas valet "Image Alpha" upp under "Alpha Source".

 

För att lättast kolla om alphan ens fungerar så stäng ner filen i photoshop och öppna den sen igen. Är det alpha (rutigt) då så är det korrekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder ju inte MAX utan MAYA men det är nog inte så stor skillnad.

Jag tror fortfarande att det är bäst att spara i png format. Om man "sprar för webben" i photoshop så finns det en markeringsruta om du valt png 24 format "behåll genomskinlighet" som ska vara ikryssad.

Jag har en tutorial på enelska om detta på följande sida

http://www.phong.com/tutorials/mask.tree/

Är det detta du vill göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan även spara i tga formatet (32 bit). I Max kan du även separera texturen och alfamappen till två olika filer om det krånglar. I så fall sparar du ut texturen till valfritt format och sedan alfakanalen som en egen bild till ett valfritt format. I Max sätter du texturen på diffuse-kanalen och alfamappen på opacity-kanalen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...