Jump to content

Berätta nåt


Yadis

Recommended Posts

Har kollat in en del filmer som läggs upp och slås av att en stor procent(inte alla) mest är latjolajbansfilmer där effekterna/karatefighter verkar stå i centrum. Varför inte göra en film som har nåt att berätta, en handling?

En riktigt seriös satsning!

Nu är inte jag nån filmguru, men jag skulle tro att det är lättare att ta sig in i branschen om man kan berätta en story på film än att man kan lägga på TJONG-ljud vid en käftsmäll.

Så varför satsar många bara på tekniken?

Link to comment
Share on other sites

Håller med.. har man en berättelse utan en massa effekter tas den nog mer på allvar. Jag skulle ändå vilja se några snubbar prata om sin film med alla dessa effekter. När dom står framför producenterna och hoppar, slåss och gör sina egna effekter. Hade vart skojj.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte utesluta effekter, men att berätta en story borde vara prio 1. Sen kan den storyn vara en polisstory som kräver TJONG-effekter vid slagsmål och annat. Men slagsmålet ska inte vara storyn, som det ofta är nu. Det är som att en del inte "vågar" filma en historia, för då blir det plötsligt allvar. Alla ni kring 20 år(verkar som många är i den åldern här), berätta om hur ni har det. Hur jobbigt det är att stöta på en riktigt snygg tjej, hur alla mer eller mindre tvingas att läsa vidare och vidare, hur det är att inte få jobb, osv. Eller om ni har stor fantasi, berätta om hur Sverige blev anfallna av dom gömda städerna i världshaven. Bara ni berättar en story :)

Link to comment
Share on other sites

Därför gillar jag "På tåget" som lagts upp här på Voodoo...

Eller trailern i alla fall...

Den verkar ha en riktig historia.

 

Fast jag har märkt att på forumet så verkar det vara mycket männsikor som vill ha det där panget och specialeffekterna.

Därför försöker jag göra "min" grej och skriva historier.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på vilken branch man vill ta sig in i. Vissa vill arbeta med specialeffekter i svensk eller annan långfilm och då spelar det ingen roll om dem kan skriva ett bra manus eller regissera eller klippa bra, det enda som spelar roll är hur duktiga dem är på att göra specialeffekter. Vilken branch menar du förresten? En manusförfattare säljer inte ett långfilmsmanus för att han skrivit en bra kortfilm.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg en intervju på nätet(länk finns från ett av mina inlägg om att få fram hollywoodljus) där Steven Spielberg berättade vad han tänkte på när han såg filmstudenters filmer. Det han sa var typ "jag struntar i om kameran är på rätt plats, om ljust är rätt satt, etc. Det jag tittar efter är om den som gjort filmen kan det här med hur man berättar en historia." Så jag tror faktiskt det är det man ska lägga krut på om man vill lära sig göra film.

Men jag har haft fel förut :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker alltid att en film skall berätta något även fast filmen inte måste ha något direkt budksap och jag tycker absolut inte att filmen skall ha några moralkakor. Jag är så trött på kortfilmer där folk bara springer runt och skjuter.

Link to comment
Share on other sites

jag håller med clownen... ;)

alltså, det enda som vi amatörer kan konkurera med är ju historien... (mot stora bolag alltså)

det är ju ganska uppenbart att vi inte kan konkurera med det tekniska, bolagen har ju ändå några miljoner i budget, har vi tur så har vi kanske nån tusenlapp...så satsa på filmer med historier, det gör jag iaf, det blir roligare att arbeta då också...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...