tomasz1985 Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Är det någon som kollar på filmerna SVT visar nu som regisserats av franska kvinnor? Jag såg "Les sentiments" igår som var ganska ok enligt mig. Den innehöll några väldigt roliga scener som när Edith och Caroles man försökte hjälpa svanen som fastnat i en fiskelina. Jag gillade nakenheten också måste jag erkänna, jag tror att det bidrog lite till filmens äkthet. Jag vet inte hur många filmer som visats än men jag öppnar denna tråd för diskussioner kring filmerna som visas. Tipsa gärna om andra franska filmer. Inatt visas "Se souvenir des belles choses". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 andra franska filmer??? = "Clean" och "Irma Vep", båda väldigt bra - Och med Maggie Cheung! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Ni kan väl inte ha missat Gosskören?? Som var nominerad till oscar för bästa utländska film.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Staden med de glömda barnen. City of lost children på engelska. La Cité des enfants perdus http://www.imdb.com/title/tt0112682/ Subway http://www.imdb.com/title/tt0090095/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted August 26, 2005 Author Share Posted August 26, 2005 "Se souvenir des belles choses" var faktiskt riktigt intressant och rolig. Grymma skådespelarprestaioner och en bra story tycker jag. Inatt kommer nästa film! =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted August 26, 2005 Author Share Posted August 26, 2005 Nej jag har inte sett Gosskören. Skulle se den men glömde bort. Tack för påminnelsen! Tack för alla andra tips också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Denna beundransvärda satsning av SVT sänds alltför tidigt om kvällarna om ni frågar mig. Det är just under den tiden som jag själv sitter och brottas med mina "inre dämoner", som Ingmar Bergman brukar säga. Tidigare brukade jag spela in filmerna för att se dem senare, men nu är rummet fyllt av videoband med filmer jag inte orkar se. Även om jag vet att varenda en av dem är en sorts "aha" -upplevelse i det långa loppet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 [citat=final_cut]Denna beundransvärda satsning av SVT sänds alltför tidigt om kvällarna om ni frågar mig. Det är just under den tiden som jag själv sitter och brottas med mina "inre dämoner", som Ingmar Bergman brukar säga.[/citat] Hur dags är det då? Själv har jag min egen speciella "demon-brottar tävling" mellan 23 - 01. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 [citat=Adam88]Hur dags är det då? Själv har jag min egen speciella "demon-brottar tävling" mellan 23 - 01. :)[/citat] Nja, inte så sent. Mellan 00.00 - 02.00 brukar jag varva ner med en film. Med demonerna brottas jag mer eller mindre hela dagen, men det är först vid 20.00 - 23.00 som jag får ner nåt på papper. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spangelish Bob Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 La Haine är en bra film att börja med om man vill se mer franskt. Sedan kan man gå in på äldre filmskapare som Goddard, Truffaut och Resnais, franska nya vågen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts