Jump to content

En gående kamera

wadath

Recommended Posts

Bara en vild ide - häng den i starka gummisnoddar(du får testa hur starka eftersom dom ska "ge efter" varje steg, dvs hålla sig på samma nivå fast din hand inte gör det) med ett handtag överst där du håller. Kanske funkar :)

Ja utan nåt hjälpmedel kan det vara svårt:Sök på "stabiliser".Jag köpte en monopod(Cullman) på Clas Ohlson för 300:-,klart mycket bättre.Sen får man träna.Om du dessutom skaffar ett vinkelhandtag(fototillbehör med blixtsko) till 1/4"-gängan blir det ännu bättre.

Ja, det finns många bygg-det-själv ritningar på nätet och en hel del har diskuterats om detta i forumet. (Använd sök-funktionen). Utan hjälpmedel är det som sagt väldigt svårt. Det där med gummisnoddar är jag väldigt skeptisk till då det snarare borde åstadkomma någon självsvängning i det hela. Men som tidigare nämnts, en monopod är en bra början (alltså ett stativ med bara ett ben). Sen kan man bygga alltifrån ganska enkla till väldigt avancerade lösningar om man har tid och är lite händig.

(Har man gått om pengar kan man ju köpa en GlideCam eller SteadyCam förstås, även om en riktig SteadyCam ger det bästa resultatet så är den svindyr och ganska svår att lära sig använda så vitt jag förstått det).