Jump to content

Fågelsång??

frehåk

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Här lite länkar till olika effektljud på nätet. Fågelsång kan man ju också söka på respektive fågel och det är ju eh... ganska stor skillnad på ljuden. ;)

Nuff said, här finns effektljud (som vanligt, läs sidans regler för köp/användning).

enorm databank: sökord: "birds"

http://www.sounddogs.com/subcategories.asp?Type=1&CategoryID=1009

länk till fler länkar:

http://www.filmsound.org/sound-effects/libraries.htm

det mesta på nätet är ju mp3, även om det finns en del .wav också, för bättre kvalitet rekommenderar jag skivaffären eller varför inte biblioteket, GBG stadsbibliotek har t ex i alla fall några hyfsade ljudeffektsskivor för mer snabbare skissartad ljudläggning.

Ni kommer inte att tro det, men fågelsång är också upphovsrättsskyddat. :-) Nu är det kanske lite svårt förhandla med fåglar så dem kan man allt spela in utan att fråga dem om lov. Men de inspelningar som redan finns är upphovsskyddade av inspelaren. Så det gälleratt ni kollar vilkoren på sidorna, även om jag knappast tror nån skulle direkt kunna identifiera "Det där är ju min fågelsång".

[citat=gorse]Ni kommer inte att tro det, men fågelsång är också upphovsrättsskyddat. :-) Nu är det kanske lite svårt förhandla med fåglar så dem kan man allt spela in utan att fråga dem om lov. Men de inspelningar som redan finns är upphovsskyddade av inspelaren. Så det gälleratt ni kollar vilkoren på sidorna, även om jag knappast tror nån skulle direkt kunna identifiera "Det där är ju min fågelsång".[/citat]

He, va sjukt! :)

[citat=gorse]Ni kommer inte att tro det, men fågelsång är också upphovsrättsskyddat. :-) Nu är det kanske lite svårt förhandla med fåglar så dem kan man allt spela in utan att fråga dem om lov. Men de inspelningar som redan finns är upphovsskyddade av inspelaren. Så det gälleratt ni kollar vilkoren på sidorna, även om jag knappast tror nån skulle direkt kunna identifiera "Det där är ju min fågelsång".[/citat]

När man suttit och bläddrat igenom massa arkiv och lagt mycket ljud så börjar man känna igen otroligt mycket effekter i filmer som man vet exakt var dom kommer ifrån. Finns en kråka från Digiffects arkiv som jag hört i massa filmer ;) Dessutom känner jag igen många ljud som ligger på Independendts sida som verkar vara snodda rakt av från "Foley Sound Library". Så vissa ljudeffekter är inga som helst problem att känna igen, medans andra är ju stört omöjliga.