sensu Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Hej! Jag skulle vilja köpa en DV kamera som är lite halvproffsig och har lånat pengar från släkt och vänner..Den ska inte kosta mer än 70-80 tusen... Vilken typ rekomenderar ni..Filmen skulle sedan visas på biografer i utlandet..nämligen i mellanöstern...tack för svar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 [citat=sensu]Hej! Jag skulle vilja köpa en DV kamera som är lite halvproffsig och har lånat pengar från släkt och vänner..Den ska inte kosta mer än 70-80 tusen... Vilken typ rekomenderar ni..Filmen skulle sedan visas på biografer i utlandet..nämligen i mellanöstern...tack för svar.[/citat] Ska du ha en "halvproffsig" DV-kamera så räcker det nog med en 50-60.000. Jag är dock inte särskillt insatt i det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sensu Posted July 17, 2005 Author Share Posted July 17, 2005 tack för det....vet nån om varför det är så lite megapixlar på DV kameror. är pixlar det enda som avgör hur skarpa bilder man får. tack 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Du kan nog få välgigt bra bild med en kamera förca: 30 000kr. Jag får optimal bild med en dv kamera för bara 5000kr. För att få film känsla i bilden så är det bara att mixtra med färg inställningarna i något film pogram. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sensu Posted July 17, 2005 Author Share Posted July 17, 2005 tack...men jag har lite krav på kamera....bland annat..många pixlar...LCD...20X zoom....två miggor...en mikrofon..sterio och att bilden ska vara bra även i dåliga ljusförhållanden ..haha 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Kallar du en kamera för 70 000 "halvproffsig"? Jag skulle kalla den "jäkligt bra". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sensu Posted July 17, 2005 Author Share Posted July 17, 2005 ler..blir glad att höra 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 [citat=sensu]tack...men jag har lite krav på kamera....bland annat..många pixlar...LCD...20X zoom....två miggor...en mikrofon..sterio och att bilden ska vara bra även i dåliga ljusförhållanden ..haha[/citat] En kamera för 30 000kr har lungt allt det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 Titta efter kameror med minst en 1/2" CCD. Sen undrar jag om det inte lönar sig att hyra, men det beror ju på hur länge du tänkt ha kameran. Gärna om det går med utbytbar optik. Skippa optik som man kan snurra hur många varv som helst med fokusringen om det är så högt pris du tänkt betala. Själv föredrar jag Sonys prylar, de är bra ergonomiskt och funktionellt. Det är en smaksak men jag gillar Sony. Sen måste du tänka på att det är en dyr kamera, ska du redigera ska du ha en separat bandare. Att använda kameran som bandare sänker kamerans värde väldigt mycket. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
digitalaflaesk Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 [citat=Mickels]Att använda kameran som bandare sänker kamerans värde väldigt mycket.[/citat] Varför då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sensu Posted July 19, 2005 Author Share Posted July 19, 2005 [citat=Mickels]Titta efter kameror med minst en 1/2" CCD. Sen undrar jag om det inte lönar sig att hyra, men det beror ju på hur länge du tänkt ha .. tack för det....frågan är att det inte finns många varianter att välja mellan... jag letar efter en DV kamera som har minst 3 megapixlar men hittar inte den..en seperat bandare?...ler okey 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 Kamerans andrahandsvärde sjunker i takt med att bandardelen på kameran slits ut, vilket inebär att resten av kameran sjunker i värde. Skulle kameran ha fast optik sjunker även optiken i värde eftersom optiken blir värdelös om inte kameran funkar. En videokamera har en viss gräns när det gäller speltimmar tills det är dags att skrota hela kameran. Vill man att en dyr kamera ska hålla länge lönars det sig med en separat bandare. Kameror är anpassade för inspelning. En DVkamera med 3 megapixlar undrar jag om det är nödvändigt. Dagens profesionella DVkameror har fler pixlar än vad DVformatet klarar av. Vet inte pixelantalet på dessa kameror, men det är mer än vad som behövs. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sensu Posted July 20, 2005 Author Share Posted July 20, 2005 Och vad föreslår du ? Vilken typ av bandare kan matcha en halvproffsig kamera.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Dsr-11 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sensu Posted July 20, 2005 Author Share Posted July 20, 2005 Hur många ljudkanaler? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sensu Posted July 21, 2005 Author Share Posted July 21, 2005 [citat=Mickels]Titta efter kameror med minst en 1/2" CCD. De Flesta har bara 1/3" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts