chi Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Hej! Jag har i dagarna avslutat redigeringen av en dokumentärfilm som jag gjort. Har filmat med min DVX100 och filmen är nu redigerad och överförd till mini-dv. Nu undrar jag vart man ska vända sig för att försöka sälja den till TV? Någon som har något namn på någon?? Köper TV öht in filmer? Vet någon om priser? Vet att i mitten av 90-talet så jobbade jag med en filmare vars filmer visades på TV och jag tror han fick 50.000 för någon film. Såg en del inslag på TV med hans filmer- delar av filmer- men har för mig att han fick 50 000 för en dokumentärfilm. Någon som vet? Mvh /chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Många tjatar på mig när jag ber om hjälp i mitt dokumentär skrivande... (Hur man skriver dokumentärmanus) Du kanske har något tips? ;) Men de tjatar i allafall om; Vad är det för typ av dokumentär? Är du proffs eller amatörfilmare? Är du debutant så har jag svårt att tänka mig att du kan få så mycket som 50. 000 Jag tror SVT är intresserade av att visa dem i alla fall... Men jag vet inte om man få betalt av dem. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chi Posted July 17, 2005 Author Share Posted July 17, 2005 [citat=Adam88]Många tjatar på mig när jag ber om hjälp i mitt dokumentär skrivande... (Hur man skriver dokumentärmanus) Du kanske har något tips? ;) Men de tjatar i allafall om; Vad är det för typ av dokumentär? Är du proffs eller amatörfilmare? Är du debutant så har jag svårt att tänka mig att du kan få så mycket som 50. 000 Jag tror SVT är intresserade av att visa dem i alla fall... Men jag vet inte om man få betalt av dem.[/citat] HEJ! Amatör är jag. Det är ett "porträtt"- egentligen en intervju- fast jag hörs inte- med en gammal musiker-kivnna- och hennes liv som då både musiker och poet o. konstnär. Jag har känt henne sen 1971, dvs i 34 år så där. Hennes funderingar kring sitt liv mm. Jag har inte haft nåt manus. Jag ställde frågor och sen svarade hon "målande" på dem. Mycket material men jag hade i skallen en idé hur jag ville göra så det var inget större problem (optimist är jag :-)) Jo, jag är sas debutant inom detta område- iaf när det gäller TV o. film. På Tv har jag varit som musiker mm, men inte som filmare. Klart man måste få betalt. Musiken i dokumentären är skriven av den äldre damen + då mig. Det är en verklig nostalgitripp som handlar om hennes musikerliv på 40-50 talet så jag hoppas TV nappar :-)) Tyvärr så har kvinnliga musiker från den tidsperioden glömts bort helt och nu är det inte så många kvar av dem, :-( Jag har en sida: http://www.donnamobile.com där jag har samlat kvinnliga musiker. Faktiskt rätt intressant att läsa mm om hur dessa kvinnor hade det då. Deras villkor som musiker. Hon som jag porträtterat kommer att vara med i en bok också. Den ges ut i höst av ett musikförlag, så det vore ganska passande om jag fick filmen såld. /chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodokast Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Canal+ kontaktade mig för ett år sedan och ville se en av mina kortfilmer för att eventuellt köpa tvrättigheter. Jag kontaktade några filmförbund för att höra om mitt förhandlingsläge. Filmen är ungefär 15 min lång och jag kunde kräva runt 8-10 000 enligt dem. Har ingen aning vad summorna ligger på. Kan ju tyvärr meddela att Canal+ slutligen valde att inte köpa in min film. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 Så det är så det går till?? Man sitter bara och väntar på att bli uppringd?? ;P Hur fick de nys om dig? Vilka filmförbund kontaktade du? och hur? :) Om dokumentären: Låter mycket intressant. Ska ta en titt på den där sidan lite senare... Leta på efter någon kanal/bolag som är beredd... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodokast Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 Adam88: Jo det gjorde de faktiskt. Min gamla lärare på en folkhögskola ringde upp mig och berättade att en uppköpare på Canal+ var intresserad av min film. Den har vunnit första pris i norrbotten för två år sen och tävlade i Novemberfestivalen samma år. Sen har jag lagt upp den på IMDB också så han kan mycket väl ha hittat den där och blivit intresserad. Liten rolig detalj är att jag använde pseudonym som regissör eftersom jag även spelar huvudrollen, så han hade nog en del problem innan han hittade vem jag var. Jag kollade i Svenska filminstitutets branchbok och på nätet. Kontaktade oberoende filmares förbund och några andra. De som var hjälpsammast var film i värmland som gav mig snabba besked om vad jag kunde räkna med för bud. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 [citat=chi]Hej! Jag har i dagarna avslutat redigeringen av en dokumentärfilm som jag gjort. Har filmat med min DVX100 och filmen är nu redigerad och överförd till mini-dv. Nu undrar jag vart man ska vända sig för att försöka sälja den till TV? Någon som har något namn på någon?? Köper TV öht in filmer? Vet någon om priser? Vet att i mitten av 90-talet så jobbade jag med en filmare vars filmer visades på TV och jag tror han fick 50.000 för någon film. Såg en del inslag på TV med hans filmer- delar av filmer- men har för mig att han fick 50 000 för en dokumentärfilm. Någon som vet? Mvh /chris[/citat] SVT betalar ca: 2000kr per minut. jag har själv funderat att försöka sälja en dokumetär film till dom... men har aldrig orkat ringa. Först så ska man skicka en VHS/DVD med filmen på. sedan vill dom korta ner filmen så mycket som möjligt, (Antagligen för att dom vill betala mindre) sålänge dom inte gillar filen direkt vilket är sällsynt. Sedan redigerar man om filmen och skickar ett nytt exemplar. Sedan är det inte säkert att dom gillar den då heller. Men slutligen så måste man skicka filmen någon stans (min inte exakt var...) så att dom gör om den till ett annat format. Sedan säljer man det till SVT. Men när SVT kortar ner filmen kan det bli en rätt stor del... Om man har otur... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 [citat=Jodokast]Adam88: Jo det gjorde de faktiskt. Min gamla lärare på en folkhögskola ringde upp mig och berättade att en uppköpare på Canal+ var intresserad av min film. Den har vunnit första pris i norrbotten för två år sen och tävlade i Novemberfestivalen samma år. Sen har jag lagt upp den på IMDB också så han kan mycket väl ha hittat den där och blivit intresserad. Liten rolig detalj är att jag använde pseudonym som regissör eftersom jag även spelar huvudrollen, så han hade nog en del problem innan han hittade vem jag var. Jag kollade i Svenska filminstitutets branchbok och på nätet. Kontaktade oberoende filmares förbund och några andra. De som var hjälpsammast var film i värmland som gav mig snabba besked om vad jag kunde räkna med för bud.[/citat] Exakt hur lägger man upp något på IMDB? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 [citat=Black Star] SVT betalar ca: 2000kr per minut. jag har själv funderat att försöka sälja en dokumetär film till dom... men har aldrig orkat ringa. Först så ska man skicka en VHS/DVD med filmen på. sedan vill dom korta ner filmen så mycket som möjligt, (Antagligen för att dom vill betala mindre) sålänge dom inte gillar filen direkt vilket är sällsynt. Sedan redigerar man om filmen och skickar ett nytt exemplar. Sedan är det inte säkert att dom gillar den då heller. Men slutligen så måste man skicka filmen någon stans (min inte exakt var...) så att dom gör om den till ett annat format. Sedan säljer man det till SVT. Men när SVT kortar ner filmen kan det bli en rätt stor del... Om man har otur...[/citat] Gäller allt detta novell/kortfilm också?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodokast Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 John: Om du har konto på imdb.com kan du även uppdatera filmerna som finns där. Man kan även lägga upp sina filmer men det är ganska komplicerat och det är i stort sett omöjligt om du inte har en "länk" in i databasen. Dvs någon som redan finns med på imdb och som även är med i din film. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 [citat=Adam88][citat=Black Star] SVT betalar ca: 2000kr per minut. jag har själv funderat att försöka sälja en dokumetär film till dom... men har aldrig orkat ringa. Först så ska man skicka en VHS/DVD med filmen på. sedan vill dom korta ner filmen så mycket som möjligt, (Antagligen för att dom vill betala mindre) sålänge dom inte gillar filen direkt vilket är sällsynt. Sedan redigerar man om filmen och skickar ett nytt exemplar. Sedan är det inte säkert att dom gillar den då heller. Men slutligen så måste man skicka filmen någon stans (min inte exakt var...) så att dom gör om den till ett annat format. Sedan säljer man det till SVT. Men när SVT kortar ner filmen kan det bli en rätt stor del... Om man har otur...[/citat] Gäller allt detta novell/kortfilm också??[/citat] Det har jag ingen aning om... Allt jag vet är att det är störe changs att komma in om filmen var under 20 minuter, eller om det var 30... Hursomhelst så kommer dom kortare fimerna att visas som pause program. Dokumentärfilmen jag pratade om var bara 15 min. Men en lång film kan vara väldigt svår att sälja, så länge den inte är väldigt bra... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted July 22, 2005 Share Posted July 22, 2005 Okej... Jag förstod nästan det där med att det är lättare att komma in med kortare film... Det jag pratar om är MAX. 30 minuter. :) Men då ska vi se hur det blir då. Lycka till alla! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chi Posted July 22, 2005 Author Share Posted July 22, 2005 [citat=Black Star] SVT betalar ca: 2000kr per minut. jag har själv funderat att försöka sälja en dokumetär film till dom... men har aldrig orkat ringa. Först så ska man skicka en VHS/DVD med filmen på. .[/citat] HEJ! SÅ mini_ dvband funkar inte? Blir bättre kvalitet än VHS iaf... och DVD- vilket format som helst då + eller -?? Vet att Tv progget "Mitt i naturen"? tar emot mini_ dvband, så det formatet borde väl funka? Min dokumentär är 16 minuter. /chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 22, 2005 Share Posted July 22, 2005 Jag vet inte så mycket om det... men det borde väll gå att skicka in ett mini dv band till dom. Fast det måste ju vara den fädiga versionen på bandet först...hehe. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 [citat=Jodokast]John: Om du har konto på imdb.com kan du även uppdatera filmerna som finns där. Man kan även lägga upp sina filmer men det är ganska komplicerat och det är i stort sett omöjligt om du inte har en "länk" in i databasen. Dvs någon som redan finns med på imdb och som även är med i din film.[/citat] okej tack:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chi Posted July 23, 2005 Author Share Posted July 23, 2005 [citat=Black Star]Jag vet inte så mycket om det... men det borde väll gå att skicka in ett mini dv band till dom. Fast det måste ju vara den fädiga versionen på bandet först...hehe.[/citat] HalloJ! Självklart ska den vara färdigredigerad mm och det *är* den :-) /chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Fattade du inte att jag bara skojade... Skriv något bra istället för att klaga. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 [citat=Black Star]Allt jag vet är att det är störe changs att komma in om filmen var under 20 minuter, eller om det var 30...[/citat] 20 minuter var max för paus-program. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chi Posted July 23, 2005 Author Share Posted July 23, 2005 [citat=Black Star]Fattade du inte att jag bara skojade... Skriv något bra istället för att klaga.[/citat] Vem klagar? /chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Inte särskilt många...hehehe... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 när man ska skicka sin film till olika bolag, ska man då skicka ett orginal med dvd case och färgomslag osv? eller räcker det med en dvd-skiva bara?? kan bli rätt så dyrt annars..? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chi Posted July 28, 2005 Author Share Posted July 28, 2005 [citat=tomgrejs]när man ska skicka sin film till olika bolag, ska man då skicka ett orginal med dvd case och färgomslag osv? eller räcker det med en dvd-skiva bara?? kan bli rätt så dyrt annars..?[/citat] HEJ! Jag snackade igår med SVT- programinköp och de ville ha filmen(min) på dvd eller vhs. Jag brände en DVD och skickade den till Henrik von Sydow på programinköpet på SVT. Inget färgomslag eller nåt sånt. jag stoppade bara in skivan i ett vitt CD-fodral...och skrev ett följebrev. Henrik sa att han hade 400 filmer att gå igenom så det kunde ta ett tag. Nu håller jag tummarna :-) /chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 jaha. kanske man ska testa att ringa till dom.. men vad var det för slags film du skickade in då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chi Posted July 29, 2005 Author Share Posted July 29, 2005 [citat=tomgrejs]jaha. kanske man ska testa att ringa till dom.. men vad var det för slags film du skickade in då?[/citat] HEJ! Det står längre upp i denna tråd vad min film handlar om :-)) /chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts