maaac Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 håller på me ett manus nu. wanna hear the shit? en kille drömmer konstant drömma om en tjej han inte kan minnas att han någonsin träffat eller sett. varje natt är det i princip samma dröm. han går...letar...och väntar på att han ska hitta henne. och när han hittat henne, ler hon. och han vaknar. när han är vaken kan han knappt koncentrera sig på något annat än Hon. han längtar tills han ska somna igen så att han kan få se henne. och han börjar nu kämpa i drömmarna, försöka komma närmare henne, han vill röra vid henne. han lyckas komma närmare och närmare henne i drömmarna. men han känner att han inte får tillräckligt med tid, att han behöver sova mer..oftare. för att uppnå detta börjar han käka sömnpiller. och till sist börjar han uppnå grejor i drömmarna, hon börjar till och med prata med honom, men väldigt kort och nästan obegripligt. han fortsätter med sömnpillerna och till sist tar han för mycket..en överdos...och drömmer sin sista dröm...om henne....och där lyckas han nå henne...prata med henne...kyssa henne.... och han vaknar aldrig upp ur den drömmen igen... nå...vad tycks? ska slipa litta...känns litta sådär...ja...mjäkigt haha... men på återseende! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Jag tror den kan funka bra som en kortfilm. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Förläng manuset, gör det en lite mörkare och lägg till lite hur det påvärkar honom på dagen. Om du vill kan du ju lägga till att han är extremt mobbad och vill ta livet av sig ända tills han börjar drömma om tjejen. Han ser drömmarna som sin enda tröst. En annan anledning varför han tar sömntabletter kan ju vara för att vill fly från värkligheten. Bara lite tips från min sida, men annars så tycker jag att manuset var bra. Men om du gör en film, så gör för guds skull en lång film... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted July 15, 2005 Author Share Posted July 15, 2005 ja jo.. ska definitivt ta me hur det påverkar han om dagarna. men vet inte om han ska vara mobbad. mer en normal kille med ett liv som fungerar...tills det bara rasar ihop pga drömmen. och det är tänkt som en kortfilm, en långfilm är....för mycket...än så länge.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Vad är budskapet med filmen? Vad är höjdpunkten? Eller ska det bara vara en lömsk kortfilm? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted July 15, 2005 Author Share Posted July 15, 2005 en lömsk kortfilm haha. ja men...bygger på en grej jag tänkt på innan. hade en dröm om en person (som jag iofs hade träffat) o kunde inte sluta tänka på personen o drömmen hela dagen efteråt...sen drömde jag om samma person flera nätter under en kort period. o ja...jag tog det..o tänkte göra en kortfilm av det...lite mörkt..dystert....o ska nog klämma in litta budskap åsså i den ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Jag tycker det låter som en bra grund idé...att drömma om någon väldigt ofta->kan inte sluta tänka på den personen, händer garanterat väldigt ofta! iaf för mig, just nu så är det faktiskt så...kan inte sluta tänka på henne...;) och hon både finns och jag känner henne... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Varför göra en långfilm om man inte har Alla komponeneter? Som att bygga en dator utan moderkort.. Funkar inte... Idén låter bra. Men vad har alla karaktärer för drivkrafft? och vad är drivkraften i historien? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted July 16, 2005 Author Share Posted July 16, 2005 ok. vi kommer in i killens liv samma dag som hans farmor begravs. hon hade dött en vecka tidigare...självmord. ingen i familjen fick någon förklaring varför hon hoppade...de bara vet att han va djupt deprimerad de sista åren i sitt liv. vi får inte veta jättedetaljer om farmodern o så...men vi vet iaf att han älskade sin farmor jättemycket, och var rätt nära henne. han berättar att han har börjat drömma de här drömmarna om tjejen...återkommande. o ja..sen som förut...han blir besatt av tjejen..drömmarna...av att få veta vem hon är o vad hon vill. så till sist dör han då...o på nåt sätt...ska man i slutet få se hur killen o tjejen håller händer..kysser o försvinner bort tillsammans in i drömmen...o då får man se nåt...vet inte exakt vad än....som får en att tänka "aha...tjejen är hans farmor...som försökt nå honom från ANDRA SIDAN..muhah". men ja..typ... återkommer innom kort när jag fått ordning på hjärnan. (trillade med cykeln i fyllan igår..slog i huvudet..hakan..bllooood..o krossade tänder...wiiee) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted July 17, 2005 Author Share Posted July 17, 2005 nä...nu e jag inte bakis längre. och det ska helt enkelt vara en kortfilm...om killen som drömmer om tjejen. ingen farmor o så..usch. klar me manuset snaaart 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Lägg ut fullversionen... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted August 2, 2005 Author Share Posted August 2, 2005 såja. börjat skriva smått. verkar jag/det wierd? HAR FLYTTAT FILEN, ligger i första inlägget! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crapboot Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 Hahaha, kanske vore lite perverst med farmorn. Ska ta och läsa manuset. Skitfin idé tycker jag! Återkommer senare med en kommentar.. Senare Här har du något att bygga på mannen. Skitfint med tanten han pratar med, men jag tycker att du ska skippa "voice over'n" i början och låta honom bara prata med tanten, försök få till en dialog med henne, där man förstår vad som sker. Ser fram emot fortsättning med slut och allt. Något sånt här skulle jag lätt vilja vara med och filma. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted August 9, 2005 Author Share Posted August 9, 2005 ändrat lite o skrivit till nya scener. filen ligger nu i allra första inlägget. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chang Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Den där idén skulle jag vilja testa att göra film på... Har du planer på att filma det, eller ska det bara stanna som manus? //Chang 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Lite svårt att kommentera på innehållet när manuset färdigt från en början till ett slut. Lite smådetaljer jag tänkte på var att ändra Hon till något annat, kan bli svårt att läsa ifall det står "han tittar på Hon" och likande. Ge henne ett symboliskt namn, gärna beskrivande. Sedan är första stycket i första scenen alldeles för långt. Bryt upp det i flera stycken. Och skriv inte in regianvisningar, som att vi rör oss närmanre en karaktär som gäspar. Skriv bara att han gäspar. Lyck till! Ha re bra/Pandy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted September 21, 2005 Author Share Posted September 21, 2005 Senaste uppdateringen av manuset ligger i det översta inlägget. Inte HELT färdigt än, men det som blivit klart på papper än så länge. Men jag känner att så fort jag skrivit klart, så måste jag skriva om det igen hehe. Men ja.. Läs om ni har lust. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gogola Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 [citat=Black Star]Förläng manuset, gör det en lite mörkare och lägg till lite hur det påvärkar honom på dagen. Om du vill kan du ju lägga till att han är extremt mobbad och vill ta livet av sig ända tills han börjar drömma om tjejen. Han ser drömmarna som sin enda tröst. En annan anledning varför han tar sömntabletter kan ju vara för att vill fly från värkligheten. Bara lite tips från min sida, men annars så tycker jag att manuset var bra. Men om du gör en film, så gör för guds skull en lång film...[/citat] sorry om man e emot dig, men nästan alla kortfilmer är om någon ungdom som är lack på livet och vill känna luften 45 våningar ner. maaac, du kan göra lite annorlunda kortfilm,men behöll storyn. Men blanda inte in för mycket självmord och tragedi om du nu inte vill ha en blaffigt snyftig film 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted September 22, 2005 Author Share Posted September 22, 2005 ja..jag tänker definitivt inte göra en blaffig snyftfilm hehe. vill inte att han ska vara mobbad eller nåt...vill inte att han direkt ska ha nån längtan efter att dö. han är en normal kille...med ett normalt liv. det vill säga..han bor ensam..har ett "skitjobb"...orkar inte göra nåt om dagarna..utan har fastnat i att gå upp jobba äta glo på tv somna. haha. nä men tristess helt enkelt...men han längtar absolut inte efter att dö. men..han längtar efter att få drömma...drömma sig bort helt enkelt. o tillslut fastnar han i drömmen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted September 25, 2005 Author Share Posted September 25, 2005 Uppdaterat manus...*pekar upp* 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted November 9, 2005 Author Share Posted November 9, 2005 Såja! Nu är manuset klart! I alla fall ett första utkast, om man kan kalla det för det. Men i alla fall. Det känns om om det mesta är färdigt nu. Ska iofs fixa till namn och sånt senare. Putsa lite. Framförallt så ska dialogerna fixas till! Inte nöjd med dem alls för tillfället, inte lagt ner så värst mycket energi på dem än. Men ja...snälla..läs och tyck! Det är nu jag verkligen behöver tips och trix! haha! Fan..slitit mentalt och fysiskt med detta i fyra månader. Men ja.svartklang_kortfilmmanus_marcusberguv_utkast1.zip 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maaac Posted November 20, 2005 Author Share Posted November 20, 2005 Någon som orkat läsa än? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 [citat=maaac]Någon som orkat läsa än?[/citat] Har börjat läsa det nu. Men jag måste dra till skolan. Jag lovar att läsa klart det när jag kommer hem. Än så länge så ser manuset jävligt bra ut! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zakru Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Jag gillade detta manuset grovt mycket! Hoppas det blir något av det, kanske kommer visas på SVT någon gång ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Nu har jag läst klart manuset. Måste säja att det var det bästa manuset jag någonsin läst. Det var inte bara proffsigt utan också mycket underhållande läsning. Ser verkligen fram emot filmen. Lycka till! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts