Gå till innehåll

Manuset klart! (iaf v 1.0)


Recommended Posts

Hmm, det här var ganska kasst på många sätt tycker jag. Vet inte riktigt var jag ska börja. Varför hatar Kevin Johnny så mycket? Man får ingen förklaring till detta överhuvudtaget, man får inte veta varför Johnny förstör Kevins liv. Ingen karaktärsutveckling alls. Vidare, varför pratar Kevin med sig själv hela tiden? Det är totalt orealistiskt. Men för att sammanfatta: Vad är det egentligen du vill berätta med det här manuset?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan.

Läste början av manuset men kom inte långt innan jag hittade stavfel och saker som är helt onödiga att ha med i ett manus.

Ofta så kan man skriva ett manus på många olika sätt.

Många kanske skriver kameravinklar hitt och kameravinklar ditt.

Men varför? rita ett storyboard istället så kan man se det i bild och förklara för kameramannen hur du vill ha det innan ni börjar spela in.

Sen hur du skriver. "fade till svart" (det kan vara mitt ordbehandlingsprogram som dampar) men lägg det på en helt egen rad så är det enklare att förstå vad som händer.

Som sagt, du får gärna skriva ner alla kameravinklar i manus, men hoppas för skådespelarnas bästa att du inte ger en kopia till dom där det står allt sådant.

För dig själv kan det vara bra att veta, men för dom så är det en ren djungel.

 

Replikerna i ditt manus kan gärna bli mycket mycket bättre, ett tips: läs manuset med några andra och se om dom låter naturliga.

För enligt mig är dåliga repliker en av det sämsta som kan finnas i ett manus.

 

Enligt din scenanvisning så får man aldrig reda på om det är morgon, kväll, dag, natt. så skriv gärna med det, och ändra din rubrik till tex.

Min film, manus 1: "datum".

 

Det med berättarrösten tyckte jag var grymt bra. Det vissar en känsla av att han mår dåligt, men försök få med lite varför han är är sur m.m.

 

du har skrivit Kev på ett eller flera ställen istället för Kevin.

En skådespelare som läser detta kan lätt ta fel.

 

När han kommer ner till bryggan så pratar han på ett speciellt sätt.

Skriv gärna i svenska istället. Det är du som regissör som sedan ska berätta för skådespelaren hur han ska säga repliken.

 

ok. du kan lätt ta bort berättarrösten på ett antal ställen i filmen.

Det man ser på bilden behöver man inte få förklarat för sig genom prat också.

Ser man en knarkare så förstår man att han/hon är det. Manbehöver inte lägga till en röst som säger. "Personen är knarkare".

låt tittaren själv få tänka lite istället för att berätta allt som händer.

 

Men nu ska jag inte klaga mer. ska läsa igenom resten av ditt manus.

Hoppas du inte tar min kretik på fel sätt. Alla har något man kan lära. =)

 

kämpa vidare med skrivandet så tror jag det kommer bli toppen bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra att du har storyboard.

Men för skådespelarna " om du ska ha några "

så är det onödigt med kameravinklar i deras version av manuset.

Att du är flera saker är ganska vanligt inom amatörfilm.

Dom flesta är oftast, manusförfattare, regissör, kameraman, redigerare, maskör. och mycket mycket annat. Jag rekommenderar att man tar in fler folk som fixar en sak var.

Men sådant får man ju göra som man vill. =)

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...