Stupider...lika a fox Posted July 3, 2005 Posted July 3, 2005 Hej, jag började fila på ett manus som handlar om en svesk kille som sysslar med organiserad brottslighet, samtidigt som hans fru mördas av sina egna män och han ska utkräva hämnd. Men frågan är; Finns det överhuvudtaget några svenska kriminella grupper? Trovärdigheten känns lite låg, och jag har ju dessutom inte alls stor insikt i hur sådana här grupper fungerar mer direkt. Om någon sitter på smaskig information är jag redo att lyssna (titta). 0 Quote
gorse Posted July 3, 2005 Posted July 3, 2005 Det är väl fritt att hitta på vad man vill. Arnars erinrar jag mig tidningsrubriker med fritz-nåtings spektakulära mord på nån travbana och nått brödraskap. Fast varför göra det så stort? Finns det inga småskurkar i kvarteren där du bor? 0 Quote
Wallin Posted July 3, 2005 Posted July 3, 2005 I Sverige är väl dom mest kända (nåja) grupperna som i någon form sysslar med organiserad brottslighet: Hells Angels, Bandidos, Crossed Pistons, "Familjen" (Borlänge), X-Team, "albanligan", Original Gangsters, FFL (Fucked For Life), Brödraskapet Wolfpack, Tigrarna, Högsboligan, Salaligan, Hog Riders, GG, Jugoslaviska maffian, Ryska maffian, Estniska maffian, Regeringen med flera. 0 Quote
Santafantasma Posted July 3, 2005 Posted July 3, 2005 Din idé lät bra, förutom att det är EXAKT det Road to Perdition med Tom Hanks, handlar...;) 0 Quote
Stupider...lika a fox Posted July 3, 2005 Author Posted July 3, 2005 Fan. Nä, men ärligt talat; Vad finns det för filmidéer "kvar", om man utelsluter de dumma och psykotiska? Nämn gärna någon så kan jag skriva ett såndant istället för ett plagiat :) 0 Quote
gorse Posted July 4, 2005 Posted July 4, 2005 Inga alls. Det är väl därför vi får se filmer som War of the world, king kong och van helsing. Så jag tycker du kan gott köra på med din ide. Eftersom jag på senare tid blivit lite minimalistisk så envisas jag med att droppa storslagenheten, och göra en story om en lokal rövare istället. Samma ide, men huvudpersonen bor i kvarteret där du bor, säljer stulna bilsteroapparater, dealar hasch och styr över alla andra små-tjyvar. Han kommer i konflikt med gänget i nästa kvarter, som skär fingrarna av huvudpersonens flickvän. Jag tror det skulle beröra mycket mer om det är en "nära" historia. Är det nån mer som kommer ihåg Liam Norberg? Inte direkt nån höjdarfilm, men kanske lite av ditt konsept i alla fall? Du kan säkert göra bättre än han. 0 Quote
GNT Posted July 4, 2005 Posted July 4, 2005 Du lär nog hitta nog med inspiration till sådan tema i storstaden. Malmö Göteborg eller Stockholm. Kort synopsis på en historia jag har filat på... En vanlig kille väljer att komma in i knarkhandeln. Han har tur och får kontakt med en hänsynslös knarkkung under sin semester. Vår karaktär, vi kallar honom Nybörjaren, hittar ett sätt att smugla in tyngre droger utan några risker. Han gör detta några gånger. Med tiden börjar han tjänna enorma summor pengar, men med pengarna kommer hyenorna, personer som dras till pengar. Dessa påstår sig vara hans vänner men gör samtidigt allt för att få tag på hans kontakt i utlandet, knarkkungen. Detta leder till att Nybörjaren blir tagen, men inte dömd för någon brott, han blir förhörd o under tiden, åker en av hans nyblivna vänner utomlands för att få kontakt med Knarkkungen, som vissar sig vara en väldigt speciell person. skrev inte så detaljerad, kan låta lite som blow, men likheterna är få. En historia som kan funka i Sverige. Gällande stora gäng osv, försök gör en framtidsfilm, 20 år fram högst, där gängkulturen har expanderat eller ngt dylikt. Jag hjälper dig gärna med info, bara maila om du har ngra frågor... mvh Genti 0 Quote
Neo Posted July 4, 2005 Posted July 4, 2005 [citat=Stupider...lika a fox]Fan. Nä, men ärligt talat; Vad finns det för filmidéer "kvar", om man utelsluter de dumma och psykotiska? Nämn gärna någon så kan jag skriva ett såndant istället för ett plagiat :)[/citat] Det är inte inget att säga FAN åt. Det där är Usa/hollywood här är det Sverige, ifall du har en annorlunda filmidé som inte handlar om låt oss säga POLISER, så tycker ja du borde köra på. En annan grej är ju att Road to...utspelar väl sig någon gång 70- 80, inte säker kan ju vara tidigare, grejen är den att det blir inte samma film, på svenska, ett är att hyr så många filmer du kan som har samma tema som din film har, dvs organiserad brottslighet. Kolla hur de filmerna är gjorda å vilken typ de är. Sedan så antecknar du vad det INTE har med i filmen de tar du med i din film. Vidare kom på figurer som kanske liknar det du sett i filmen dvs hur är den typiska figuren i filmerna. För ärligt talat i usa så kopierar nästan alla varandra vi kanske inte ser de så tydligt men de gör det. Till sist så ska du ju bara komma på vilken genra de ska vara, ja tror inte det har gjorts det någon riktigt action thriller, med kanske lite skräck inslag. lycka till å hoppas de blir något. Tänk som mig skit i usa, deras uppfattatning av sverige är blåste blondiner som heter Inga å så är de kallt här, va vet de. 0 Quote
tomasz1985 Posted July 4, 2005 Posted July 4, 2005 Vad bygger du din åsikt om att det kopieras mycket i USA (nu var jag snäll och ändrade ALLA till MYCKET)? Och manusförfattare brukar vara rätt intelligenta och den bilden du målar upp om att dem är fördomsfulla tror jag inte alls stämmer. Det är snarare du som är fördomsfull och ser ner på dem som jobbar i Hollywood. Hur många manusförfattare från Hollywood har du pratat med? Har du bott i LA? 0 Quote
TDA Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 [citat=Neo]En annan grej är ju att Road to...utspelar väl sig någon gång 70- 80,[/citat] Testa tidigt 30-tal snarare... :) 0 Quote
Nizze Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 JAg tror om man ska göra en historia sm su tänker dig så får du inte försöka göra en amerikansk actionfilm, utan en svensk, annars kommer filmen att likna filmen "9 mm" med Paolo Roberto, jag tror att om man gör svensk "action" så måste man göra det lite med glimten i ögat. Om du förstår hur jag menar. 0 Quote
Recommended Posts