sir_flint Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Hejsan allehoppa. Är ute efter ny kamera till företaget och har 2 st som vi gillar (till en bra peng) Canon Xl1s och Sony Vx2100e Har gillat xl1-an väldigt mycket med tanke på dess olika kontakter och möjligheter man får. Lite som en proffskamera på amatörnivå =) Sedan så har jag använt en gammal Vx1000 som hade både lite för och nackdelar. Det vx1000 hade stora problem med var att autofocus inte funkade som man ville, manuel focus är ju att rekommendera. =) Vx21000e har säkert blivit bättre sedan den tiden så det kanske inte är något att oroa sig för. Vad tycker ni om dessa kameror och är det bättre att lägga 5000 kr mer för att få en xl1s? TAck på förhand. MVH: Roger Öberg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Hur fungerar fokusering på XL1/XL1s då? Jag har inte filmat med dessa, men jag har sett mycket film som en annan fotograf tagit med dessa och skärpan är alltid ett stort problem på dessa filmer. När det är rörliga motiv glider skärpan väldigt ofta ur, och det tar en stund innan den kommer tillbaka. Är det normalt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppsala BildTeknik Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Fokuseringen kan vara både automatisk och manuell, låter som om han har filmat med automatisk fokusering och på något sätt filmat så att kameran har behövt fokusera fram och tillbaka, då är det inte så konstigt att skärpan ändras efter vad man har i sökaren. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bleckert Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 har använt både xl1.an och vx2100:an och lite beroende på hur och vad ni ska filma så rekomenderar jag olika! xl1:an är en mycket kompetent kamera med Bla. fördelen att man kan byta objektivet på den. så vitt jag vet ska det ha varit den de spelade in "Jalla Jalla" med (rätta mig om jag har fel). men jag vill varna för att ge den för mycket ansvar dvs undvik autofunktioner i så stor utsträckning som möjligt, de fuckar upp allt. men på manuellt så funkar den fint! Vx2100:an är även det en riktig höjdare och där har jag egentigen inte så mycket att klaga på men den är äll inte riktigt lika skarp som xl1:an när den funkar som bäst, dessutom har den ju en liten lcd-display vilket Xl1:an saknar. somsagt så vet jag inte vad ni ska filma men om det är mycket rörelse på olika avstånd så ni måste använda auto funktionerna så är vx2100:an bäst och om du ska ha skarpa bilder och kan sköta de manuella funktionerna så är Xl1:an att föredra! /bleckert ________________________________________________________________ Har nån sett min rörtång? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sir_flint Posted June 29, 2005 Author Share Posted June 29, 2005 Tack för alla svar. Jag är väldigt van att hantera kameror och föredrar manuella inställningar, men ibland är man tvungen att använda auto också. Det hade gamla vx1000 stora problem med, plus att sökaren var svår att titta i. Ett plus som sagt till vx2100e då det finns lcd- skärm. Men xl1s är en betydligt mer proffskamera för den som gillar att skapa film utan auto funktioner tror jag. Än har vi inte bestämt oss. Mer tips om för och nackdelar så skriv på bara. =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts