Gå till innehåll

Alternativa metoder


Clown

Recommended Posts

En sak som jag tycker är roligt med amatörfilm och film där filmskaparen har en låg budget är alla möjliga alternativa metoder för att få filmen bra; specialeffekter osv. Ett bevis på att man kan göra bra film utan en stor budget. :) Någon som har några bra tips på alternativa metoder som man kan använda när man spelar in film? Kan vara allt möjligt som har med filmproduktionen att göra. Som t ex byggde en kompis till mig en filmkran som han kan använda när han spelar in, den kostade inte många kronor till skillnad från "de stora filmskaparnas" utrustning.

 

Tips, tips och mer tips :)

Länk till kommentar
Share on other sites

"Sin City" t.ex. kostade nästan ingenting att göra, förutom stora skådespelargager. Nästan alla scener är tydligen inspelade i regissörens(orkar inte slå upp namnet, sorry) garage. Jack nicholson kostade halva budgeten i "About Smith" och då gick han långt under sitt vanliga gage för att han tyckte om manuset. I princip alla "vanliga" filmer(som inte har mycket dator genererade effekter) kan göras mycket kostnadseffektiva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter intressant.. Har också hört att Robert Rodriguez gör billiga filmer (han som gjort sin city :)) Använder ni själv, eller någon annan, speciella metoder när ni gör film? :) Kan ju alltid vara kul om man delar med sig :D

Länk till kommentar
Share on other sites

coolt :) När man ser bad taste så är det svårt att tro (även fast det kanske inte är den snyggaste filmen som finns) att de betalat för den med egna pengar. Fast om jag kommer ihåg rätt så tog det fyra år att spela in den, längre tid än det tog att spela in LOTR :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det tog 4år men det var ju för att det i grunden bara var Peter Jackson, Mike Minnet, Pete O'Herne, Graig Smith, Ken hamon och Terry Potter som gjorde den och dom bara kunde spela in på helgerna när alla var lediga från jobb. Sen var det ju några av dom som hoppa av och på projektet av olika anledningar hela tiden:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, jo det är just det jag menar :D Hur? Kanske är svårt när jag inte preciserar vad under filmproduktionen jag vill ha tips om, kan inte beskriva det bättre än; allt... :) Eftersom alla pengar kommer från egen ficka än så länge så får ju inte produktionen kosta så många kronor :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att ni pratar om det. Jag har en ide som jag fick när vi fick takläcka och jag spendera flera veckoslut på vårt tak. Jag blev bra sugen att försöka spänna en lina från min skorsten och ner mot kvarteret. I denna lina tänkte jag hänga en kamera, starta kameran och skicka den nerför linan som en linbana. Eventuellt skulle man kunna fästa en fiskelina till kameran så man kan veva tillbaka den utan att behöva klättra ner. Dock får man rikta kameran "åt sidan" så man inte filmar linan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Hmm intressant idé :) I vilka situationer hade du tänkt att använda din "kameralina" då?[/citat]Inte en aning, behövs säkert nån kul åkning. Varför göra så dramatiskt? Jag funderar på att göra en inåkning över hustaket och om man har tur skall min våldsman befinna sig mitt i bilden när kameran stannar nere på gatuplan. Om man är riktigt omsig, och man har en enkel fastsättningsannonrning kanske nån flyhänt kameraman kan fånga kameran i flykten i markplanet och fortsätta filma för hand.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo, den tråden kan man bromsa kameran förutom att vinda tillbaka kameran med så man slipper klättra ner för att hämta den. Men annars kan man låta linan vara slack, så det blir uppförsbacke på slutet. Har ni inte åkt linbana med bildäck på lekplatsen?

Länk till kommentar
Share on other sites

En bromslina borde väl fungera perfekt :) Jodå gorse, jag har åkt linbana med bildäck men om linan är slak finns det väl en större risk för att kameran skall börja gunga fram och tillbaka?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...