Clown Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Hej :) jag visste inte riktigt var jag skulle posta detta inlägg så de får bli här, hoppas ingen blir alltför sur på stackars lilla mig :) Till frågan: Bränns HD-DVD med blålaser (kommer HD-DVD att brännas med blålaser) precis som blueray? om det gör det, vad är då skillnaden? Om det blir blueray som slår igenom kommer det komma blueraykameror då som det har kommit HD och HDVkameror nu? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ag_the_king Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Ne vad jag vet är det inte blå laser i hddvd. Hddvd har nog röd laser och kan därför inte lagra lika mycket. Blueray har ju större förbrukning av ström så det kommer nog inte komma föän man har skapat syatkare baterier. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 [citat=Clown]Hej :) jag visste inte riktigt var jag skulle posta detta inlägg så de får bli här, hoppas ingen blir alltför sur på stackars lilla mig :) Till frågan: Bränns HD-DVD med blålaser (kommer HD-DVD att brännas med blålaser) precis som blueray? om det gör det, vad är då skillnaden? Om det blir blueray som slår igenom kommer det komma blueraykameror då som det har kommit HD och HDVkameror nu?[/citat] HD-DVD is similar to the competing Blu-ray Disc, which also uses the same CD sized (120 mm diameter) optical data storage media and 405 nm wavelength blue laser. HD-DVD is promoted by Toshiba, NEC, and Sanyo, and backed by four major film studios. http://en.wikipedia.org/wiki/HD-DVD 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 [citat=ag_the_king]föän man har skapat syatkare baterier.[/citat] har du redan börjat fira midsommar eller....?;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted June 24, 2005 Author Share Posted June 24, 2005 Tackar :) [citat=Santafantasma][citat=ag_the_king]föän man har skapat syatkare baterier.[/citat] har du redan börjat fira midsommar eller....?;)[/citat] Hehe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
art Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Bluray har idag en lagringskapacitet på 50gb, hd-dvd bara 30gb. Kommer kvaliteten på filmen bli olika beroende på de olika formaten? (det borde väl vara så pga lagringskapaciteten). Bluerays högsta lagrings kapacitet som man officiellt bevisat är på 100gb och blueray har en teoretisk lagrings kapacitet på 200gb. HD-dvds högsta testade kapacitet är på 45gb och dess högsta troliga gräns är på 60gb Jag anser att även om blueray skulle dra mer ström så tillhör det framtidens format. 100gb vs 45gb? Vad skulle ni välja? Mer info om formaten http://www.engadget.com/entry/1234000623059130/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simulacra Posted October 19, 2005 Share Posted October 19, 2005 Dessutom har sony gått ut och sagt att PS3an ska köra blu-ray (föga förvånanade) och ms stödjer HD-dvd med xbox360 i usa. Så Blu-ray lär ju vinna överlägset i japan iaf, i vår del av världen är det lite osäkrare, beror på hur många porrproduktionsfirmor som stödjer respektive format ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 Jag har planerat o skaffa mig en bärbar DVD spelare för jag o ett par kompisar pendlar sammanlagt50 minuter om dagen med tåg så det e skoj me lite underhållning:) Dock e jag lite orolig för hur det blirmed HD och blue ray för en kompis snacka om att blu ray och hd inte kommer kunnas spela upp i DVD spelarna som finns nu. Är detta riktigt och isf hur tycker ni jag ska göra? vänta tills blu ray eller hd kommer eller köpa DVD spelaren nu nu? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 [citat=Usarpe89]Jag har planerat o skaffa mig en bärbar DVD spelare för jag o ett par kompisar pendlar sammanlagt50 minuter om dagen med tåg så det e skoj me lite underhållning:) Dock e jag lite orolig för hur det blirmed HD och blue ray för en kompis snacka om att blu ray och hd inte kommer kunnas spela upp i DVD spelarna som finns nu. Är detta riktigt och isf hur tycker ni jag ska göra? vänta tills blu ray eller hd kommer eller köpa DVD spelaren nu nu?[/citat] Jag visst stämmer det. Du kan naturligtvis inte spela upp Blueray eller HD-DVD i dagens spelare, då det krävs annan laser. Däremot verkar många (alla) kommande spelare för de formaten bli bakåtkompatibla med dagens DVD-format. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 [citat=Clown]Hej :) jag visste inte riktigt var jag skulle posta detta inlägg så de får bli här, hoppas ingen blir alltför sur på stackars lilla mig :) Till frågan: Bränns HD-DVD med blålaser (kommer HD-DVD att brännas med blålaser) precis som blueray? om det gör det, vad är då skillnaden? Om det blir blueray som slår igenom kommer det komma blueraykameror då som det har kommit HD och HDVkameror nu?[/citat] Tja! har ju rættut en del av dina frågor hær åvanstående! Men gløm nu inte bort at XDCAM redan finns och ær en variant på blueray formatet! Och att blueray ær ju inte mer æn ett optiskt lagringsmedia. Och dærfør inte bundet till inspelnings formatet... (till viss del) Idag kan Sony kameror med XDCAM spela in på två olika format MpegIMX och DVCAM. Det betyder inte att det skulle kunna komma optisk media med blå laser som spelar in i HD/HDV, Som det sækerligen kommer att komma innom kort! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 Blu-Ray eller HD DVD? Dom kommer inte till avtal - så det blir öppet krig om kunder...som med Betamax och VHS på 70-talet. Jag hoppas på Blu-Ray: 1. Det rymmer mera (=bättre). 2. Microsoft satsar på HD DVD. Nå - om kineserna verkligen realiserar hotet om en egen standard - och den håller måttet rent tekniskt - så kan vi glömma både Blu-Ray och HD DVD. Då blir det kinesiskt...och början på en ny världsordning. Detta scenario tilltalar mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 ingen som nämnt wmvhd? det följde med en skiva med en wmvHD version av filmen Total Recall i 3disc editionen... min dator pallade inte, men det är en vanlig dvd-rom-skiva med HD-video... är det någon som vet vilka prestandaskillnader det är mellan denna HD jämfört med annan HD? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 [citat=jmalmsten]ingen som nämnt wmvhd? det följde med en skiva med en wmvHD version av filmen Total Recall i 3disc editionen... min dator pallade inte, men det är en vanlig dvd-rom-skiva med HD-video... är det någon som vet vilka prestandaskillnader det är mellan denna HD jämfört med annan HD?[/citat] Du talar om ett komprimeringsformat/filformat - i detta fall Microsofts egna påhitt. Den globala gemenskapen satsar dock på Internationell Standard - ISO - och där är det mpeg4 som gäller. För en gångs skull tror jag att Bill Gates blir överkörd. När vi här talar om BluRay och HD DVD så talar vi alltså om MEDIET - själva DISKEN. Denna kan man fylla med olika saker, t.ex. wmvHD, mpeg4, mpeg2, backup-filer...tja, det heter ju Digital VERSATILE (mångsidig) Disk. Så - wmvHD-fvideon du fick på DVD-rom-skivan var nog inte så lång. Ska man rymma en hel film så måste man ha en skiva - och laserteknik - som rymmer massor = BluRay eller DVD HD. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 det är där kruxet är... om man bortser från att min dator inte orkar hantera dataflödet så är hela filmen där, i HD, på DVD-rom. Jag kan hoppa till alla scener i filmen och den grynigheten jag ser kan vara den i 35mm kopian som användes som master. och menyerna kändes mycket plastigare på botten av boxen står följande, jag köpte en dansk utgåva så jag har försökt återge texten så noga som möjligt, tecknet för ö har fått bli ö på grund av bristande tangentbord: HD (High Definition) DVD-ROM Disc 3 indeholder Total Recal i Windows Media 9 High Definition (720p) hvilket giveren bedre billedkvalitet end DVD-video.Til samenligning har DVD-video en oplösvning på 720x576 pixels (PAL) , hvor denne WMV 9 HD disc har 1.280 x720 pixels, svarende til en 122% höjere oplösningend den hidtige PAL oplösning: Resultatet er et knivskarpt og detaljeret billede på HD kompatibel PC monitor, HD TV (f.eks. Plasma- eller LCD TV med oplösning på 1280x720 eller höjere)eller HD kompatibel videoprojektor. Undertekster: Tysk, Engelsk Audio Windows Media Audio 5.1 Multichannel sedan följer systemkrav men det är ju ännu mindre intressant och tar bara plats. En ny dator pallar helt enkelt skivan inte min. Det jag undrar är, hur står sig dessa siffror mot de kommande HD-blueray-skivorna? För ja jag vet att DVD står för Digital Versatile Disc, det var bland annat därför jag nämnde detta format, med DivX i åtanke som gav nära DVD-kvalitet till CD-romskivor och satte arbetet mot piratkopiering ett stort steg bakåt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 [citat=jmalmsten]det är där kruxet är... om man bortser från att min dator inte orkar hantera dataflödet så är hela filmen där, i HD, på DVD-rom. Jag kan hoppa till alla scener i filmen och den grynigheten jag ser kan vara den i 35mm kopian som användes som master. och menyerna kändes mycket plastigare[/citat] Om du bara spelat den direkt från DVD-rommen så är det nog inte konstigt att det säckar ihop. Från HD går det nog bättre - om man har hyfsat grafikkort också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 heh... det tog en stund innan jag fattade... skillnaden mellan HD(High Definition) och HD(HårdDisk)... du får inte vara så otydlig ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 förslag,att hårddisk förkortas HDD(hard disc drive) för att undvika förbistring. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 [citat=jmalmsten]heh... det tog en stund innan jag fattade... skillnaden mellan HD(High Definition) och HD(HårdDisk)... du får inte vara så otydlig ;)[/citat] Sorry. Slarvigt av mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 [citat=Tomas T]förslag,att hårddisk förkortas HDD(hard disc drive) för att undvika förbistring.[/citat] Jepp. Hädanefter ska jag köra med HDD. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts