Gå till innehåll

Avancerade program


Clown

Recommended Posts

Är det någon på den här sidan som använder Maya, 3dstudio max eller något liknande för att göra specialeffekter och animationer till era filmer?

 

Om det finns någon som använder sig av sådana program är det någon som kan lära ut, ge tips om någon guide och ge tips om vilket av programen som är bäst?

 

Tack på förhand :) // Clown

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder 3ds max, och har gått en kurs där det användes Maya.

Hittills tycker jag 3ds max funkar bäst till modellering och Maya till animering typ.. Fast vanligen gör jag allt i max.

Men det är ju högst personligt o jag rekommenderar dig att beställa en sån där testversion man kan få av vissa. Testa gärna alla olika gratisprogram o dom andra stora 3d-programmen.

 

Guider och annat kan du hitta på http://3dbuzz.com

Där finns det till typ alla olika program inom 3d o sådant

Många är filmer med röst och allt, mycket najs.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Tackar Tackar :) kan man använda dessa program till vanliga specialeffekter också? (Då menar jag ovanligt snygga vanliga specialeffekter :D)[/citat]

 

Det beror lite på vad du menar med "vanliga" specialeffekter. Explosioner och liknande hade jag nog inte rekommenderat att använda något av de större 3d-programmen, utan kanske istället tittat på program för partikelsystem, eller helt enkelt använda det som finns i de flesta compositingprogram. Visst funkar det alldeles utmärkt att göra sånt i 3d-program också, men det finns program som är bättre lämpat till typ explosioner, eld, strålar, mynningsflammor osv.

 

Styrkan hos 3d-program är framförallt om man vill lägga till element som inte finns i vanliga världen eller om man vill få föremål att röra sig på sätt som inte är lätt att fejka på annat sätt.

 

De svårigheter man kan stöta på är att få rörelserna från 3d-programmet att matcha filmen, samt att få ljuset att stämma överens.

 

Sen i frågan om vilket prog man ska välja så är det väldigt mycket en personlig preferens. Själv modellerar jag i Wings3d (gratis, men ruggigt kraftfullt och smidigt) och animerar i Maya, men mitt tips är att prova sig fram, och hitta ett program och en stil som passar dig bäst själv.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...