TDA Posted June 22, 2005 Posted June 22, 2005 Just det, som rubriken antyder så är det rena rama julafton för oss cineaster som vet att uppskatta zombies. Dels så har vi ju Romeros återkomst med Land of the dead. Poster, recension och en grym trailer ligger ute på http://www.aintitcool.com. Jag tror inte att den kommer göra någon besviken, sommarens mest efterlängtade film? I sommar kör även SF en bunt med skräckfilmer och vad finner vi där, jo en zombierulle så klart. Dead Meat är en irländsk hyllning till de gamla italienska filmerna, ni som bor i Göteborg kan se den redan nu. Neil Marshall som gjorde det lilla mästerverket Dog Soldiers planerar även han en zombierulle, läs mer i hans krönika i Total Film. Tobe Hooper är på gång med en film som kort och gott heter Zombie. Sverige då? Jo även här produceras en del zombiefilm även om det är på amatörnivå (kolla upp Zombieslayer, Die Zombiejäger, Evolutionens sista dagar etc). Men nu när John Ajvide Lindqvist debutroman om vampyrer filmatiseras så kanske man kan hoppas på även en filmatisering av hans nya bok. Svenska zombies på bio känns inte helt omöjligt längre. Men glöm inte bort de gamla pärlorna. På http://www.cdon.com kan man köpa Romeros klassiska triologi i en snygg box för 149:-. Skamligt billigt för så bra filmer. Sen måste man ju se både nyversionen av Dawn of the dead och Tom Savinis remake av Night of the living dead. Missa inte heller Undead, störtskön Nya Zeeländskt film. 0 Quote
Leviant Posted June 22, 2005 Posted June 22, 2005 Och när du ändå nämner remaken av "Dawn of the Dead" så tycker jag att även "Shaun of the Dead" borde nämnas. För er som inte sett den, så kan jag säga att den känns lite som en korsning av "Lock Stock and Two Smoking Barrels" och "Dawn of the dead". 0 Quote
Usarpe89 Posted June 22, 2005 Posted June 22, 2005 Shaun of the dead knäcker allt:) Skojigt att ni tog upp ämnet, jag och några kompisar är just klara med en egen liten zoombierulle:) 0 Quote
Leviant Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Ahh coolt, får hoppas att man hittar den här på forumet inom en snar framtid. Tänkte själv försöka mig på en film i genren. Ah, "Shaun fot eh Dead" är väl egentligen den som är den mest nyskapande zombierullen, fast vad vet jag. Jag tyckte tom. att 28 dagar senare är en bra zombierulle, vilket tydligen är en uppfattning jag är ganska så ensam om. 0 Quote
Usarpe89 Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Åh nej, när 28 dagar senare kom ut tyckte jag det var en av de grymmaste filmer jag sett och Shaun of the dead är ju hur kul som helst. Vår film kommer snart upp på "kolla min film" hoppas jag, fast den är inte super bra. Mer änn anledning att få testa den nya tryckluftspumpen. :) 0 Quote
_nemo_ Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Land of the dead kan ju inte bli något annat än bra, det är ju Romero som gör en zombie-film vi snackar om. 28 dagar senare var grymt bra, men jag kan inte förstå hypen kring Shaun of the dead. Den har väl några coola tributes och några små roliga skämt, men som helhet?? Näää, gillade den inte speciellt mycket, kanske det är brist på såna filmer och det är därför så många gillar den?? 0 Quote
Usarpe89 Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 hmm, kanske bara inte är humor som är för alla. Jag låg och skrek skratta i flera minuter flera gånger när jag såg den fösta gången medans en polare tyckte det inte var ett dugg kul. 0 Quote
Leviant Posted June 25, 2005 Posted June 25, 2005 Men det är just den svarta humorn som finns med i "Shaun of the Dead" som är så kul. En polare till mig blev grymt besviken på att "Dawn of the Dead" inte var så skrämmande som han trott. Han sa att han skrattade mer än han gömde sig bakom kudden. Humorn i Dawn of the Dead är underbar och det är ju därför jag gillar Shaun of the Dead, där finns exakt samma humor, bara 10 gånger mer av den. Ska bli spännande att se tryckluftstestet. Hade själv tänkt mig på en sådan annordning. När vi skulle göra en liten splatter, för ett par år sedan, så tejpade vi fast en smällare på en stålplatta som vi i sin tur tejpade fast på kroppen. Ovanpå den här smällaren tejpade vi en kondom fylld med blod. Oj oj oj vad vi skvätte ned allt när den small. Effekten blev helt klart godkänd, fast vi fick vara sparsamma med smällarna eftersom de blev förbjudna just det året. OBS! Ovanstående är inget som jag rekomenderar då min tröja började brinna pågrund av stubinen osv. Men coolt blev det. ;) 0 Quote
Usarpe89 Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 Jag tycker Shaun of the dead är nån sorts blandning av Dawn of the dead och montey python, kulmed alla små onödiga detaljer som dom tänker på:) Det där ni gjorde funkar ju precis som squibs bara att man använder stubin istället för el ledning väl? Gjorde det inte jävligt ont med metall plattan som trycks in i kroppen? På riktiga squibs använderdom ju skumgummi mellan kroppen och metallen. :) 0 Quote
Leviant Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 Njae, vi använde ett tjock lager med tyg mellan plattan och kroppen, så ont gjorde det inte. Men något avslappnat ansiktsuttryck var det svårt att få fram när man visste att en kinapuff skulle brinna av vilken sekund som helst. Tänkte att jag skulle ta och bygga mig en sådan där annordnig som de har i Dawn of the Dead, en sån som får det att se ut som man blir skjuten i huvudet. Egentligen inte speciellt svårt, bara och ta en slang, fylla den med blod och gömma bakom huvudet. Sedan får man ha någon som blåser i andra änden.......... 0 Quote
Usarpe89 Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 Borde det inte gå att fylla en påsa med blod till en slang och klämma ihop påsen snabbt som faan? Verkar finnas en risk för att få in blodet i munnen annars. :) 0 Quote
Leviant Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Njae, inte i munnen. Jag tänkte att skottet träffar i pannan och kommer ut från bakhuvudet, så att det skvätter upp mot en vägg. Jag har nyss testat min lilla annordning med vatten, och det funkar skitbra. Gäller bara att tajma skådespelarens "ryck" med blodskvättandet. Tänkte lägga upp en liten testfilm, när jag lyckats komma åt en DV kamera. 0 Quote
TDA Posted June 17, 2006 Author Posted June 17, 2006 Liket lever! ;) Brad Pitts produktionsbolag (Plan B) och Paramount har köpt rättigheterna till Max Brooks (Ja, Mel är hans pappa) bok World War Z. Max har tidigare skrivit boken The Zombie Survival Guide och hans nya bok är inspirerad av en bok med vittneskildringar från WW2. Fast här handlar det så klart om hur livet ter sig efter att zombies tagit över världen. Enligt Max kommer filmen bli mörk och realistisk (förutom att det kryllar av odöda då) inte humoristisk som överlevnadsguiden. Zombies....ahhh, you gotta love 'em. 0 Quote
Munthe Posted June 18, 2006 Posted June 18, 2006 Jag tycker mest att det känns som att Zombie-genren har blivit kul och tagit upp Romeros sammhällskommentarsvinkel. Inget fel i det men det var väldigt länge sedan jag såg en Zombiefilm med obehaglig stämning och som fatiskt är läskig. I mina ögon är det egentligen bara italienarna ssom har grejat det där. Fulcis Zombi är fortfarande min favorit. 0 Quote
maxv Posted June 23, 2006 Posted June 23, 2006 Nej 28 dagar senare, Dawn of The Dead och Saun Of The Dead äger allihop. Men Resident Evil Filmerna däremot gjorde mej ganska besviken med tanke på att spelen knäcker allt å alla... 0 Quote
maxv Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Såg för övrigt Land OF The Dead nu ocså har inte sett den tidigare... Den var riktigt grym, min nya favorit Zombie film... Är det nån som vet om det är ny zombiefilm på gång? Skulle vilja se nån på bio... 0 Quote
Usarpe89 Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Land of the dead? Den var väl ok men ingen super film...isf tycker jag 28 dagar senare var grymtmycket bättre:) 0 Quote
TDA Posted June 29, 2006 Author Posted June 29, 2006 [citat=Munthe]Jag tycker mest att det känns som att Zombie-genren har blivit kul och tagit upp Romeros sammhällskommentarsvinkel. Inget fel i det men det var väldigt länge sedan jag såg en Zombiefilm med obehaglig stämning och som fatiskt är läskig. I mina ögon är det egentligen bara italienarna ssom har grejat det där. Fulcis Zombi är fortfarande min favorit.[/citat] Jag tycker Zack Snyder gör ett bra försök att få in det obehagliga i remaken av Dawn of the Dead. Att han gjorde alla zombies snabba är nog vad som krävs för att idag skrämma nån. 0 Quote
maxv Posted June 29, 2006 Posted June 29, 2006 Men Land of The Dead tyckte jag var lite småruskig... Det var väldigt mycket detaljerade splatter scener som var bra och som fick det att vrida sej i magen 0 Quote
Ronnie Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Nä, jag håller med Munthe. Fulci lyckades skapa en speciell skitig/vidrig atmosfär som ingen gjort sen dess i zombiefilmer. Att zombies springer kan vara helt ok, men om de kan springa varför skulle de då inte kunna klättra och liknande? 0 Quote
K R Films Posted July 5, 2006 Posted July 5, 2006 Land of the dead var en besvikelse. Tyvärr. 0 Quote
paatz Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 håller faktiskt med föregående talare. jag älskade Dawn/Shawn of the dead men land of the dead sög faktiskt hästpung var inte speciellt rädd nångång dessutom störde jag mig som fan på den Zombien vars huvud hänger kvar av trådar, så kastar han fram huvudet typ och biter personen ( om ni förstår =) ) nä jag tycker den var kass ååååh jag är riktigt sugen på Dead Rising till Xbox360 ser riktigt fränt ut :) 0 Quote
Recommended Posts