AndreasEklöf Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 Jag är på jakt efter super 8 film, alltså råfilm, vart kan man köpa det till bra pris? 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 Läs de trådar om super8 som redan finns, det finns t.om. en på förstasidan med super8 och en webadress i ämnet. Läs den tråden. 0 Quote
yooonis Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Är det överhuvudtaget möjligt att spela in synkroniserad dialog till super-8 filmverk? Finns ju kameror där man kan ställa in hastigheten till 24fps vilket ju är nästan 25 som är den vanliga hastigheten på dv-kameror (?). Låt säga att man spelar in dialogen med MD, kan det bli ok med lite "släp" i munrörelser och ljud-alltså osynk, eller blir det bajs? Går det kanske att ställa in inspelningshastigheten senare i datorn, eller redan i MDn? :D Keep on rockin, era filmnördar/genier /Yonis 0 Quote
wääuu Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Använd en filmklappa eller nåt annat som du slår ihop (klappa i händerna om du är riktigt glad) då kan du ju synka ljudet i vilken hastighet som helst.. har jag för mig 0 Quote
yooonis Posted August 15, 2005 Posted August 15, 2005 [citat=wääuu]Använd en filmklappa eller nåt annat som du slår ihop (klappa i händerna om du är riktigt glad) då kan du ju synka ljudet i vilken hastighet som helst.. har jag för mig[/citat] Jasså? Men mitt program (adobe premiere pro) kan bara ändra hastigheten på ljudet i form av typ procent så hur mkt procent är 24fps istället för 25fps??? Who knows and who can tell? /Yonis 0 Quote
jbergman Posted August 15, 2005 Posted August 15, 2005 Jag förstår ärligt talat inte vad du vill göra. Menar du att du vill spela in i 24 bps för att sedan spela upp det i 25 bps och i denna form överföra materialet till ett digitalt media och sedan behålla den högre hastigheten på filmen hela vägen? Varför inte bara filma med 25 bps? Om du verkligen vill att uppspelningshastigheten skall vara lite "fel" så är det naturligtvis bara att öka hastigheten på ljudklippen med 4,16667%. Knappast matematik av den högre skolan... /Jakob 0 Quote
Mickels Posted August 15, 2005 Posted August 15, 2005 Jag förstår vad han menar. Super8 finns inte 25 bilder/s. Derför går det teoretiskt inte att synka ljus o bild om man ska använda den utrustning som vi nollbudgetfilmare använder. Då man scannar in, scannas det förmodligen i 25 bilder i sek. Eller filmen ska scannas för 25 bilder i sek om man inte vill påverka ljudet. Lite svårt att förklara. Filmen spelas upp i samma hastighet som den spelades in i vilket medför att det blir otakt i scanningen, filmen spelar upp 24, 12 eller hur många bilder i sek man använder, som sedan förs över till DVCAM som gör om det till 25 bilder i sek. Flimmerfritt blir det om man har en bra scanner. Har en film i 15 bilder i sek, ser att det blir som en dissolve mellan varje bildruta som är snabba, men flimmer är det inte. Hoppas nån förstod vad jag mena. 0 Quote
jbergman Posted August 15, 2005 Posted August 15, 2005 Tack för upplysningen, men då är ju hans fråga trivial. Då skall han inte röra ljudet över huvud taget. /Jakob 0 Quote
mattsand Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 [citat=yooonis]hur mkt procent är 24fps istället för 25fps???[/citat] allvarligt? om din mattelärare läser detta är du körd. :-) skämt åsido får du nog prova dig fram, för ingen kamera kör exakt 24 fps ändå. jag brukar få speeda up ca 6%. (om du kan räkna ut min kameras hastighet med hjälp av den uppgiften kanske du kan rädda betyget trots allt) /mattias 0 Quote
mattsand Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 [citat=jbergman]Jag förstår ärligt talat inte vad du vill göra. Menar du att du vill spela in i 24 bps för att sedan spela upp det i 25 bps och i denna form överföra materialet till ett digitalt media och sedan behålla den högre hastigheten på filmen hela vägen? Varför inte bara filma med 25 bps?[/citat] vill minnas, det var ju någon minut sedan jag läste de första inläggen, att hela tråden handlar om hur man gör eftersom kamerorna bara har 24 fps. fast jag är inte säker; kanske du kan gå tillbaka och kolla åt mig? ;-) ang scanning ska man absolut köra 25 fps så man slipper utsmetade rutor och interlaceartefakter. skillnaden i hastighet är försumbar. kolla bara på nästan vilken dvd som helst. ljudet kan bli lite för ljust, men det finns ju program som fixar det också. /mattias 0 Quote
jbergman Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Klart att jag kan gå tillbaka och kolla åt dig. Såhär stod det: "Finns ju kameror där man kan ställa in hastigheten till 24fps". Ack, inte visste jag att det var samma sak som att 25 bps var en omöjlig inställning, medan alla 8-millimetersveteraner ute i stugorna hånfullt skrattade åt min okunskap. Nå, alltid lär man sig något. Men skall jag tolka resten av ditt inlägg som att du säger emot Mickels angående skanningen av material som är plåtat i 24 bps? I så fall var ju åtminstone min matematik korrekt. /Jakob 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 25 fps är ingen omöjlig inställning, men ganska ovanlig (i alla fall om man jämför med hur många kameror som kan filma med 24 fps jämfört med 25 fps). En Beaulieu 4008 kan du justera hastigheten steglöst, så det är bara att ställa in den på 25 fps (använd en vanlig 50 hz TV som hjälp medel, titta på TV bilden genom sökaren samtidigt som du fipplar med hastigheten. När bilden inte rullar så går den i 25 fps). Fast helt exakt i 25 fps är det ju ändå inte, så man får använda klappa och pilla lite med ljudsynkroniseringen i NLE. 0 Quote
yooonis Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Ojsan va många svar jag fick! Ehm, vilka inlägg ska jag börja att svara på? Jag kan börja me att säga, ehm, tack för svaren :) och nej jag är inte speciellt bra på matte men har lyckligtvis avslutat gymnasiet me goda betyg. Att jag frågar så mkt om hastigheten är för att jag inte visste att super 8 blev 25fps när man scannade filmen. Så min fråga är inte så, he-he "trivial" :) Men jag har ju klargjort då att det ska ju inte va några problem alls egentligen eftersom de blir 25fps så. Tackar, tackar /Yonis 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Alltså filen du får (eller miniDV bandet) spelas ju upp i 25 fps 720x576 eftersom det är det som är PAL standard. MEN hur många frames från din smalfilmsrulle du har per sekund beror på om du har filmat med 18 fps eller med 24 eller 25 fps. Har du filmat med 18 fps så får du en fil som spelas upp i 25 fps och de bilder som "fattas" för att du ska komma upp till 25 "skapas" av mjukvara/filmscanner. Har du filmat med 24 eller 25 fps så får du en fil där varje ruta motsvarar en ruta från din smalfilmsrulle. Har du filmat med 24 fps så går det lite för snabbt (men det är väldigt lite) och har du filmat med 25 fps så blir det "perfekt". Jag skriver "perfekt" med citationstecken eftersom det ändå inte är helt 100% rätt, kameran diffar säkert lite, om du har ett klipp på 10 sekunder så stämmer säkert inte ljudet till 100% mot slutet. Därför bör det alltid vara lättast/smartast att använda en klappa både i början och i slutet av varje scen (som du spelar in ljud till). Då är det bara att flytta ljudet så att det passar i början till klappan och sedan stretcha/krympa slutet så att den ochså passar. Då borde det bli bra. 0 Quote
Tomas T Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Har aldrig jobbat med synkutmaningar det innebär att konvertera 24fps film till 25fps video med ljudpåläggning. För ett 10sek långt klipp kommer ljud&bild att diffa 0,4 sek vilket låter mycket.En filmkameras nominella hastighet kanske inte går att lita på så det verkar bli ett jädrans stretchande hit&dit på tidsaxlarna.Och att inte göra klippen för långa.Sen är det en fråga vilket man vill stretcha: ljud eller bild? Skulle nog välja bild då örat är väldigt känsligt för tonhöjdsförändringar.Det kan annars bli väldigt komiskt att höra röster man vet hur de normalt låter.Fast det finns ju möjlighet och mixtra med ljudhastigheten med bibehållen pitch. 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 [citat=Tomas T]Fast det finns ju möjlighet och mixtra med ljudhastigheten med bibehållen pitch.[/citat] Precis. Fast jag har aldrig provat så jag har inte så mycket input att komma med om den biten. 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Och det bästa för ljudinspelningar är väl ändå en synkad 8mm kamera, leta på Ebay efter "crystal synch", men de är inte så lätta att hitta. Och de är inte heller särskilt billiga. Fast med en sådan kamera så slipper man stretcha och greja, eftersom den går i exakt rätt hastighet. ;) 0 Quote
Tomas T Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Satt också och funderade på det hur hastigheten i filmkameror kontrolleras.Tekniken med en kvartsoscillator som kontrollerar motorns varvtal på samma sätt som den sista generationen vinylspelare borde borga för en jämn och korrekt hastighet. 0 Quote
mattsand Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 [citat=jbergman]Men skall jag tolka resten av ditt inlägg som att du säger emot Mickels angående skanningen av material som är plåtat i 24 bps?[/citat] mer eller mindre. man gör som man vill, men jag anser att scannar man material som filmats i 24 fps i något annat än 25 fps är man rejält osmart. :-) /mattias 0 Quote
mattsand Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 [citat=yooonis]Men jag har ju klargjort då att det ska ju inte va några problem alls egentligen eftersom de blir 25fps [/citat] hmm, det är väl just det du inte klargjort? det är ju snarare för att hastigheten ändras till 25 fps som du kan få problem. om den hade fortsatt vara det du filmade i hade det inte varit några. det du har klargjort är att lösningen är att ändra hastigheten på ljudet i redigeringen. hur mycket kan du testa dig fram till, eller använda dubbla klappor, eller filma ett stoppur i 10 sekunder, typ. /matt 0 Quote
mattsand Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 [citat=Tomas T]Satt också och funderade på det hur hastigheten i filmkameror kontrolleras.Tekniken med en kvartsoscillator som kontrollerar motorns varvtal på samma sätt som den sista generationen vinylspelare borde borga för en jämn och korrekt hastighet.[/citat] precis så. fast äldre och/eller billigare kameror har inte kvartskontrollerad motor, så kallad crystal sync, utan går olika fort beroende på skick, temperatur, batterikraft osv. /matt 0 Quote
yooonis Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 [citat=Uppsala BildTeknik]Alltså filen du får (eller miniDV bandet) spelas ju upp i 25 fps 720x576 eftersom det är det som är PAL standard. MEN hur många frames från din smalfilmsrulle du har per sekund beror på om du har filmat med 18 fps eller med 24 eller 25 fps. Har du filmat med 18 fps så får du en fil som spelas upp i 25 fps och de bilder som "fattas" för att du ska komma upp till 25 "skapas" av mjukvara/filmscanner. Har du filmat med 24 eller 25 fps så får du en fil där varje ruta motsvarar en ruta från din smalfilmsrulle. Har du filmat med 24 fps så går det lite för snabbt (men det är väldigt lite) och har du filmat med 25 fps så blir det "perfekt". Jag skriver "perfekt" med citationstecken eftersom det ändå inte är helt 100% rätt, kameran diffar säkert lite, om du har ett klipp på 10 sekunder så stämmer säkert inte ljudet till 100% mot slutet. Därför bör det alltid vara lättast/smartast att använda en klappa både i början och i slutet av varje scen (som du spelar in ljud till). Då är det bara att flytta ljudet så att det passar i början till klappan och sedan stretcha/krympa slutet så att den ochså passar. Då borde det bli bra.[/citat] Okej... så det var inte så lätt då... :( [citat=mattsand]hmm, det är väl just det du inte klargjort? det är ju snarare för att hastigheten ändras till 25 fps som du kan få problem. om den hade fortsatt vara det du filmade i hade det inte varit några. det du har klargjort är att lösningen är att ändra hastigheten på ljudet i redigeringen. hur mycket kan du testa dig fram till, eller använda dubbla klappor, eller filma ett stoppur i 10 sekunder, typ.[/citat] Jepp, stämmer bra det. Tackar, Yonis 0 Quote
Recommended Posts