Mr Burns Postad 18 juni 2005 Författare Postad 18 juni 2005 Ja, det var jag som ställde frågan. Om man använder vidvinkel blir bilden naturligtvis vidare, typ fisköga. Det finns säkert något program, som fixar mitt problem, men vi på det här forumet har säkert inte har råd med det, nu snackar vi 100 tusenlappar per bild... Man måste nog tänka så att: Det man berättar är nog viktigast. (Där: fick jag pretatiös utslag) 0 Citera
arvid Postad 18 juni 2005 Postad 18 juni 2005 Ja men snälla Mr Burns (förresten, är inte Burns ett gitarrmärke?) visst var det du som ställde frågan från första början. Men det var ju också så att du har materialet inspelat sedan tidigare. Då kan du ju inte börja svamla om fisheye för att få bilden vidare. Det har ju inget med bildformatet att göra. Konstigt att det ska vara så svårt för en del att förstå vad vissa av oss pratar om. Det är ju så enkelt. 0 Citera
Joe Hill Postad 26 oktober 2005 Postad 26 oktober 2005 Hur ändrar man från 4:3 formatet till 16:9? i Premiere då? Jag har spelat in i 4:3 format men skulle vilja ha de där mörka fälten uppe/nere. edit: Jag hittade en tråd som tog upp problemet, och som jag fattar det, kan man göra en fusk letterbox genom att minska bildens höjd till 75% samt ha en bar height på 13 pixlar, för att tillsist spara filmen i 16:9 format....i Premiere pro eller så ska man kunna dra ut på vertikalen till 134% och exportera i 16:9 aspect. 0 Citera
mjg Postad 27 oktober 2005 Postad 27 oktober 2005 Man kan inte göra om en fyrkant till en rektangel - eller tvärtom - utan att ta bort innehåll, lägga till innehåll eller förvränga. Det är en naturlag som inte ens den digitala världen kan göra något åt. Pythagoras insåg detta för tre tusen år sedan - vi måste också acceptera detta. :-) 0 Citera
Munthe Postad 27 oktober 2005 Postad 27 oktober 2005 [citat=Mr Burns]Ja, det var jag som ställde frågan. Om man använder vidvinkel blir bilden naturligtvis vidare, typ fisköga. Det finns säkert något program, som fixar mitt problem, men vi på det här forumet har säkert inte har råd med det, nu snackar vi 100 tusenlappar per bild... Man måste nog tänka så att: Det man berättar är nog viktigast. (Där: fick jag pretatiös utslag)[/citat] Det går säkerligen att få nåt effektbolag i Hollywood att med hjälp av CGI lägga till bild på sidorna om din bild som saknas på ditt kameraorginal men jag skulle tro att det blir billigare att skjuta om materialet eller nöja sig med en simpel crop/scale operation (och tappa lite upplösning). Det finns ingen maskin i världen som kan lägga till bild som inte finns i någonslags konverteringsprocess. Vidare vinkel är inte detsamma som vidbild. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.