Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Stumfilm är verkligen ett kapitel för sig och början till all filmskapande. Som bekant kom ljudfilmen långt senare, då stumfilmen var redan ett faktum och väl spritt.

Ta Chaplin, Errol Flynn, Helan o Halvan osv. Mycket el allt med/av de var faktiskt stumfilm. Många klipp från den tiden med stadscener, tåg och järnväg, vilda västern, freaks, världskriget var stumfilm.

Stumfilm var och är ett genre som jag personligen skulle vilja se en renessans dyka upp. Det krävs oerhört mycket mer kunnande att kunna framställa en bra stumfilm.

 

Vad är viktigt då? Först är det så att stumfilm är inte ljudlös utan saknar tal. Inga röster alltså. Ljudet är musiken dvs klassiska pianoplingandet och en och en annan orkesterstråk. Även ljudeffekter fanns om än begränsade till rapp trumsolo eller plötsligt skrikande trombon.

 

Helt klart är att det är det visuella som gäller i Stumfilm. Berättandet görs genom bilder och mimik. Tydlighet är nyckelordet. Att falla tydligt, att gråta tydligt (med axlar), att skratta tydligt, att ge/ta/gå/klättra/osv tydligt. Tittaren ska vara "med" på vad som händer.

Oftast finns det "talfönster" med i stumfilm. Dessa förmedlar vad som sades. Finns stumfilmer där inte ens det förekommer. "Talfönster" editerades in i filmen i post-pro och klipptes in då skådisar pratade. Alltså är det viktigt att komma ihåg att det verkligen fanns ett manus med repliker även i stumfilmer. Tittar man noga på stumfilmer så märker man att inte alla repliker skrevs i fönstrena och även de viktigaste komprimerades kraftigt. Tal var inte viktigt. Allt som hände, hände i det visuella. Brev, texter, telegram, plancher, skyltar fick oftast eget "fönster" och man såg till att tittaren kunde läsa själv och på det sättet vara "med" i filmen.

 

För att lyckas med stumfilmen måste man först bestämma sig i följande frågor. 1) Vad förmedlar jag? Vad är det för genre filmen är i? komedi? Drama? Det blir grunden till ljudvalet, belysningen och karaktärena. Dessa faktorer blir väldigt tydliga i stumfilm.

2) Vill jag skapa en kopia av "gamla" stumfilmer eller skapa "ny" stumfilm? Färg? Gör du gamla så studera föregångare noga. All info du kommer att behöva veta finns i dem. Vill du skapa "modern" stumfilm, sätt dig och föreställ dig sittandes i biosal tittandes på din moderna stumfilm? Blir den bra?

3) Komedi är lättare än drama. Men att skriva komedi är svårare!

4) När vill jag ha musik i filmen? Hela tiden? Vissa ställen? Vill jag ha olika sorters musik eller finns det genomgående tema? Vill du ha olika instrument eller ska vissa händelser ha bestämd ljud? (T ex gapskratt är trombonsolo).

 

annars se upp med de vanliga fallgroparna som alla filmmanus har gemensamt. Rörlig kamera, flera skådisar-samma ställe, obestämd scenbygge osv

 

Tips: Som jag sa i början så är tydlighet det viktigaste i stumfilm. Vill du lära mer om tydlighet? Gå på teater. Scenuppträdande och känsloförmedling på scen är saker som återfinns i stumfilm. Där har du tydlighet för hela slanten.

Postad

Eller varför inte titta på stumfilm? Det är tusan så underhållande och även om man kanske inte planerar att göra stumfilm, så finns det att lära även för ljudfilmare. En bläddring i en bok för mim-artister är en bra ide likväl.

 

Vad kan man titta på då? Lättsam underhållning är all produktion av Buster Keaton. Man får inte en lugn stund och ont i magen av alla dråpligheter (om man gillat slapstick vill säga).

 

Många pratar om chaplin och jag har haft lite svårt för dessa pajaskonster, men chaplins The Kid är ju nyrenovoverad och gripande. Min eviga favorit är när Helan och Halvan skall sälja Julgranar till en arg man.

 

Så fort man nämner stumfilm så ser många raspig, repig och hoppande film med flicker och usel konstrast. Fast dessa filmer är över 80 år gamla och det sätter sina spår. Därför är det ett rent nöje att se en renoverad film där reporna är borta och man blir överaskad över hur skarpa och fina bilderna är.

 

Stumfilmer är inte pajaskonster. Långt ifrån.

Lite tyngre filmer är Ringaren av Notredame (Lon Chanley, mannen med tusen ansikten) där en klockringare förälskar sig i zigenerskan Esmaralda.

 

Riktig state of the art är tysk expressionistisk film av nästan alla sorter. Fritz Lang är ett geni som gjort Metropolis (varifrån kommer R2D2?) , Dr Mabuse (som lever än i dag i Jönsonligan, 'Dr M.A Buse') .

 

F.W. Murnau har ett fanstastiskt skuggspel i sina filmer som Nosferatu. Detta imponerade mycket på hollywood och blev stilbildare.

 

Man latade sig inte med effekter heller; Georges Méliès gjorde A Trip to the Moon redan 1914, späckad med filmeffekter som går utanpå det mesta. (ni har säkert sett bild på raketen som landade mitt i ansikter på mångubben).

 

Benjamin Christensens Häxan (1922) beskriver medeltidens häxprocesser har inspirerat många sentida filmskapare.

 

Några kända stumfilmer:

1903 - Det stora tågrånet

1915 - The Birth of a Nation

1916 - Intolerance

1916 - Kapten Groggs underbara resa

1921 - Körkarlen

1922 - Blod och sand

1922 - Nosferatu

1923 - Upp genom luften

1924 - Gösta Berlings saga

1925 - Ben Hur

1925 - The Lost World

1926 - The Black Pirate

1926 - Tramp, Tramp, Tramp

1927 - Så går det till i krig

1929 - Helan / Halvan säljer julgranar

1931 - Stadens ljus

1936 - Moderna tider

1976 - Det våras för stumfilmen

Postad

jag tycker att potemkin är sådär, men extremt intressant för den som gillar och/eller gör film. jag har inte sett hans andra stumfilmer så jag vet inte om de är bra. de senare filmerna med ljud är helt ok men inte alls lika intressanta.

 

/mattias

Postad

På tal om det, när kollade på discshop och lite andra ställen märkte jag att det är inte så gott om stumfilmer att köpa. Nån som har förslag på bra insköpsställen för stumfilm?

Postad

tack för alla svar hitills...

jag håller på o jobbar med en svartvitt stumfilm som utspelar sig i nutid...

det handlar om en nazist och en kommunist som är kompisar egentligen men de kan inte erkänna det för sina nazist/kommunist polare

 

[citat=BelGarion Raptor]annars se upp med de vanliga fallgroparna som alla filmmanus har gemensamt. Rörlig kamera, flera skådisar-samma ställe, obestämd scenbygge osv[/citat]

 

någon som kan gå in på det här lite närmre och utveckla lite...

  • 2 månader senare...
Postad

jag håller på med en stumfilm-själv nu och de ända som är kvar är en del redigering och att jag behöver lite passande bakgrundsmusik.

 

så vet nån vart man kan få tag i passande pianomusik (royaltyfri) till en stumfilm som är i genren thriller/rysare.. de ska ju vara både lite mer spännande musik och snabb komisk musik (charlie chaplin-stil)

 

lägger väl kanske ut filmen sen när den är klar ;)

Postad

Känner du ingen som spelar piano? Denne skulle isåfall kunna sitta och improvisera till din film. Det skulle kunna bli skitbra. Annars var det ju en kille här på forumet som spelade ur hjärtat (av hjärtats lust) som annonserade i annonseringen.

  • 4 månader senare...
  • 7 månader senare...
Postad

En av de första filmerna jag gjorde var en stumfilm. Vi gjorde den som ett projekt i skolan och fick mycket bra kritik för den då vi lyckades få fram det vi ville ha sagt. Som sagt, tänk på att ha tydliga känslor och visa dem mycket tydligt. Vi hade musik igenom hela filmen, men bytade då vi kände att vi behöver något mer dramatiskt.

Hela filmen slutade med ett stort gapskratt då huvudkaraktären hoppade 4 våningar ner och dog, precis när vi filmade detta gick kyrkklockorna igång. Det var perfekt.

 

Lycka till med filmen, jag är övertygad om att du klarar det;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...