Obi-Wan Tjernobyl Postad 25 maj 2005 Postad 25 maj 2005 Är det lätt att sprida budskap genom stumfilm? Hur gör man? Vad är viktigt att tänka på? Vad är det vanligaste misstaget man gör när man skriver manus till en stumfilm? utveckla gärna.... 0 Citera
BelGarion Raptor Postad 25 maj 2005 Postad 25 maj 2005 Stumfilm är verkligen ett kapitel för sig och början till all filmskapande. Som bekant kom ljudfilmen långt senare, då stumfilmen var redan ett faktum och väl spritt. Ta Chaplin, Errol Flynn, Helan o Halvan osv. Mycket el allt med/av de var faktiskt stumfilm. Många klipp från den tiden med stadscener, tåg och järnväg, vilda västern, freaks, världskriget var stumfilm. Stumfilm var och är ett genre som jag personligen skulle vilja se en renessans dyka upp. Det krävs oerhört mycket mer kunnande att kunna framställa en bra stumfilm. Vad är viktigt då? Först är det så att stumfilm är inte ljudlös utan saknar tal. Inga röster alltså. Ljudet är musiken dvs klassiska pianoplingandet och en och en annan orkesterstråk. Även ljudeffekter fanns om än begränsade till rapp trumsolo eller plötsligt skrikande trombon. Helt klart är att det är det visuella som gäller i Stumfilm. Berättandet görs genom bilder och mimik. Tydlighet är nyckelordet. Att falla tydligt, att gråta tydligt (med axlar), att skratta tydligt, att ge/ta/gå/klättra/osv tydligt. Tittaren ska vara "med" på vad som händer. Oftast finns det "talfönster" med i stumfilm. Dessa förmedlar vad som sades. Finns stumfilmer där inte ens det förekommer. "Talfönster" editerades in i filmen i post-pro och klipptes in då skådisar pratade. Alltså är det viktigt att komma ihåg att det verkligen fanns ett manus med repliker även i stumfilmer. Tittar man noga på stumfilmer så märker man att inte alla repliker skrevs i fönstrena och även de viktigaste komprimerades kraftigt. Tal var inte viktigt. Allt som hände, hände i det visuella. Brev, texter, telegram, plancher, skyltar fick oftast eget "fönster" och man såg till att tittaren kunde läsa själv och på det sättet vara "med" i filmen. För att lyckas med stumfilmen måste man först bestämma sig i följande frågor. 1) Vad förmedlar jag? Vad är det för genre filmen är i? komedi? Drama? Det blir grunden till ljudvalet, belysningen och karaktärena. Dessa faktorer blir väldigt tydliga i stumfilm. 2) Vill jag skapa en kopia av "gamla" stumfilmer eller skapa "ny" stumfilm? Färg? Gör du gamla så studera föregångare noga. All info du kommer att behöva veta finns i dem. Vill du skapa "modern" stumfilm, sätt dig och föreställ dig sittandes i biosal tittandes på din moderna stumfilm? Blir den bra? 3) Komedi är lättare än drama. Men att skriva komedi är svårare! 4) När vill jag ha musik i filmen? Hela tiden? Vissa ställen? Vill jag ha olika sorters musik eller finns det genomgående tema? Vill du ha olika instrument eller ska vissa händelser ha bestämd ljud? (T ex gapskratt är trombonsolo). annars se upp med de vanliga fallgroparna som alla filmmanus har gemensamt. Rörlig kamera, flera skådisar-samma ställe, obestämd scenbygge osv Tips: Som jag sa i början så är tydlighet det viktigaste i stumfilm. Vill du lära mer om tydlighet? Gå på teater. Scenuppträdande och känsloförmedling på scen är saker som återfinns i stumfilm. Där har du tydlighet för hela slanten. 0 Citera
gorse Postad 26 maj 2005 Postad 26 maj 2005 Eller varför inte titta på stumfilm? Det är tusan så underhållande och även om man kanske inte planerar att göra stumfilm, så finns det att lära även för ljudfilmare. En bläddring i en bok för mim-artister är en bra ide likväl. Vad kan man titta på då? Lättsam underhållning är all produktion av Buster Keaton. Man får inte en lugn stund och ont i magen av alla dråpligheter (om man gillat slapstick vill säga). Många pratar om chaplin och jag har haft lite svårt för dessa pajaskonster, men chaplins The Kid är ju nyrenovoverad och gripande. Min eviga favorit är när Helan och Halvan skall sälja Julgranar till en arg man. Så fort man nämner stumfilm så ser många raspig, repig och hoppande film med flicker och usel konstrast. Fast dessa filmer är över 80 år gamla och det sätter sina spår. Därför är det ett rent nöje att se en renoverad film där reporna är borta och man blir överaskad över hur skarpa och fina bilderna är. Stumfilmer är inte pajaskonster. Långt ifrån. Lite tyngre filmer är Ringaren av Notredame (Lon Chanley, mannen med tusen ansikten) där en klockringare förälskar sig i zigenerskan Esmaralda. Riktig state of the art är tysk expressionistisk film av nästan alla sorter. Fritz Lang är ett geni som gjort Metropolis (varifrån kommer R2D2?) , Dr Mabuse (som lever än i dag i Jönsonligan, 'Dr M.A Buse') . F.W. Murnau har ett fanstastiskt skuggspel i sina filmer som Nosferatu. Detta imponerade mycket på hollywood och blev stilbildare. Man latade sig inte med effekter heller; Georges Méliès gjorde A Trip to the Moon redan 1914, späckad med filmeffekter som går utanpå det mesta. (ni har säkert sett bild på raketen som landade mitt i ansikter på mångubben). Benjamin Christensens Häxan (1922) beskriver medeltidens häxprocesser har inspirerat många sentida filmskapare. Några kända stumfilmer: 1903 - Det stora tågrånet 1915 - The Birth of a Nation 1916 - Intolerance 1916 - Kapten Groggs underbara resa 1921 - Körkarlen 1922 - Blod och sand 1922 - Nosferatu 1923 - Upp genom luften 1924 - Gösta Berlings saga 1925 - Ben Hur 1925 - The Lost World 1926 - The Black Pirate 1926 - Tramp, Tramp, Tramp 1927 - Så går det till i krig 1929 - Helan / Halvan säljer julgranar 1931 - Stadens ljus 1936 - Moderna tider 1976 - Det våras för stumfilmen 0 Citera
gorse Postad 26 maj 2005 Postad 26 maj 2005 [citat=e93mw]Du menar C3PO? ;-)[/citat] Ajfan, vad rätt jag tänkte och vad fel jag skrev. 0 Citera
mattsand Postad 26 maj 2005 Postad 26 maj 2005 men hallå, glöm inte tyskarna och ryssarna. pansarkryssaren potemkin är ju kanske världens mest efterapade film. /mattias 0 Citera
alpha60 Postad 26 maj 2005 Postad 26 maj 2005 Jag har tyvärr inte sett nån av Eisensteins andra filmer. Är de lika bra som Potemkin? /Fredrik 0 Citera
mattsand Postad 26 maj 2005 Postad 26 maj 2005 jag tycker att potemkin är sådär, men extremt intressant för den som gillar och/eller gör film. jag har inte sett hans andra stumfilmer så jag vet inte om de är bra. de senare filmerna med ljud är helt ok men inte alls lika intressanta. /mattias 0 Citera
gorse Postad 26 maj 2005 Postad 26 maj 2005 På tal om det, när kollade på discshop och lite andra ställen märkte jag att det är inte så gott om stumfilmer att köpa. Nån som har förslag på bra insköpsställen för stumfilm? 0 Citera
Obi-Wan Tjernobyl Postad 26 maj 2005 Författare Postad 26 maj 2005 tack för alla svar hitills... jag håller på o jobbar med en svartvitt stumfilm som utspelar sig i nutid... det handlar om en nazist och en kommunist som är kompisar egentligen men de kan inte erkänna det för sina nazist/kommunist polare [citat=BelGarion Raptor]annars se upp med de vanliga fallgroparna som alla filmmanus har gemensamt. Rörlig kamera, flera skådisar-samma ställe, obestämd scenbygge osv[/citat] någon som kan gå in på det här lite närmre och utveckla lite... 0 Citera
gorse Postad 15 augusti 2005 Postad 15 augusti 2005 På tal om stumfilm så har jag tydligen missat en film man borde ha sett. http://www.archive.org/details/TheGolem Håller jag just nu på att konvertera från MPEG till DVD-format så jag kan glo på min vanliga teve. I preview-fönstret ser det ju lovande ut. Den där lergubben kollade jag in i Prag senast jag var där. 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 15 augusti 2005 Postad 15 augusti 2005 jag håller på med en stumfilm-själv nu och de ända som är kvar är en del redigering och att jag behöver lite passande bakgrundsmusik. så vet nån vart man kan få tag i passande pianomusik (royaltyfri) till en stumfilm som är i genren thriller/rysare.. de ska ju vara både lite mer spännande musik och snabb komisk musik (charlie chaplin-stil) lägger väl kanske ut filmen sen när den är klar ;) 0 Citera
gorse Postad 15 augusti 2005 Postad 15 augusti 2005 Känner du ingen som spelar piano? Denne skulle isåfall kunna sitta och improvisera till din film. Det skulle kunna bli skitbra. Annars var det ju en kille här på forumet som spelade ur hjärtat (av hjärtats lust) som annonserade i annonseringen. 0 Citera
gorse Postad 15 augusti 2005 Postad 15 augusti 2005 ----ajfan man skall inte vara för otålig med att trycka på postaknappen---- 0 Citera
gorse Postad 17 december 2005 Postad 17 december 2005 Eftersom jag redan skrivit sex gånger i denna tråd så är det dags att "uppa" tråden till aktualitet igen, så jag får chansen att skriva några inlägg till. Hursomhelst såg jag att pansarkryssaren Potemkin finns på dvd för den som är intresserad av stumfilm. http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=30536&subsite=movies&&ref= 0 Citera
gorse Postad 28 juli 2006 Postad 28 juli 2006 dags att uppa denna tråden igen med ett nytt tips. Le voyage dans la lune eller resan till månen från 1902 finns på http://www.archive.org/details/Levoyagedanslalune Se och lär filmtrix. :-) Inte nog med det. Battleship Potemkin http://www.archive.org/details/BattleshipPotemkin 0 Citera
Swe__ Postad 31 juli 2006 Postad 31 juli 2006 En av de första filmerna jag gjorde var en stumfilm. Vi gjorde den som ett projekt i skolan och fick mycket bra kritik för den då vi lyckades få fram det vi ville ha sagt. Som sagt, tänk på att ha tydliga känslor och visa dem mycket tydligt. Vi hade musik igenom hela filmen, men bytade då vi kände att vi behöver något mer dramatiskt. Hela filmen slutade med ett stort gapskratt då huvudkaraktären hoppade 4 våningar ner och dog, precis när vi filmade detta gick kyrkklockorna igång. Det var perfekt. Lycka till med filmen, jag är övertygad om att du klarar det;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.