Gå till innehåll

Bulletdodge


Usarpe89

Recommended Posts

Hej hej.

 

Jag blev just klar med en bulletdodge till en film på 3min jag håller på med, den kommer snart komma upp på sidan...Tänkte bara fråga om nån annan här gjort en bulletdodge nångång och isf, hur gjorde ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Hej hej.

 

Jag blev just klar med en bulletdodge till en film på 3min jag håller på med, den kommer snart komma upp på sidan...Tänkte bara fråga om nån annan här gjort en bulletdodge nångång och isf, hur gjorde ni?[/citat]

 

Du kunde ju börjat med att berätta hur du gjorde... :)

 

Jag har gjort en tio sekunderssekvens, men det tog 10 minuter att filma och jag gjorde det genom att filma, flytta kameran, filma, flytta kameran.. etc. Det var lite jobbigt, och resultatet blev väl sådär.

 

Ps. Jag antog att bulletdodge är det som de använder i Matrix när de panorerar runt Neo när han duckar, bland annat. Bullet time är ett annat ord jag hört...

Länk till kommentar
Share on other sites

Bullettime är ju när kameran rör sig fast föremålet man filmar står still eller rör sig sakta, bulletdodge är ju själva ducken liksom när han slänger sig bakåt. Vi har inte haft nån bullettime utan kameran står stilla och så gör han själva ducken bara. Kalla mig barnslig men jag vill inte berätta hur vi gjort änn, ska se till att lägga upp filmen sen o se om ni kan komma på hur vi gjort:) (vilket ni säkert kommer klara på några sekunder)

Länk till kommentar
Share on other sites

som thomasPK sa; det lättaste sättet är nog att

 

1. filma någon som duckar, gärna så att han ramlar och är ur balas

2. sedan flytta kameran en halvmeter eller så

3. Upprepa tills du har hela kamerarörelsen.

4. sen när du tar in den i redigeringen så väljer du ut en bild ur varje tagning där stuntmannen är i ungefär samma ställe i luften och har alla armar och ben på samma sätt

5. Tar ut just den bilden och animerar dem.

klart!

 

6. Vill du att rörelsen ska gå ännu mjukare kan du försöka med något morphprogram och med den lägga till bildrutor därimellan...

 

alternativt kan du rigga upp 200 polaroidkameror(eller liknande) som du ser till så de utlöser exakt samtidigt. sedan animera resultatet därifrån.

 

som lite kuriosa var matrix långt ifrån först med bullettime... Muybridge experimenterade vid förra sekelskiftet med en uppsättning stillbildskameror som utlöstes med snubbeltråd. syftet var då att ta reda på om en häst har alla ben i luften när den galloperar. Det har den skulle det visa sig. lägg det på minnet som onödigt vetande... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]ska se till att lägga upp filmen sen o se om ni kan komma på hur vi gjort[/citat]

Jag rekommenderar archive.org, alternativt putfile.com ... Bojkotta Sprocket tills de tillåter andra filändelser än .mpg!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte gjort en bullettime utan bara en bulletdodge, alltså en kille som står bakåtböjd vid knäna och duckar (i detta fall inte för en kula) i slowmotion.

Det ni snackar om är ju bullettime när kameran snurrar runt eller nåt medans allt annt nästan står stilla.

 

filmen snart klar, fårse kanske hjälper till med bojkotten;)

Länk till kommentar
Share on other sites

ok... ehhh... men vad är det då som är skillnaden mellan bullet-dodge och alla andra slowmotionmoves ala John Woo/Zhang Yimou? eller försöker jag skilja hö från hö nu?

 

bojkott... njaa... mpeg kan alla se utan att ladda hem nya codecs eller vlc, själv föredrar jag ju på grund av min uppkoppling(56k) de lite nyare komprimeringarna... men för att hålla målgruppen så stor som möjligt kan det nog vara bra att specialicera sig till en standard.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=occasus][citat=Usarpe89]ska se till att lägga upp filmen sen o se om ni kan komma på hur vi gjort[/citat]

Jag rekommenderar archive.org, alternativt putfile.com ... Bojkotta Sprocket tills de tillåter andra filändelser än .mpg![/citat]

 

Fan nu går vi i konken! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Just själva bulletdodgen är ju att personen som gör den måste böja sig vid knäna så mycket att han inte kan hålla balansen utan borde ramla bakåt:)[/citat]

 

så scenen i Hot-Shots när officeraren skäller ut en av rekryterna i början så mycket så att rekryten praktiskt taget ligger ner och sen studsar upp igen på order skulle kunna klassas som en slags bulletdodge? ;)

 

slalomskidor? kanske om man sätter tyngder frampå skidorna och har ordentliga benmuskler... känns som att det blir väldigt jobbigt... lat som jag är så skulle jag nog bygga någon slags ryggplatta som stöd som man döljer lite fint med kameravinklar och kostym...

 

för dyrt med vajer? Varför inte ett helt vanligt rep? man måste ju ändå göra lite vajerremoval och är det inte tyngre eller mer påfrestande än så här så dkulle jag nog inte investera i vajer... (obs, har ingen riktig erfarenhet, om råden är farliga så står jag inte ansvarig för eventuella olyckor)

Länk till kommentar
Share on other sites

Just i fallet Hot Shots bulletdodgen så kan jag nästan tänka mig att dom kört med slalomskidor. Vikt frampå skidorna löser man ju i det fallet väldigt lätt också, det är ju bara för officern att ställa sig där fram på skidorna..

Länk till kommentar
Share on other sites

Sant, sant... Hur går det förresten med era projekt, hade för mig att jag hörde någon i tråden nämna att dom skulle lägga upp sitt verk någonstans för allmän beskådan!! Blev det inget med det eller??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...