Jump to content

Redigera ljud från Minidisc


salander

Recommended Posts

Eftersom minidiscen komprimerar ljudet på ingången och innan det läggs på själva disken så får du kvalitetsförlust hur du än gör. Och ytterliggare en när du använder D/A omvandlarna i mdn - för över analogt - och sedan A/D omvandlarna i datorn. Md funkar helt ok till dokumentär och intervjuer när man inte har lika hög ribba på ljudkvaliten. Men för hellre över ljudet digitalt till datorn och sedan konvertera till wave eller något format som pinnacle gillar att jobba i.

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt md mycket, och använder det ännu.

 

I början skaffade jag ett "ljudkort" med optiska ingångar. Då tog jag över ljudet från stationär md:n via optoingång till datorn. Det fungerade bra på korta bitar (5-10 min) men kunde bli störningar ibland.

 

Nästa utvecklingsfas är en omväg men fungerar tekniskt toppen.

 

Stationära md är kopplad med en optokabel till en stationär cd-brännare. Då kör jag över hela mdn digitalt till en cd-rw audio. Sen läser jag den cd-skivan i datorn.

 

Nu har jag kompletterat ovanstående med ett nytt Creativkort med optoingång så jag kan ta optiskt direkt både från md och cd in i datorn.

 

Sen är det bara att redigera som vanligt med ljud.

 

Men ska man köra md-ljud till video så får man sampla om md:ns 44,1 kHz till 48 kHz annars låter det knas i Premiere. Så jag samlar om i Soundforge innan jag sparar wav som går in i Premiere.

 

Nästa steg är att köpa en Hi-md nu, så snart det finns någon stationär med optoutgång så man kan ta in PCM-lagrade ljudet från Hi-Md och kan hoppa över Atrac helt.

 

Fast jag har spelat in kör-konserter på stationär md och det låter otroligt bra. Svagaste länken i det fallet är ofta att få kören att stå still på golvet så att inte basarna hasar med skorna på golvet när altarna sjunger och vise versa. Då spelar inte pcm vs atrac vs mpeg så stor roll. :-)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har inte HiMD heller PCM-ljud, dom kör med ATRAC3 istället.

Mycket bättre än föregångaren, men fortfarande muggigt & oprofessionellt.

Var en FET besvikelse när jag fick reda på att ALLT ljud aset spelar in blir ATRAC(3), även när man tankar över olika typer PCM, exempelvis Wave, Aiff eller SND.

 

Hm, omständig metod du skev om där. Låter som du har ett opålitligt ljudkort.

Även om det inte finns nåt behov av AD/DA, så är det endå mycket god idé att satsa på ett ljudkort av bra kvalitet. Sämre kort har ofta problem med yttre störningar, vilket kan ge mycket problem med allt från Word Clock-syncen till rena förlorade paket.

Själv kör jag mycket med Yamaha DSP Factory med mycket gott resultat. Har aldrig haft någon som helst dropout eller artifacting, vilket är vad man kan kräva rakt av på proffsprylar. Även amatörprylar kunde man tycka iof.

 

Kan iof säga att så länge du kör övergången via S/PDIF eller AES/EBU så får du, om det inte är nån skum standard den skickar över via, alltid signalen i okomprimerad men formaterad PCM oavsett vilket. Men eftersom signalen redan en gång blivit komprimerad så är den redan skadad bortom reparation i vilket fall.

Link to comment
Share on other sites

Spännande svar, så du menar att PCM-läget på HiMD spelar in i Atrac(3)? Alltså inspelning från mikrofon till md-spelaren.

 

Kan du utveckla det?

 

Varför marknadsförs det då som PCM tro...

 

(Mitt nya "ljudkort" som är externt och hänger på usb fungerar utmärkt).

 

Sen kan man älta effekterna av kodning/komprimering hur länge som helst, alla har åsikter. I mitt fall har beslutet varit enkelt, skulle md inte finnas hade det inte blivit några inspelningar i aktuella fall eftersom kassettband känts för bökigt och dat etc för dyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finns det några som säljer nya dat? Jag hittade inga på Netonnet. Har du nån adress?

 

Få Ica-butiker har dat-band, men md-skivor kan man i varje fall för närvarande hitta på rätt så många ställen.

 

Och varför krångla till med dat? Går det inte bra att spela in på dv om vi nu ska avvika från trådens ämne?

Link to comment
Share on other sites

DAT kontra DV

Problemet ligger inte så mycket i formatet som i själva mediat.

Det känns som bla Sony med flera smått medvetet lägger in muggiga, eller halvschysst, AD/DA som funkar fint till stödljud för att dessutom kunna sälja fler DAT:ar & sånt.

Sen kan man ju även, ur den synpunkten, konstatera att det är ganska otympligt att vara uppkopplad mot kameramannen med fysiska kablar.

Om man kör trådlöst så är det iof en sak, men trådlöst har mycket bekymmer om man har otur, så sanningen kan ju även ligga i att ingen av tillverkarna förväntar sig att någon som bryr sig om skilnaden skulle vilja koppla in sig direkt på bandet.

Däremot tänker jag inte gå så långt att jag skulle sägga att ljudet på de flesta DV suger!

Har ofta använt bla en PD-170 eller PD-100 när vi inte haft tillgång till bättre prylar :-)

Har inte samma topp & briljans som en schysst dat, men till röster kan det funka fint, även till mycket annat åsså :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...