salander Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Har funderat på att investera i en Minidisc och spela in t.ex intervjuer. Filformatet är väl Atrac, hur går det att jobba med i t.ex Pinnacle? Har försökt leta på div.forum om Pinnacle stöder Atrac men ej hittat något. Måste man konvertera ljudet?, till vad i så fall? Kvalitetsförlust? Mvh Kjell http://www.salanderfilm.com 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 När jag arbetade med minidisc så spelade jag in ljudet från minidiscen direkt in på ljudkortet till WAV. På så sätt så får du i teorin ingen kvalitétsförlust. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Eftersom minidiscen komprimerar ljudet på ingången och innan det läggs på själva disken så får du kvalitetsförlust hur du än gör. Och ytterliggare en när du använder D/A omvandlarna i mdn - för över analogt - och sedan A/D omvandlarna i datorn. Md funkar helt ok till dokumentär och intervjuer när man inte har lika hög ribba på ljudkvaliten. Men för hellre över ljudet digitalt till datorn och sedan konvertera till wave eller något format som pinnacle gillar att jobba i. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Jag har använt md mycket, och använder det ännu. I början skaffade jag ett "ljudkort" med optiska ingångar. Då tog jag över ljudet från stationär md:n via optoingång till datorn. Det fungerade bra på korta bitar (5-10 min) men kunde bli störningar ibland. Nästa utvecklingsfas är en omväg men fungerar tekniskt toppen. Stationära md är kopplad med en optokabel till en stationär cd-brännare. Då kör jag över hela mdn digitalt till en cd-rw audio. Sen läser jag den cd-skivan i datorn. Nu har jag kompletterat ovanstående med ett nytt Creativkort med optoingång så jag kan ta optiskt direkt både från md och cd in i datorn. Sen är det bara att redigera som vanligt med ljud. Men ska man köra md-ljud till video så får man sampla om md:ns 44,1 kHz till 48 kHz annars låter det knas i Premiere. Så jag samlar om i Soundforge innan jag sparar wav som går in i Premiere. Nästa steg är att köpa en Hi-md nu, så snart det finns någon stationär med optoutgång så man kan ta in PCM-lagrade ljudet från Hi-Md och kan hoppa över Atrac helt. Fast jag har spelat in kör-konserter på stationär md och det låter otroligt bra. Svagaste länken i det fallet är ofta att få kören att stå still på golvet så att inte basarna hasar med skorna på golvet när altarna sjunger och vise versa. Då spelar inte pcm vs atrac vs mpeg så stor roll. :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Tyvärr har inte HiMD heller PCM-ljud, dom kör med ATRAC3 istället. Mycket bättre än föregångaren, men fortfarande muggigt & oprofessionellt. Var en FET besvikelse när jag fick reda på att ALLT ljud aset spelar in blir ATRAC(3), även när man tankar över olika typer PCM, exempelvis Wave, Aiff eller SND. Hm, omständig metod du skev om där. Låter som du har ett opålitligt ljudkort. Även om det inte finns nåt behov av AD/DA, så är det endå mycket god idé att satsa på ett ljudkort av bra kvalitet. Sämre kort har ofta problem med yttre störningar, vilket kan ge mycket problem med allt från Word Clock-syncen till rena förlorade paket. Själv kör jag mycket med Yamaha DSP Factory med mycket gott resultat. Har aldrig haft någon som helst dropout eller artifacting, vilket är vad man kan kräva rakt av på proffsprylar. Även amatörprylar kunde man tycka iof. Kan iof säga att så länge du kör övergången via S/PDIF eller AES/EBU så får du, om det inte är nån skum standard den skickar över via, alltid signalen i okomprimerad men formaterad PCM oavsett vilket. Men eftersom signalen redan en gång blivit komprimerad så är den redan skadad bortom reparation i vilket fall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Spännande svar, så du menar att PCM-läget på HiMD spelar in i Atrac(3)? Alltså inspelning från mikrofon till md-spelaren. Kan du utveckla det? Varför marknadsförs det då som PCM tro... (Mitt nya "ljudkort" som är externt och hänger på usb fungerar utmärkt). Sen kan man älta effekterna av kodning/komprimering hur länge som helst, alla har åsikter. I mitt fall har beslutet varit enkelt, skulle md inte finnas hade det inte blivit några inspelningar i aktuella fall eftersom kassettband känts för bökigt och dat etc för dyrt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
salander Posted April 30, 2005 Author Share Posted April 30, 2005 Tack för era svar, lutar åt att jag köper en Hi-MD och sen konverterar till wav. Har fått låna en MD och testat spela in via en billig mygga från Classe, klart imponerad av ljudkvalitén, det duger gott för mina ändamål. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Var hittar man en MiniDisc spelare med optisk utgång? Alla jag hittat saknar detta! Går det att få tag på billigt någonstans? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Jag titta på Netonnet: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=45893 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 Om man ska köpa en minidisc o sedan den stationära också är det billigare att köpa en Dat för 4000. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 Finns det några som säljer nya dat? Jag hittade inga på Netonnet. Har du nån adress? Få Ica-butiker har dat-band, men md-skivor kan man i varje fall för närvarande hitta på rätt så många ställen. Och varför krångla till med dat? Går det inte bra att spela in på dv om vi nu ska avvika från trådens ämne? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 DAT kontra DV Problemet ligger inte så mycket i formatet som i själva mediat. Det känns som bla Sony med flera smått medvetet lägger in muggiga, eller halvschysst, AD/DA som funkar fint till stödljud för att dessutom kunna sälja fler DAT:ar & sånt. Sen kan man ju även, ur den synpunkten, konstatera att det är ganska otympligt att vara uppkopplad mot kameramannen med fysiska kablar. Om man kör trådlöst så är det iof en sak, men trådlöst har mycket bekymmer om man har otur, så sanningen kan ju även ligga i att ingen av tillverkarna förväntar sig att någon som bryr sig om skilnaden skulle vilja koppla in sig direkt på bandet. Däremot tänker jag inte gå så långt att jag skulle sägga att ljudet på de flesta DV suger! Har ofta använt bla en PD-170 eller PD-100 när vi inte haft tillgång till bättre prylar :-) Har inte samma topp & briljans som en schysst dat, men till röster kan det funka fint, även till mycket annat åsså :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts