Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har länge funderat på en sak:

Under det senaste året verkar det som det blivit modernt med "snabba" klipp, alltså då menar jag t.ex när molnen rör sig oerhört snabbt, när solen går ner snabbt etc., när folk rör sig skitsnabbt. HUR görs dessa? Står de och filmar månen t.ex i timmar för att sen speeda upp hastigheten i redigeringen?

/chris

Posted

timelapse som det kallas är inte svårt att göra, men jäääävligt drygt...=)

finns säkert vissa som filmar i timmar, men vanligaste sättet är att man tar en jävla massa kort, med en digitalkamera, på ett intervall på typ 10-60 sek (mer eller mindre, beroende på vad man ska ta kort på)...

Sen i redigeringsprogrammet så använder du bara en frame av kortet...

förstår du hur jag menar? (ganska dålig förklaring) 8)

Posted

personligen hatar jag sånt.. speciellt snabba moln, det bara skriker "jag har ingen fantasi och kör by the book" många tycker säkert dom är skitdjupa när dom lägger till den här effekten..

Posted

[citat=Santafantasma]timelapse som det kallas är inte svårt att göra, men jäääävligt drygt...=)

finns säkert vissa som filmar i timmar, men vanligaste sättet är att man tar en jävla massa kort, med en digitalkamera, på ett intervall på typ 10-60 sek (mer eller mindre, beroende på vad man ska ta kort på)...

Sen i redigeringsprogrammet så använder du bara en frame av kortet...

förstår du hur jag menar? (ganska dålig förklaring) 8)[/citat]

HEJ!

Jo, jag förstår hur du menar.

Kul grej som jag ska testa!

/chris

Posted

[citat=erreth]personligen hatar jag sånt.. speciellt snabba moln, det bara skriker "jag har ingen fantasi och kör by the book" många tycker säkert dom är skitdjupa när dom lägger till den här effekten..[/citat]

mm, UR-varning..

Posted

ställer dom inte bara in kameran på typ 2 frames/minut och sen spelar de upp det. Men att det skulel blivit vanligare de senaste åren det har jag svårt att tro. De körde de ju jämt på naturprogramen som gick poå 4 an på mitten av nittiotalet. OCh som de sagts tidigare 9 av 10 så suger den effekten.

Posted

Kan hålla med om att effekten är lite utav ett billigt trick, men filmskapande är ju rätt fullt av billiga trick som ser snygga ut. Har för mig att det är i "Haggard:The Movie" (Nåt Bam Margera projekt) dom kör rätt mycket sådant och på många ställen är det riktigt snyggt gjort.

Men att avfärda all snabbkörning av film som skit kan man ju inte heller göra, det är ju som att säga att slow motion är ett billigt trick och inte borde användas.

Posted

Jag tycker ofta att den effekten är snygg... speciellt i haggard! Men i den filmen används mååånga andra "billiga" trick som blir skitbra just där, som när dom byter ut den gröna färgen på gräset mot röd/lila det är skitsnyggt!

Förresten är det jävligt snyggt när man spedar en handhjållen kamera det blir så sjysst hackigt då!

Posted

[citat=wääuu]Förresten är det jävligt snyggt när man spedar en handhjållen kamera det blir så sjysst hackigt då![/citat]

Var det inte så dem gjorde bakgrunden i Star Wars: Jedi när dem kör såna flygande farkoster i nån skog