Jump to content

Recension av Glidecam Smooth Shooter (Steadycam med väst!)

Recommended Posts

Posted

Jag skrev en recension av Glidecam Smooth Shooter på fxhome.com. Istället för att översätta hela till svenska kan ni klicka nedan för att kolla på recensionen:

http://fxhome.com/forums/viewtopic.php?t=18128

För er som är riktigt lata, här är en bild:

http://nicmar.mirror.krayon.net/glidecam1small.jpg

Och här är ett videoklipp:

http://nicmar.mirror.krayon.net/ss_demo_1.mpg

Skriv gärna svar här och berätta vad ni tycker, om ni testat den, om ni har några tips, osv.

Mvh nicmar :)

Posted

Tjena!!!

Vad kostar alltihopa på ett ungefär?

Är inte Glidecamsystemet lite känsligt för sidostabiliteten (om man nu ska hitta ngt att gnälla på i ett annars superbt system)?

Har för mig att jag sett folk använda båda händerna för att hålla den stabilt...

Puss å kram

Posted

Det jag tycker är allra svårast är när man roterar glidecammen kring sin egen axel.. alltså panorera (tror jag?).. Den glider ju väldigt lätt på sina kullager runt.. så det är lätt att det bli ryck när man försöker panorera höger vänster..

Men inte i sidostabiliteten annars om man rör hela kittet från höger till vänster.. Men det handlar ju otroligt mycket om balansering.. om man har balanserat den perfekt, och sen öppnar luckan där man kopplar in video-kabel, så börjar den sakta snurra åt det hållet.. :)

Jag gav cirka 20000 kr för allt, glidecam, väst, arm, monitor och manfrotto 323 snabbfäste.. men det verkar vara högre efterfrågan är tillgång, så priset kan nog ha gått upp lite..

Kontaktade först lrtv men dom sa "tja vi får det kanske om 2 veckor" och så skulle dom höra av sig.. men det gjorde dom aldrig.. men det skiljer säkert 5-6000 kr från den billigaste till den dyraste av alla leverantörer i europa.. frakten skiljde från €50 (tyskland) till €250 (frankrike)... fattar inte varför det var så himla dyrt..

Skulle vara kul att veta om någon annan i Sverige har en sån här, eller är jag helt ensam? Ronnie, du e väl inte arg? ;)

Posted

Tackar för svaret.

Faktiskt mkt rimligt pris.

Det ser väldans bra ut på din lilla demo.

Det bor en rik tant i mitt kvarter som knallar runt med en rullator och mumlar för sig själv. Hon är typ, aslångsam och hon står alltid i vägen. Jag tror hon heter Svea... eller Berit, kanske. Minst 80 år gammal och nästan blind.

Jag ska råna henne och köpa ett Glidecamsystem.

Tack för inspirationen.

Posted

[citat=nicmar]Skulle vara kul att veta om någon annan i Sverige har en sån här, eller är jag helt ensam? Ronnie, du e väl inte arg? ;)[/citat]

Nej, bara väldigt, väldigt avundsjuk ;).

Du bara måste demonstrera apparaten för mig någon dag.

Posted

Är det inte bättre att du övertalar tanten att köpa ett glicamsystem sen snor du det när hon rullar förbi fort som tusan med sin rullator och steadycamen?

Posted

Ronnie absolut kan jag göra det, filmar ni fortfarande nånting, isåfall kunde du ju säga till nån dag om ni ska filma så kan du ju testa att filma nåt med mina prylar :) Adda mig på nicmar@hotmail.com om du har msn..

På tal om gamla tanter o rulatorer.. en rulator är ju superbra att ha om man ska filma "smootha" rullande "shots" på ett hårt plant golv.. fina mjuka däck och allt.. vet inte hur bra den funkar utomhus dock..

Men om du är riktigt snäll kanske du kan silvertejpa fast din kamera på hennes rulator nån dag när hon inte ska ut o gå ;)

• 2 weeks later...
Posted

Har inte testat smooth shootern men i den produktionen jag fotar just nu använder jag storebror Glidecam V-16 som jag hittilt sycker är mycket kompetent. nackdelarna är naturligt vis tyngden i den som gör att när man spelar in hela dagar så blir man trött och det är svårt att hålla konsecentrationen. men den är ju byggd för större videokameror och filmkameror så det krävs ju en viss massivitet i den, kör dessutom med en sony 250p som i sig väger 4.5 kilo. är första riktiga steadicamen med väst jag använder och det har krävts mycket träning för att få ut det fina resultatet de är byggda för att ge!

/Bleckert