Jump to content

köpa kamera

Agge

Recommended Posts

Bra för sitt pris ja. Men så är det ett väldigt lågt pris också. Man får ju det man ger för pengarna så. Dock inget jag skulle köpa. Men lägger själv ut mer pengar så. Det är ju helt upp till dig hur mycket pengar du vill lägga ut på en kamera.

• 2 weeks later...

Jag skulle satsa på en den billigaste kameran med DVin och sen hyra en bra kamera vid filminspelningarna, då har man sin egen kamera som bandare. Lite svårare är det om du tänkt spela in utspridda tider. Men som det flesta gör är det bättre att spela in under 2-3 dagar, allt på en gång.

[citat=Agge]Jag tänkte köpa en miniDV för att leka och göra lite kortfilmer med[/citat]

Han skrev faktiskt att han ska leka med den och lite kortfilmer...om man inte vet vad man gör så spelar det ingen roll om man köper en kamera för 5000 eller 50000 kr...så jag säger att köp den om du vill ha den! lär dig av den för kanske ett större köp om nått år!:)

Jag som fortfarande inte köpt någon kamera fast jag chåkat här på forumet ett tag kommer inte att köpa så värst dyr kamera utan nånstans i prisklassen 4-5 tusen, helst närmare fyra än fem. Motivet är att för min del lär det inte vara kameran som är begränsingen utan jag själv. Jag är helt enkelt för sopig för att behöva en 3ccd-kamera.

Men jag har lånat lite kameror av och till och lurat ut att för mig som är komplett nybörjare är elektronisk bildstabilistator attans värdefullt. Elektronisk stabilisator verkar plocka tom handhållna skakningar förvånansvärdbra och tillsammans med min provisoriska hemsnikrade steadcamliknande stabilisator blev det riktigt bra. Ett enbent stativ verkar också vara en ruskigt bra investering för amatörer som jag då den är portable men ger förbluffande bra stöd.

En Panasonic NV-GS17 kostar 2990 och har stabilisator men inte mic-ingång. Panasonic NV-GS35 kostar 4 och sex har mic-ingång och OPTISK zoom men saknar digital och analog ingång. En sån ligger i min intressesfär för skulle det här med film inte vara min grej så får familjen en hygglig semesterkamera och ungarna skulle säkert tycka det är kul att filma varandra. När jag blir duktigare så kan jag fundera på att köpa dyrare grejor.

Fast.... det är lurigt det här. För fem och sju får jag en Panasonic NV-GS75 och då är det ju 3ccd... Allt enligt min humla, dock allt annat än professionellt.

[citat=gorse]Elektronisk stabilisator verkar plocka tom handhållna skakningar förvånansvärd bra...[/citat]

Tänk på att den elektroniska bildstabilisatorn tar bort bildinformation för att kunna stabilisera den. Bilden du filmar blir mao mindre än vad den hade blivit om du inte har den elektroniska bildstabilisatorn på. Den tar alltså bort uppe, nere, höger och till vänster i bilden. Jämför kameran med och utan elektronisk bildstabilisator så kommer du se ganska stor skillnad. Så är det iaf på min Panasonic DX-100 som ju iofs är några år gammal nu så tekniken kan ha blivit bättre, men principen är densamma idag ändå.

/Roger

[citat=Rogge]...den elektroniska bildstabilisatorn tar bort bildinformation för att kunna stabilisera den. Bilden du filmar blir mao mindre...

/Roger[/citat]Jo, det är ju så det fungerar. Antagligen behöver ni som hållit på ett tag med att filma inte denna finess, utan klarar att hålla stadigt eller använda stativ.

[citat=gorse][citat=Rogge]...den elektroniska bildstabilisatorn tar bort bildinformation för att kunna stabilisera den. Bilden du filmar blir mao mindre...

/Roger[/citat]Jo, det är ju så det fungerar. Antagligen behöver ni som hållit på ett tag med att filma inte denna finess, utan klarar att hålla stadigt eller använda stativ.[/citat]

Jag köpte nyss kamera med optisk bildstabilisering istället vilket gör jobbet bättre. Ett tips är att hålla kameran med båda händerna för att få bilden mycket mer stabil. Många går ofta runt och filmar med "bara" en hand och resultatet blir många gånger tyvärr också därefter. Jag har ett extra handtag som fästs under kameran som jag också håller i. Det handtaget är från början en blixthållare till en äldre stillbildskamera, så det var lite improvisation, men det fungerar jättebra, med gummihandtag och allt. Jag har tom haft den externa mikrofonen fäst på den=mindre ljud från kamerans mekanik som tas upp.

/Roger

Låter som ett intressant arrangemang.

Långt senare kom jag på vad jag skulle säga när jag började skriva förra inlägget men glömde det innan jag var klar: En riktigt bra fotograf filmar bättre med en sopig kamera än en sopig fotograf kan filma med en riktigt bra kamera.

Tänk på att bildstabilsering idag, och för 5 år sedan, inte ändrar storleken på bilden. Så fungerar min Sony PC100, som har några år på nacken. Den har väldigt bra bildstabilisering för småvibrationer, långt bättre än den optiska stabilisering på min PDX10. (Sen finns det ju andra saker som är bättre på PDX10...)