Pandan Postad 25 april 2005 Postad 25 april 2005 EDIT: Har en ny version på engelska uppe på den här kortfilmen nu. Kommer använda den för att söka in på London Film School. Hoppas nån läser och kommenterar! Den svenska är också uppdaterad, dock inte lika aktuell som den engelska. SLUT PÅ EDIT: Det här är den andra delen ur vad jag arbetat ut runt ett Dödentema. Den har egentligen ingenting att göra med "Epilogue", så ni behöver inte ha läst den innan! "När jag skrev Memento Mori" 20 sidor - på svenska version: 2 I en mening: Förträngda minnen, paranoia och mardrömmar jagar Noah som vägrar att möta sitt förflutna - men har det verkligen med hans förflutna att göra eller är det något han fortfarande inte gjort? Kort: Jag har länge funderat på den här berättelsen, mest utifrån namnet (så som De Misstänkta, där skaparna utgick från namnet och en tänkt affisch när de började arbeta på idén :)), samt från en ganska läskig bild jag fått i mitt huvud, och det är det den som beskrivs i den första scenen. Hela berättelsen är allmänt öppen och allt annat än tydlig, och även fast jag "vet" vad allt betyder för mig betyder det inte att andra gör det, vilket är varför jag behöver massvis med kritik på allt, så kom med påhopp! En sak om de sista scenerna där det hoppar mellan "SKÄRMEN" och "INSERT" hela tiden; visste helt enkelt inte hur det skulle skrivas men tror att ni kommer förstå precis vad jag menar när ni läser det. Kom dock gärna med förslag på hur det borde vara skrivet ifall ni har några! Vill avsluta med att säga att det var en riktigt ruggig berättelse att skriva, rös till flera gånger under arbetet på den och hoppas ni kan visualisera allting lika tydligt som jag kunde - det visuella är väldigt viktigt, så kom med massvis med kritik här på vad som inte är tydligt, förståeligt eller rent av onödigt. Jag har redan nu flera nivåer av trådar i berättelsen men vill få en ännu flera som att koppla ihop hans artikelskrivande tydligare till memento mori skrivandet, hans akohol och skärande mera till karaktären, samt allmänt mera "död" känsla över allt, även om det mesta redan finns där på en viss nivå. Som sagt, all kritik är nödvändig och jag hoppas ni gillar den! Ha re bra! /PandyNär jag skrev Memento Mori.zipWhen I wrote Memento Mori.zip 0 Citera
erik_m Postad 27 april 2005 Postad 27 april 2005 Jag har laddat ner manuset och skall läsa det, har bara inte haft tid än. Kommer nog hinna framåt helgen. 0 Citera
John Postad 28 april 2005 Postad 28 april 2005 Hejsan! Har läst den, men kan inte riktigt komma på vad jag själv tycker.. Jag tycker att det är bra.. men! Vart är den egentliga storyn? - Bra stämning! Men - jag, det får gå för mig, förstår inte riktigt varför jag ska titta (Läsa) Är Noha Galen? Är han Döden eller inte? Har han mördat dom han skriver om? Jag kan ställa upp hur många frågor som hellst här, men jag kanske bara är dum och inte fattar, men när jag läst det så får jag bara upp frågor i mitt huvud, inget avslut. enligt min åsikt så bör någon manustråd avslutas. Den enda som får ett avslut är ju den med HUVAN! och det känns inte så vesentligt i alla fall... Ja ja, ta det för vad det är. Någon mer kreativ kritik än så kan jag inte just nu få ur mig, ska försöka läsa den igen och komma på mer. MVH Johan 0 Citera
Pandan Postad 28 april 2005 Författare Postad 28 april 2005 jag tar gärna och förklarar hur jag har tänkt när jag skrivit det! Detta betyder varken att det ÄR så eller är tillräckligt TYDLIGT. Därför jag ville ha kritiken. Noah är inte galen, i den mån att han är psykisk sjuk. Dock så är det definitivt nåt fel på gång. Vi möter Noah i en jobbig punkt av hans liv. Han har mardrömmar, han skär sig och känner sig allt mera paranoid. 1. Vi vet att det inte är första gången för hans syster kommenterar på det. 2. Han har uppenbart skärt sig under en längre tid. Noah är inte Döden per se, men jag skrev Döden väldigt tydligt som lik Noah, nästan som en tvilling. Döden är helt enkelt (enligt mig) ett minne från Noahs tidigare som han inte konfronterat riktigt än, och därav förtränger det genom att skära sig och supa och så vidare. Vi får en liten glimt av vad minnet är, Noahs syster nämner en tjej precis i början, samt så kommer det en vacker tjej i den sista drömmen, vilket är precis vad Noah tillslut lyckas göra, konfrontera sitt förfluna. Enligt mig (dock inte helt tydligt i manus, roligare så): Noah har fått sitt hjärta otroligt krossat tidigare i sitt liv av en tjej(som vi ser i den sista drömmen). Han lyckas inte riktigt gå vidare med sitt liv utan tar avstånd från alla sina nära (mamman som nämns över telefon, Amanda, Putte och basketpolarna). Putte som är hans bästa vän(han nämner det över telefon i början) är öppet nervös när han träffar Noah, som förövrigt stör sig på att Amanda och Putte håller hand. Min tanke var att när Noah behövde en vän som mest, dvs efter att han fått sitt hjärta krossat, gick det fram att Putte och Noahs syster hade det ihop, vilket gjorde situationen ännu svårare för Noah. Huvan är självklart en gestaltning av Döden, men han är inte påhittad av Noah. Att Huvan hela tiden stirrar på Noah är helt enkelt för att han känner igen honom från Tatuerarsalongen, dit Noah går om nätterna och får sig en ny bokstav om natten. Att mardrömmarna börjar komma och även tatueringen är (enligt mig) för att Noah kommit till en punkt i livet där han antingen 1. måste konfrontera sitt förflutna, eller 2. fortsätta att fly, vilket innebär mera skärning och död. Dvs, ifall han försöker fortsätta att fly kommer han att dö, och därför kommer dessa bilder i hans huvud som säger att han måste möta det som har hänt. Detta var e nav sakerna jag menade med Dödens tatuering. Den är färdig och han liknar Noah. Vad är det som Noah måste göra? Möta hans förflutna vilket finns i drömmarna, därav den pågående tatueringen som blir större för varje dag. Slutscenen framför datorn försöker Noah att ta död på sitt förflutna istället. Han har använt sig av tekniken att skriva ut saker på papper tidigare(vet vi via syrran, plus att detta är en riktig teknik i att konfrontera sitt inre). Han försöker vägra och ta kontroll över Döden istället och döda Döden(med andra ord sina förtryckta minnen, inte sig själv direkt(även om detta skulle leda till mera självplågeri och tillslut självmord)). Noah har förresten inte mördat någon, han är bara väldigt "obefintig" framför dom för att han är paranoid och inte vet vem han ska lita på. Svarar gärna på massvis med fler frågor på vad jag anser berättelsen säger. Läsa gärna berättelsen igen om du orkar, tror du kommer se det tydligare nu, men som sagt försöker inte påstå att något är tydligt framlagt i historien, försöker nu komma på vad som måste förtydligas...Den är ofta otydlig med mening, men vill inte göra den helt otydlig, så att endast jag förstår den, så kritisera på som sagt! Ha re bra! /Pandy 0 Citera
EzekielMartyr Postad 28 april 2005 Postad 28 april 2005 Hej! Jag gillade vad jag läste, det var väldigt bra. Det är bra med berättelser där vissa saker lämnas öppet att tolka för läsaren/betraktaren. Dock så blev det hela mycket bättre när jag läste din förklaring här ovan, då jag förstod innebörden av allt fullt ut. :) Manuset var bra (förutom att du hade något enstaka stavfel, samt att du alltid skrev TITTAR istället för SER, men det är väl inget att haka upp sig på) Enligt mig så krävs det bra regi/filmning/klippning samt bra musik för att åstadkomma det effektfulla berättande som du vill uppnå, så om detta ska filmatiseras så bör det göras mycket ordentligt så att filmen inte blir sämre än det man målar upp i huvudet när man läser ditt manus. Men kort sagt: Mycket bra manus, kanske fanns någon smådetalj här och där som du hade kunnat slipa till, men inget jag kommer på nu rakt av. keep up the good work! 0 Citera
erik_m Postad 29 april 2005 Postad 29 april 2005 Har nu läst manuset och slits mellan vad jag tycker om det. Å ena sidan gillade jag det, men å andra sidan gillade jag det inte. Tror helt enkelt att du måste jobba lite med det för att jag skall gilla det helt. Kommer här med lite mer eller mindre konstruktiv kritik. * Sid 1: Beskrivningen av döden kan finslipas. Han har på sig ett tygstycke som blir till en kappa som han slänger av sig för att i nästa meningen ta av sig det, samtidigt som han står hukad så att tatueringen syns. Sen så ställer han sig upp upprätt (stryk upprätt). Inget allvarligt men du kan skriva det bättre. * Sid 2: Hur reagerar Noah när han skär sig. Nu står det bara att han har ett "smärtsamt ansikte". Detta ögonblicket tycker jag säger väldigt mycket om Noah, vem är han? När han nu skär sig själv, hur reagerar han? Gör han det mot sin vilja? Gör han det för att han är sur på Putte i telefonen? Eller ler han när han gör det? Utnyttja detta starka moment för att ge läsaren en djupare inblick i Noah. * Utveckla historien med Putte och syrran. Speciellt så måste du tänkta på vad man säger till någon som man inte sett på 4 månader och som man är orolig över? Tyckte att första telefonsamtalet och dialogen i cafet inte riktigt stämde, systern verkade mer sur än orolig. * Sid 3: "13 års åldern" och "Huvan", sid 10: "trettonårsåldern" och "Luvan" *Just nu tycker jag att manuset säger lite för lite för att man skall förstå. Saken med tjejen, (som dumpat honom), på kyrkogården hängde inte jag alls med på. Varför skulle han börja skära sig i armen för att han blev dumpad? Han måste i så fall vara rejält rubbad och då finner jag det osannolikt att hans familj inte tagit kontakt med honom samt att han klarar jobbet. Visst, jag gillar att allt inte sägs, men när man läst klart så vill i alla fall jag ha några mer svar. 0 Citera
EzekielMartyr Postad 30 april 2005 Postad 30 april 2005 Varför skulle han börja skära sig i armen för att han blev dumpad? Han måste i så fall vara rejält rubbad och då finner jag det osannolikt att hans familj inte tagit kontakt med honom samt att han klarar jobbet. Vad är det för märkvärdigt med det? När jag var i yngre tonåren och blev dumpad så mådde jag dåligt och skar mig i armarna, inte är jag mentalt rubbad för det? Det är otroligt vanligt bland ungdomar i tonårsåldern, speciellt tjejer. Men nog finns det väl vuxna som skär sig när de mår dåligt också, det är väl inget märkvärdigt? 0 Citera
erik_m Postad 30 april 2005 Postad 30 april 2005 Inte märkligt att skära sig i armen för att man blir dumpad? Då lever vi i två olika världar om du anser det normalt. Att ungdomar gör det i ett desperat försök att få uppmärksamhet, fine. Men att en 28 åring gör det enbart för att ha blivit dumpad, inte så troligt, men jag håller med dig att det är möjligt. Det som jag dock ville poängtera är hur relationen är med syster, bästa kompisen, och mamman förutsatt att han verkligen skär sig i armarna. Varför har de inte setts på 4 månader? 0 Citera
EzekielMartyr Postad 30 april 2005 Postad 30 april 2005 Då lever vi i två olika världar om du anser det normalt. Att ungdomar gör det i ett desperat försök att få uppmärksamhet, fine. Men att en 28 åring gör det enbart för att ha blivit dumpad, inte så troligt, men jag håller med dig att det är möjligt. Det som jag dock ville poängtera är hur relationen är med syster, bästa kompisen, och mamman förutsatt att han verkligen skär sig i armarna. Varför har de inte setts på 4 månader? Visst finns det de som gör det för att få uppmärksamhet, men jag vet att det kan ge en mental tillfredsställese i att skada sig själv om det stormar på insidan, lite som ett lugnande. Det är ju absoilut inte bra att göra så, men jag tycker inte man är knäpp bara för att man gör det. Själv växte jag dock ifrån detta betéende för några år sedan. Men angående manuset så ligger det något i det du säger, jag reagerade inte så mycket just på det stycket som du beskriver men jag håller med om att det skulle kunna förtydligas för att inte irritera tittaren. 0 Citera
DeCaf Postad 30 april 2005 Postad 30 april 2005 Det här var lite roligt. Vi har precis avslutat inspelningen på en film med arbetsnamnet "Memento Mori" ;) Dock kommer den ha ett annat namn i färdigt format. Men lite lustigt att samma namn dyker upp så här på VoodooFilm. Trodde det var vår manusförfattare som startat en tråd, men så var visst inte fallet. Lustigt sammanträffande i alla fall. 0 Citera
Pandan Postad 10 maj 2005 Författare Postad 10 maj 2005 Tack för kritiken Erik M! Sorry att det tagit sån tid att svara, väldigt upptagen senaste tiden. Ska definitivt finslipa på vissa saker, däribland vem tjejen var. Håller dock inte med skära sig diskussionen. Han är uppenbarligen lagom rubbad, han e ju fan helt väck ibland. Sen handlar det inte om uppmärksamhet i det här fallet, utan för att få ut smärtan på utsidan istället och bedöva den inre smärtan. För allt vi vet kan tjejen och han varit förlovade och hon sedan dött i en olycka... Drömmarna kommer sedan som en försvarsmekanism. Fortsätter han sitt liv som han gör så kommer han att dö. Därför han istället måste möta det förflutna. Tack för kritiken iaf, ska fila på tjejen i drömmen! PS. Nee, det där med memento mori har ja haft länge i huvet, självinspirerat, haha. 0 Citera
Stavrogin Postad 11 maj 2005 Postad 11 maj 2005 var fick du det ifrån egentligen, och nu menar jag inte filmtiteln liksom;), finns ju 6 filmer på imdb med titeln eller översättningstiteln "Memento Mori", därifrån? 0 Citera
Pandan Postad 11 maj 2005 Författare Postad 11 maj 2005 Haha, taggen? Nee, inga av dom filmerna. Första gången jag såg frasen var det en skitig affisch för nån pjäs eller nåt. Sen efteråt läste ja på Imdb att kortberättelsen som den e baserad på hette memento mori. Fick lite inspiration av memento att ha ett text istället för en figur eller nåt. Men namnet kom ja på senare... Läst den föresten? 0 Citera
Stavrogin Postad 13 maj 2005 Postad 13 maj 2005 nej inte än, den ligger i min mapp väntandes på min uppmärksamhet, men just nu ere knivigt med massa andra grejjer runt om, men det kommer. 0 Citera
Pandan Postad 22 juni 2005 Författare Postad 22 juni 2005 Ny version uppe, läs första inlägget! 0 Citera
giulietta masina Postad 5 juli 2005 Postad 5 juli 2005 Jag tyckte mycket om det här manuset, och jag måste säga att jag tycker att du har talang (läste just Filmnördar också). När jag läser det här manuset så målas väldigt tydliga bilder upp framför mig, från början till slut. Det kanske har att göra med att jag tänker i bilder, men framför allt har det nog att göra med att du funnit en känsla. Hela upplägget påminner mig om filmen Pi, fast den här är mycket mörkare på många sätt. Jag håller med om vad någon annan sa i den här tråden, att det behövs bra bilder och musik och så vidare för att göra den här filmen rättvisa. Jag tycker i alla fall att du ska fundera allvarligt på att försöka få den gjord förr eller senare. 0 Citera
Pandan Postad 13 juli 2005 Författare Postad 13 juli 2005 Jag har arbetat mycket med bilder i det här manuset och jag skulle aldrig få för mig att till exempel regissera den här filmen själv, i alla fall inte i nuläget :P Ifall den ska göras hoppas jag självklart på att någon som verkligen kan foto och ser vikten av det tar an sig det här projektet. Jag har faktiskt inte sett Pi, men hört att den är bra! Min inspirationskälla har delvis kommit från The Machinist. Jag ville använda mig av samma typ av paranoia och spela väldigt mycket av känslan av att man är förföljd och överparanoid. Ha re bra! /Pandy 0 Citera
Stavrogin Postad 20 augusti 2005 Postad 20 augusti 2005 nu har jag läst denna också, diggar den som fan. Kanske förstår mer av den än många andra kan jag tänka mig, vet ju lite om bakomliggande o så, yeye. Skön var den iaf, mer machinist-inspirerad än vad jag fått för mig innan. Ser den framför mig i blå-svart a la Sleepy Hollow, får hoppas på det om det blir något. 0 Citera
Pandan Postad 23 augusti 2005 Författare Postad 23 augusti 2005 Tjena igen Stavrogin. Jo, den är tydligt Machinist-inspirerad i det att jag verkligen ville skriva en berättelse som går djupt in på paranoja och hur man kan tappa förtroende för sina egna sinnen. Tror inte du fattar mer av den än någon annan, är inte alls självbaserat. Bara taggen. Hade en mardröm där jag såg den där första scenen, en lirare på en kyrkogård med just den(min) tagg. Härligt att du gilla den iaf, var själv väldigt nöjd med den! Läste du förresten den engelska eller svenska? Funka övergången med språk och så till engelska? Ha re bra/Pandy 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.