Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag citerar från aftonbladet;

"Fans gjorde ny Star Wars-film- Kan laddas ner från nätet – gratis.

I tre år jobbade de med en hyllning till Star Wars. Nu kan man ladda ner den 40 minuter långa filmen från internet – helt lagligt....

...Star Wars Revelations började göras redan för tre år sedan av Shane Felux och hans fru som är hängivna Star Wars- fans och driver företaget Panic Struck Production."

Om följer länkarna så upptänkte jag att en spegel finns hos dataföreningen där jag arbetar så linan lär vara Gigabit++.

http://www.lysator.liu.se/%7ezap/revelations/

När får vi en voodoofilm på aftonbladets nyhetssida?

Edit: Föresten, det här är en intressant fråga. Är detta början på de stora filmbolages stora fall och undergång?

Edit igen (jag tog bort lite citat, för de var kanske lite för stora för att vara helt lagliga)

Posted

[citat=gorse]Edit: Föresten, det här är en intressant fråga. Är detta början på [/citat]

Det tvekar jag mkt på då det enda som höll någorlunda hög klass var effekterna.

Allt annat var ju mindre bra.

Posted

Jag har inte hunnit ladda ner filmen ännu eftersom jag bara har ADSL-långsam-på-landet. Men det var kanske inte filmen i sig jag hade i åtanke utan hela filmbranchens ofattliga tröghet att hänga med i utvecklingen, i bittorrent och fildeningens tidevarv.

Posted

Euhm, filmen var ju sämst. Den hade potiencial (stavning?). En bra regissör skulle kanske kunnat styra upp det hela, plus lite ljus/ljud killar, samt nån photo kille. bättre redigering m.m. och Voilá så har vi en stor filmproduktion.

Jag tror att filmbranchen går säker nått år till, tills Vi på Paradox Dimensions har gjort klart vårat projekt iallafall :p

Posted

[citat=Aftonbladet]I tre år jobbade de med en hyllning till Star Wars. Nu kan man ladda ner den 40 minuter långa filmen från internet – helt lagligt....[/citat]

Som att det skulle vara nåt konstigt med att det är lagligt och gratis. Tänk om de hade försökt ta betalt för filmen - DET hade varit nåt kul att skriva om! Tidningar är roliga.

Men effekterna var det inget fel på. Iofs samma plastiga känsla som i de två senaste Star Wars-katastroferna men SJUKT välgjort ändå.

Posted

Fattar inte varför folk klagar på effekterna i dom senaste star wars filmerna.

Dom är ju minst lika bra som effekterna i sagan om ringen (om man inte räknar med gollum då).

Posted

[citat=Jawo]Fattar inte varför folk klagar på effekterna i dom senaste star wars filmerna.

Dom är ju minst lika bra som effekterna i sagan om ringen (om man inte räknar med gollum då).[/citat]

Det enda problemet enligt mig med de senaste starwars-filmernas CGI är att det blev fööör mycket. Det hade blivit snyggare om man filmat lite mer "on-location" som man gjort i sagan om ringen-filmerna (det hade åtminstone sett mer trovärdigt ut i vissa scener).

Hursomhelst har det blivit en trend att inte gilla dom, en kliché. Jag tycker "attack of the clones" är en hur grym film som helst, de sista 45 minuterna i den slår de mesta.

På tal om fan-filmen....den sög..........

Posted

[citat=occasus]Som att det skulle vara nåt konstigt med att det är lagligt och gratis.[/citat]

Ja, det är konstigt och jag tycker det är konstigt att det bara är jag som reagerar på det. Jag reagerar starkt på att i det allmänna folkmedvetandet (i alla fall aftonbladets) sätter likhetstecken mellan peer-to-peer-networking med olagligheter. Fildelning är inte olagligt, MP3 är inte olagligt, DivX är inte olagligt, det är inte olagligt att kopiera dvd-filmer man lånar av kompisar, det är inte olagligt att ladda ner musik och film från internet. Det enda som är olagligt är att göra åverkan på de upphovsrättsliga lagarna. Gissa vad folk på mitt jobb gör långa ansikten när jag råkar nämna att jag laddar ner de filmer som läggs upp här på forumet, och de listar ut att det är faktiskt inte olagligt.

Jag retar mig också på att filmbranchen inte tar till sig denna nya teknik att ladda ner film utan istället hotar med advokater och böter. Man har till och med ropat efter 6 månaders fängelse (eller hur länge det nu var?), vilket är en orimlighet i sig med tanke på straffsatserna för vållande till annans död.

Vad finurligt det vore om en sida i stil med tex piratebay (fast med annat namn förståss) hade en paypal-icon invid varje titel och efter betalning så får man en tidsbegränsat torrent-fil.

Ännu festligare vore det (vilket jag försökte antyda i mitt ursprungsinlägg) om det kommer alternativ filmproduktion i samma anda som GNU-GPL-friware-programmen i datavärlden.

Om filmen är bra eller dålig lär jag få vänta ytterligare 29 timmar till på. Skall det gå så långsamt med adsl?

Posted

Ja men det är väl lite typiskt aftonbladet också.. tjoho, den är gratis!

gratis på nätet = ladda ner.

ladda ner = olagligt.

olaglig film att ladda ner gratis = wooooow nyhet!

För farao! Finns faktiskt saker här i livet som är gratis.

Posted

Och kanske ännu dummare de som läser skiten också. Jag var bortbjuden i eftermiddag och nämnde lite om just denna film i förbigående, och trot eller ej, jag fick kommentaren att minsan efter 1 maj (eller när det nu egentligen är) så är det förbjudet att ladda ner film på nätet. Jag orkade inte ens bemöta det utan svarade att jag skall skynda mig...

Posted

[citat=gorse]Jag retar mig också på att filmbranchen inte tar till sig denna nya teknik att ladda ner film utan istället hotar med advokater och böter. Man har till och med ropat efter 6 månaders fängelse (eller hur länge det nu var?), vilket är en orimlighet i sig med tanke på straffsatserna för vållande till annans död. Vad finurligt det vore om en sida i stil med tex piratebay (fast med annat namn förståss) hade en paypal-icon invid varje titel och efter betalning så får man en tidsbegränsat torrent-fil.[/citat]

Absolut. Jag menar bara att när det handlar om filmer på "vår" amatörnivå så vill man inte gärna betala innan man sett verket eftersom chansen att det är skit är ganska stor. Jag blir bara glad om folk laddar ner mina filmer gratis. Jag tror dessutom att om jag skulle kräva betalning för dem så skulle det bli en ytterst liten skara som verkligen såg dem, och det viktigaste för mig just nu är att sprida dem så mycket som möjligt.

[citat=gorse]

Ännu festligare vore det (vilket jag försökte antyda i mitt ursprungsinlägg) om det kommer alternativ filmproduktion i samma anda som GNU-GPL-friware-programmen i datavärlden. [/citat]

Det är redan på väg, och det är riktigt kul! Skillnaden är bara att det krävs så mycket mer resurser för att göra en film än att skriva ett program. Dock inte alls så mycket som folk verkar tro.

[citat=gorse]jag fick kommentaren att minsan efter 1 maj (eller när det nu egentligen är) så är det förbjudet att ladda ner film på nätet.[/citat]

HAHAHA. Ord överflödiga.

Posted

[citat=Jawo]Budgeten låg på runt 80.000 euro och då 16mm film, skådisar, rekvisita osv kostar ganska så mycket så blev det inte mycket över till själva effekterna.

[/citat]

Inte mycket PENGAR över nej. Men det kanske var din poäng. Riktigt snyggt gjort iaf, dock inte särskilt originellt.

Posted

Nu har jag kollat på Prey Alone och jag gillade den filmen riktigt skarpt. Lite lurigt budskap och det räckte för mig att motivera rätt så vårdslös bilkörning och oförsiktigt handhavande av explosivt matrial. Bäst gillade jag bildspråketet, kluriga klippen och suggestiv tonsättning. Dock stundtals rätt mörk film.

Lite besviken blev jag när jag förstår att det är en hel del resurser bakom filmen. Att ha 15 års erfarenhet av reklamregisering gör det inte svårare precis. Och på film. Kostade den 80 000 €? Det är ju inte direkt småpotatis. Vad har en svensk "riktig" film för budget? Men vad fan? Jag hade 15 minuters trevligt och jag tyckte det var spännande. Jag brände ut filmen på VCD, skrev ut postern och vek in den i fodralet och stoppade den till filmsamlingen.