warpz Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Hejsan.. Jag har länge haft som dröm att kunna filma snyggt mot greenscreen.. jag har satt upp en greenscreenduk i källaren och filmat in en snutt.. men hur jag än försöker så blir det inte bra i redigeringen..Jag har testat med Premier, AE och några gratis program.. men alltid samma fel.. Det blir små områden som blir som som något svart otydligt, och när jag keyar bort de så finns det alltid något likadan på annat ställe på nästa frame och om jag fortsätter så så är snart halva jag borta på filmen.. vad ska jag göra för att få det snyggt ? På bilden här nedan är ljuset kasst, men det är ändåså inte i de områderna som det blir konstigt.. Så snälla vet någon vad jag gör för något fel ? Något tips på program eller guide ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted April 2, 2005 Share Posted April 2, 2005 använder du chroma key? Om du gör det så skippa det och kör på color diffrence istället. Mycket bättre. Mer ljus desstutom! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 Sen kan det bero på kameran. Nu vet jag ju inte, men om kameran inte är en riktiga bra DV-kamera så blir det mycket svårt för de kan helt enkelt inte ge den kvalitet som behövs. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 Du kan även prova att lägga till sk. garbage mattes. Dvs du markerar delar av bilden du inte kommer att behöva med en mask och tar bort dom. På så sätt behöver du bara oroa dig över dom delarna som är runt karaktären. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Kanske lite dum fråga men finns finns garbage matte i After Effects? Jag har inte sett det... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Du kan ju göra en mask med pentool också, går fort och bra 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex5687 Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 OM du använder adobe premier så ska du såklart välja greenscreen keeyin. din duk var allt för ogrön. o ljuset sög. men gör så här. använd replace color o ta dem områden o väl mer grön. d brukar funka. testa dig fram. du kommer fixa d till slut /mvh amatör filmaren 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 jag har aldrig haft problem med keylight iallafall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulten Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 en mycket viktig sak är att du har en jämn belysning, så att inte de är ljusare på ena sidan... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts