Gå till innehåll

Specialeffekt för skottlossning


Asterix

Recommended Posts

Hur gör man specialeffekt för en skottlossning på bästa sätt?

Riktiga vapen kan ju vara lite svårt, men om du har t.ex. ett replika vapen och vill göra någon snygg skottlossning hur kan då göra för att få det snyggt och verklighetstroget?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns flera trådar om vapen samt posteffekter så sök :)

 

Har inte fått chansen att göra det på senare år tyvärr, längtar... Men skulle köra på 3D hela vägen, det tar längre tid med blir bäst i slutändan. Bara man vet vad man gör... Körde med AE & lite alamDV klipp samt photoshop tidigare men det blev aldrig riktigt realistiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vänta nu, vart har du dem trådarna, kan inte hitta dem?

 

Kan du möjligen länka till dem?

 

Tack

 

[citat=walfridson]Finns flera trådar om vapen samt posteffekter så sök :)

 

Har inte fått chansen att göra det på senare år tyvärr, längtar... Men skulle köra på 3D hela vägen, det tar längre tid med blir bäst i slutändan. Bara man vet vad man gör... Körde med AE & lite alamDV klipp samt photoshop tidigare men det blev aldrig riktigt realistiskt.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

För en så enkel sak som en mynningsflamma skulle jag nog exportera antingen en specifik bildruta eller hela klippet till något format som går att redigera i Photoshop, måla flamman på eget lager, finlira med effekter och avsluta med att lägga samman lagren, spara och göra till ett filmklipp igen.

 

studera andra filmers skottlossningar bild för bild, man lär sig förvånansvärt mycket då.

 

I flera anime-filmer jag studerat bild för bild läggs en svart bild med bara ljussträck in precis innan en kraftig explosion, mynningsflamma eller gnista/blixt. Resultatet blir väldigt kraftfullt och subliminalt.

 

blodsprayningar kan du också lägga in på samma sätt som mynningsflammorna när blodet sprutar ur såret. Det rör sig fortfarande bara om en-två högst fyra bilder per ingrepp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, men blir det inte snyggare att göra detta på plats?

 

Jag menar hur gjorde man detta förr i äldre filmer?

 

Och hur gör man själva avfyrning av skottet, rekyler osv?

 

Hittade mest bara effekter för explosioner.

 

 

[citat=jmalmsten]För en så enkel sak som en mynningsflamma skulle jag nog exportera antingen en specifik bildruta eller hela klippet till något format som går att redigera i Photoshop, måla flamman på eget lager, finlira med effekter och avsluta med att lägga samman lagren, spara och göra till ett filmklipp igen.

 

studera andra filmers skottlossningar bild för bild, man lär sig förvånansvärt mycket då.

 

I flera anime-filmer jag studerat bild för bild läggs en svart bild med bara ljussträck in precis innan en kraftig explosion, mynningsflamma eller gnista/blixt. Resultatet blir väldigt kraftfullt och subliminalt.

 

blodsprayningar kan du också lägga in på samma sätt som mynningsflammorna när blodet sprutar ur såret. Det rör sig fortfarande bara om en-två högst fyra bilder per ingrepp.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ni inte sett Bad taste gott folk? Den heliga modern av enkla och snygga special effekter. Där hade dom bara vapen replicas (som Peter Jackosn byggde i garaget om nån finner sånna fakta intresanta:D) och skakade dessa framför kameran. Sedan redigerade de dit blixtar och ljud efteråt. Ser helt ok ut. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Har ni inte sett Bad taste gott folk? Den heliga modern av enkla och snygga special effekter. Där hade dom bara vapen replicas (som Peter Jackosn byggde i garaget om nån finner sånna fakta intresanta:D) och skakade dessa framför kameran. Sedan redigerade de dit blixtar och ljud efteråt. Ser helt ok ut. ;)[/citat]

 

 

"blixtarna" var gjorda genom att sticka hål i filmen med nål..

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi körde med softair guns med rekyl (gas blowback), utan kulor i, på så sätt löste vi skådespelarinteraktionen. Sedan gjorde vi mynningsflammor och rök i 3ds max och sammanfogade, grainade, lade till tracers, skotträffar, rök och lös upp objekten och pistolerna i combustion.

Flammorna var renderade var för sig och sedan placerade där den "rekylerade".

(Ungefär 7 bilder mellan flammorna på pistolerna)

 

De vapen som inte hade rekyl, m16 och det, fick skådespelarna fejka, men det blev bra när flammorna kom på ändå. (ca 2 bilder mellan flammorna på pistolerna)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...