Jump to content

Specialeffekt för skottlossning


Asterix
 Share

Recommended Posts

Hur gör man specialeffekt för en skottlossning på bästa sätt?

Riktiga vapen kan ju vara lite svårt, men om du har t.ex. ett replika vapen och vill göra någon snygg skottlossning hur kan då göra för att få det snyggt och verklighetstroget?

Link to comment
Share on other sites

Finns flera trådar om vapen samt posteffekter så sök :)

 

Har inte fått chansen att göra det på senare år tyvärr, längtar... Men skulle köra på 3D hela vägen, det tar längre tid med blir bäst i slutändan. Bara man vet vad man gör... Körde med AE & lite alamDV klipp samt photoshop tidigare men det blev aldrig riktigt realistiskt.

Link to comment
Share on other sites

Vänta nu, vart har du dem trådarna, kan inte hitta dem?

 

Kan du möjligen länka till dem?

 

Tack

 

[citat=walfridson]Finns flera trådar om vapen samt posteffekter så sök :)

 

Har inte fått chansen att göra det på senare år tyvärr, längtar... Men skulle köra på 3D hela vägen, det tar längre tid med blir bäst i slutändan. Bara man vet vad man gör... Körde med AE & lite alamDV klipp samt photoshop tidigare men det blev aldrig riktigt realistiskt.[/citat]

Link to comment
Share on other sites

För en så enkel sak som en mynningsflamma skulle jag nog exportera antingen en specifik bildruta eller hela klippet till något format som går att redigera i Photoshop, måla flamman på eget lager, finlira med effekter och avsluta med att lägga samman lagren, spara och göra till ett filmklipp igen.

 

studera andra filmers skottlossningar bild för bild, man lär sig förvånansvärt mycket då.

 

I flera anime-filmer jag studerat bild för bild läggs en svart bild med bara ljussträck in precis innan en kraftig explosion, mynningsflamma eller gnista/blixt. Resultatet blir väldigt kraftfullt och subliminalt.

 

blodsprayningar kan du också lägga in på samma sätt som mynningsflammorna när blodet sprutar ur såret. Det rör sig fortfarande bara om en-två högst fyra bilder per ingrepp.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men blir det inte snyggare att göra detta på plats?

 

Jag menar hur gjorde man detta förr i äldre filmer?

 

Och hur gör man själva avfyrning av skottet, rekyler osv?

 

Hittade mest bara effekter för explosioner.

 

 

[citat=jmalmsten]För en så enkel sak som en mynningsflamma skulle jag nog exportera antingen en specifik bildruta eller hela klippet till något format som går att redigera i Photoshop, måla flamman på eget lager, finlira med effekter och avsluta med att lägga samman lagren, spara och göra till ett filmklipp igen.

 

studera andra filmers skottlossningar bild för bild, man lär sig förvånansvärt mycket då.

 

I flera anime-filmer jag studerat bild för bild läggs en svart bild med bara ljussträck in precis innan en kraftig explosion, mynningsflamma eller gnista/blixt. Resultatet blir väldigt kraftfullt och subliminalt.

 

blodsprayningar kan du också lägga in på samma sätt som mynningsflammorna när blodet sprutar ur såret. Det rör sig fortfarande bara om en-två högst fyra bilder per ingrepp.[/citat]

Link to comment
Share on other sites

Har ni inte sett Bad taste gott folk? Den heliga modern av enkla och snygga special effekter. Där hade dom bara vapen replicas (som Peter Jackosn byggde i garaget om nån finner sånna fakta intresanta:D) och skakade dessa framför kameran. Sedan redigerade de dit blixtar och ljud efteråt. Ser helt ok ut. ;)

Link to comment
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Har ni inte sett Bad taste gott folk? Den heliga modern av enkla och snygga special effekter. Där hade dom bara vapen replicas (som Peter Jackosn byggde i garaget om nån finner sånna fakta intresanta:D) och skakade dessa framför kameran. Sedan redigerade de dit blixtar och ljud efteråt. Ser helt ok ut. ;)[/citat]

 

 

"blixtarna" var gjorda genom att sticka hål i filmen med nål..

Link to comment
Share on other sites

Vi körde med softair guns med rekyl (gas blowback), utan kulor i, på så sätt löste vi skådespelarinteraktionen. Sedan gjorde vi mynningsflammor och rök i 3ds max och sammanfogade, grainade, lade till tracers, skotträffar, rök och lös upp objekten och pistolerna i combustion.

Flammorna var renderade var för sig och sedan placerade där den "rekylerade".

(Ungefär 7 bilder mellan flammorna på pistolerna)

 

De vapen som inte hade rekyl, m16 och det, fick skådespelarna fejka, men det blev bra när flammorna kom på ändå. (ca 2 bilder mellan flammorna på pistolerna)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...