Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här är en film som jag gjorde med min lille son i huvudrollen. Den vann XLformats stumfilmstävling som gick av stapeln under december månad. Tävlingsbidragen visades på storbildsskärm på Sergels Torg samt i Götet och Malmö.

De har lyckats skapa ett jump cut som inte finns i originalet.

http://www.xlformat.se/stumfilm.html

Kräver Quicktime.

Postad

Jo det var lite skakigt i bland. Men att jobba med barn och tåg kan ha sina svårigheter. Ofta har man bara ett försök sen är tåget eller barnet borta...

Fast i andra scener använde jag en dolly i form av en barnvagn. Funkade jättebra.

Och nej. Det fick inte vara nåt ljud alls.

Postad

Jättebra! Fast usch... jag fick en klump i halsen när han tittade bort mot tåget som redan gått. "Lilla bubben då..." Rätt skön reaktion när han bara kastar paketet, snygg avslutning.

Postad

Tack. Det är många som tycker den är jättesorglig. Det var inte tanken när jag gjorde den. Tänkte bara att det kunde vara crazy när ett barn gjorde det som vuxna gör när de väntar på tåget.

Nu ska jag vara med i en annan tävling med filen och då ska det vara ljud. Spännande att ljudsätta i efterhand... Det blir en utmaning.

• 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postad

[citat=DavidAndersson]Jättesöt!

Att det var skakig kamera var inget jag reagerade på. Det enda är väl att det tycks vara samma bil i bakgrunden i sista klippet när han tittar längs spåren som det tidigare klippet.[/citat]

Observant. Kanske hela filmen utspelar sig under en mikrosekund. Vad vet jag?

• 2 veckor senare...
Postad

Kul att ni gillar den.

Color pass. Bara att välja vilken färg som ska visas i den för övrigt svart vita bilden. "Bara" är inte helt sant. Vissa klipp fick jag färglägga för hand i Photoshop. För övrigt gjordes allt i Ppro.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...