Hane Posted March 30, 2005 Posted March 30, 2005 Behöver flytta ett par filmfiler mellan 2 datorer via nätverk. Dessvärre klagar mitt nätverk på att filerna är för stora av någon anledning... Om jag skall dela upp klippen i Premiere utan att förlora kvalitet är det DV AVI som gäller då?? 0 Quote
Ior Posted March 30, 2005 Posted March 30, 2005 Annars finns andra små verktyg, t ex AviSplit-> http://www.bobyte.com 0 Quote
Hane Posted March 30, 2005 Author Posted March 30, 2005 Det va som fan,verkar ju smidigt. Tack!! 0 Quote
Hane Posted April 4, 2005 Author Posted April 4, 2005 Programmet du rekommenderade va riktigt smidigt och jag kan säkerligen använda det till mycket, dock ville inte heller det ta min största fil. Börjar mistänka att det är något fuffens med just den filen. Om vi återgår till den ursprungliga frågan: Om man vill exportera utan kvalitetsförlust är det då DV AVI som gäller?? 0 Quote
Christian van Caine Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Svar ja. I vart fall DV AVI :-) Ett annat program jag haft MYCKET god nytta av är VirtuaDub! I det programmet gjorde jag bla mina första Subtitles! ...för att inte tala om alla ändlösa trimningar av DV-filer :-) 0 Quote
Hane Posted April 5, 2005 Author Posted April 5, 2005 Låter bra,, för övrigt så tror jag att jag kom jag på vad som var anledningen till att nätverket vägrade flytta mina filer. Min nya dator hade NTFS konfigurerad hårddisk och då vägrar den väl ta filer över 4gb, har jag för mig. 0 Quote
Ior Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 [citat=Hane]Låter bra,, för övrigt så tror jag att jag kom jag på vad som var anledningen till att nätverket vägrade flytta mina filer. Min nya dator hade NTFS konfigurerad hårddisk och då vägrar den väl ta filer över 4gb, har jag för mig.[/citat]NTFS kan hantera filer över 4 GB. 0 Quote
Hane Posted April 5, 2005 Author Posted April 5, 2005 OK,,, då var det inte det heller.... EDIT: Fast jag tycker ändå att man läser lite här och där att NTFS inte stödjer filstorlekar större än 4gb, stämmer inte det? 0 Quote
Ronnie Posted April 6, 2005 Posted April 6, 2005 NTFS kan hantera mer än 4GB, FAT32 kan inte hantera mer än 4GB. Skulle kunna ha något med AVI filerna att göra. Premiere använder sig av Type-2 DV AVI vilka kan max vara 2GB. Hur stora är dina filer? 0 Quote
Rogge Posted April 6, 2005 Posted April 6, 2005 [citat=Ronnie]Premiere använder sig av Type-2 DV AVI vilka kan max vara 2GB.[/citat] Type-2 DV AVI har ingen 2GB file size limit. Med Premiere Pro gör jag filer som är 8-14 GB utan problem. Det går också att fånga Type-2 DV AVI med tex Premiere/Matrox/Canopus/Scenalyzer som blir bra mycket större än 2GB. :) /Roger 0 Quote
Ronnie Posted April 6, 2005 Posted April 6, 2005 Orginal specifikationerna på AVI tillät en filstorlek på 4GB. Tror att under Video for Windows standarden så kunde man inte ens arbeta med 4GB utan fick nöja sig med 2GB filer. Med OpenDML standarden försvann storleksbegränsningen på AVI filer och de kan i princip vara hur stora som helst. Så frågan är vad har Hanne för operativsystem, redigeringsprogram osv? 0 Quote
Recommended Posts