Jump to content

Recommended Posts

Posted

Behöver flytta ett par filmfiler mellan 2 datorer via nätverk. Dessvärre klagar mitt nätverk på att filerna är för stora av någon anledning... Om jag skall dela upp klippen i Premiere utan att förlora kvalitet är det DV AVI som gäller då??

Posted

Programmet du rekommenderade va riktigt smidigt och jag kan säkerligen använda det till mycket, dock ville inte heller det ta min största fil. Börjar mistänka att det är något fuffens med just den filen.

Om vi återgår till den ursprungliga frågan: Om man vill exportera utan kvalitetsförlust är det då DV AVI som gäller??

Posted

Låter bra,, för övrigt så tror jag att jag kom jag på vad som var anledningen till att nätverket vägrade flytta mina filer. Min nya dator hade NTFS konfigurerad hårddisk och då vägrar den väl ta filer över 4gb, har jag för mig.

Posted

[citat=Hane]Låter bra,, för övrigt så tror jag att jag kom jag på vad som var anledningen till att nätverket vägrade flytta mina filer. Min nya dator hade NTFS konfigurerad hårddisk och då vägrar den väl ta filer över 4gb, har jag för mig.[/citat]NTFS kan hantera filer över 4 GB.

Posted

OK,,, då var det inte det heller....

EDIT: Fast jag tycker ändå att man läser lite här och där att NTFS inte stödjer filstorlekar större än 4gb, stämmer inte det?

Posted

NTFS kan hantera mer än 4GB, FAT32 kan inte hantera mer än 4GB. Skulle kunna ha något med AVI filerna att göra. Premiere använder sig av Type-2 DV AVI vilka kan max vara 2GB.

Hur stora är dina filer?

Posted

[citat=Ronnie]Premiere använder sig av Type-2 DV AVI vilka kan max vara 2GB.[/citat]

Type-2 DV AVI har ingen 2GB file size limit. Med Premiere Pro gör jag filer som är 8-14 GB utan problem. Det går också att fånga Type-2 DV AVI med tex Premiere/Matrox/Canopus/Scenalyzer som blir bra mycket större än 2GB. :)

/Roger

Posted

Orginal specifikationerna på AVI tillät en filstorlek på 4GB. Tror att under Video for Windows standarden så kunde man inte ens arbeta med 4GB utan fick nöja sig med 2GB filer.

Med OpenDML standarden försvann storleksbegränsningen på AVI filer och de kan i princip vara hur stora som helst.

Så frågan är vad har Hanne för operativsystem, redigeringsprogram osv?