Media Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 Är det inte så att i de här enkla programmen som kallas eJay typ dance eJay dessa samplingar/musiksnuttar är väl royaltyfria? Dessa kan man väl använda i sin film eller?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 Jag tror det är så faktiskt... Eller så får man inte använda dem för kommersiellt bruk, men det står väl i manulen till något av de programmen. Å andra sidan: Vem och varför skulle man vilja använda musiksnuttar ur ejay programmen? :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 Borde stå i manualen, hjälptexterna eller på kartongen. Bara för att man köper boxen är det inte så säkert att de är fria. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted March 24, 2005 Share Posted March 24, 2005 Om looparna är royalfria är det helt fritt annars kan de inte vara royalfritt. Så är det tex i SoundTrack och Grage band. Helt raoyalfria och det är meningen att använda även för komersiellt bruk. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 Det kan vara royaltyfritt med begränsningar åsså. Det måste man läsa sig till. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted April 7, 2005 Share Posted April 7, 2005 I såna fall tycker jag inte man kan kalla royalfritt om det finns begränsningar, men det kanske stämmer. Men jag tycket det inte går att säga royalfritt om det inte är det, det säger emot sig självt. Det går inte att ge kakan och sen behålla den själv. Men tyvärr gör väl många så i det här sammanhanget. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted April 16, 2005 Share Posted April 16, 2005 Jo, håller absolut med dig på sätt & vis Mickels, men på andra sätt inte riktigt. Det är ju trots allt skilnad på att visa upp något för allmänheten på spelningar & festivaler som glad lycklig amatör för att det är så förbannat kul, en annan att faktiskt försöka göra pengar på det! Däremot tycker jag märkningen av sånna saker oftast är under all kritik! Inte sällan att man får leta en evighet på samplingsplattor för att hitta den texten. bara det ett argument för mig att aldrig försöka köra med andras ljud även i fortsättningen, mindre jobb att göra don själv än att hitta den &¤%# taggen :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Däremot SoundTrack ska det vara helt royalfria loopar, känner till o med vissa ljud där ifrån på vissa reklamfilmer, så där snabbt. SoundTrack är gjord även för proffsen så där är man helt fri. SoudTrack Pro lär vara bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Adobe Audition 1.x innehåller tusentals roayltyfria loopar som man i Auditon kan sätta ihop till musik. Edit/Förtydligande: Dessa loopar är loopar av instrument som man själv får sätta ihop till färdiga musikstycken. Det är alltså inte färdig musik, utan den får man göra själv med hjälp utav looparna. /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts