Jump to content

Royaltyfria samplingar?

Media

Recommended Posts

• 2 weeks later...

I såna fall tycker jag inte man kan kalla royalfritt om det finns begränsningar, men det kanske stämmer. Men jag tycket det inte går att säga royalfritt om det inte är det, det säger emot sig självt. Det går inte att ge kakan och sen behålla den själv. Men tyvärr gör väl många så i det här sammanhanget.

• 2 weeks later...

Jo, håller absolut med dig på sätt & vis Mickels, men på andra sätt inte riktigt.

Det är ju trots allt skilnad på att visa upp något för allmänheten på spelningar & festivaler som glad lycklig amatör för att det är så förbannat kul, en annan att faktiskt försöka göra pengar på det!

Däremot tycker jag märkningen av sånna saker oftast är under all kritik!

Inte sällan att man får leta en evighet på samplingsplattor för att hitta den texten. bara det ett argument för mig att aldrig försöka köra med andras ljud även i fortsättningen, mindre jobb att göra don själv än att hitta den &¤%# taggen :-)

Adobe Audition 1.x innehåller tusentals roayltyfria loopar som man i Auditon kan sätta ihop till musik.

Edit/Förtydligande: Dessa loopar är loopar av instrument som man själv får sätta ihop till färdiga musikstycken. Det är alltså inte färdig musik, utan den får man göra själv med hjälp utav looparna.

/Roger