Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag jobbar på ett manus, men tänkte få konstruktiv kritik medan jag fortsätter att arbeta på det. Eftersom att jag inte hunnit skriva manuset klart tänkte jag skicka med en jätte kort förklaring till vad som komma skall.

Jag har ändrat manuset litet efter den bra kritik jag fått och hoppas att Manuset nu ska passa er bättre.

JAG KOMMER ATT ÄNDRA MANUSVERSIONERNA HELA TIDEN PÅ DENNA TRÅD

Den ni nu läser är version 4.

Ändringar som är gjorda är främst:

Karaktärsbeskrivingnar

Språkliga förändringar

Har börjat förlänga filmen innan första kontakten m. Skepnaden, är dock inte klar med det ännu!

FORMATERINGAR

SYNOPSIS (superbantad version):

Anders och Anna hyr ett sommarställe, dom får hyra det mot att dom åtar sig att måla om den och fixa litet i den + 800 Kr/mån.

Allt är frid och fröjd till en början, Anders fiskar och anna målar sina sommarbilder, solar och mår gott.

Dom upptäcker efter en stund att allt inte står rätt till i huset och känner att dom inte är ensamma.

Spöket visar dem att ett mord ägt rum just i den stugan. Med bilder i deras drömmar och ledtrådar ger spöket dem en beviskedja. När dom tillslut vet vem mördaren är blir svårt för dem att tro på det som visat sig vara sanningen, och att bevisa det blir ännu tuffare. För vem tror väll på spöken?

VIDSKEPELSE.rtf

Posted

Hej, läste igenom din manusbörjan lite snabbt nu på morgonen.

Angående synopsis: Denna storyn har berättats förut. Försök tänk ut varför just din verion skall bli speciell. Kolla på liknande filmer kan ge inspiration.

SID1: Personbeskrivning av Anders 30 saknas, hur ser han ut? Även Annas personbeskrivning kan utvidgas på SID2

SID1: Din dialog är centrerad, den skall vara indragen, kolla här på voodoofilms filmskola för tips angående formatering.

SID2: Scenbeskrivningen säger redan til oss att det är natt, du behöver inte skriva/upprepa att det är kväll.

SID4: Det är väldigt mycket "vi ser" och "vi hör" - ta bort det. Det som händer beskriver du och det som hörs skriver du som ljud i versaler ex. telefonen RINGER

SID5: Du har bara kommit 5 sidor i manuset, alltså förmodligen bara 5 minuter i filmen, och redan får man se skepnaden. Det går alldeles för fort. Bygg upp stämningen långsamt. Saker kan ha flyttats, saker samlar omkull, katter skräms - låt din fantasi flöda och lita även på att din publik har fantasi.

Annars uppmuntrar jag dig bara till att fortsätta skriva. Om du inte redan har gjort det så skriv upp hela storyn så att du har den klar för dig. Lycka till

Posted

Jag är otroligt tacksamm för den snabba Responsen.

Jag har så smått börja ändra det jag fått kritik på, är jättetacksam till er som är så duktiga och ger en så bra, konstruktiv kritik.

Posted

Skummade snabbt första sidan på ditt manus och den verkar väldigt lovande. Du har lyckats få det att verkligen se ut som ett manus dessutom, få som lyckas...

Posted

[citat=nian]Skummade snabbt första sidan på ditt manus och den verkar väldigt lovande. Du har lyckats få det att verkligen se ut som ett manus dessutom, få som lyckas...[/citat]

TACK!

Du anar inte vad de orden värmde !!!

Posted

Ser bra, kan bara påpeka en sak som redan nämnts, att det går för fort. Du skulle ha dragit ut det här manuset från 5 till 10-15 kanske till och med 20 om du har bra fantasi.

Posted

[citat=Ayame]Ser bra, kan bara påpeka en sak som redan nämnts, att det går för fort. Du skulle ha dragit ut det här manuset från 5 till 10-15 kanske till och med 20 om du har bra fantasi.[/citat]

Från 5 vad? Sidor, minuter, eller någon annan enhet...?

Posted

Kan bli jävligt bra :) Försök bara som någon sa att dra ut lite på det, fler mystiska (små, nästan obetydliga) saker för att bygga upp en stämning. Kanske skriva in typ resan till stugan/huset där det finns en del dialog för att man ska lära känna karaktärerna bättre :) Annars så kan det bli som i de flesta skräckfilmer där karaktärerna är helt platta och man orkar inte bry sig om vad som händer med dem.

Som exempel tycker jag att du ska se en del skräckfilmer på ungefär samma tema. Typ The Shining av Stanley Kubrick, Poltergeist osv.

Shaun of the Dead är en pärla på karaktärbiten, se den :0

Posted

Hej

Tänkte jag skulle kolla igenom manuset igen nu när du har gjort ändringar. Märkte dock att du inte har jobbat så mycket på formateringen. Här finns fortfarande mycket att jobba på. Mitt tips är att du noga läser igenom Filmskolan här på Voodoofilm och följer de reglerna, alternativt snappar upp formateringen från någon annans manus här på forumet typ Filmnördar eller Ett minne blott.

Jag säger det bara för din egen skull. I slutändan skall det vara korrekt formaterat och ju tidigare man börjar ju mindre behöver man sitta och ändra senare.

Om du nu verkligen inte känner för at plugga på formaterngen utan bara för att skriva - så skriv och skit i mitt gnäll!!!

Lycka till

Posted

Jag är mycket tacksam över din nitiskhet, utan den hade knappast mitt manus kunnat bli någonting.

Jag försöker lära mig (Även formateringsregler) att skriva manus på rätt sätt.

Då detta som ni antagligen ser (på främst just formateringen) är mitt första manus, så det tar litet stund innan jag får det rätt...

Enda sättet att få det rätt är att ni påpekar mina brister.

SÅ TACK SÅ MYCKET!!!

Posted

[citat=Jorgen] Från 5 vad? Sidor, minuter, eller någon annan enhet...?[/citat]

Sidor såklart :P Eftersom att manuset var tydligen bara på fem sidor så kan det väl inte vara så svårt att gissa sig till att jag menade sidor.