ras_mouse Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Hej jag har ett svårt problem. Jag har köpt en dator som jag så smått börjat redigera video med, jag använder Premiere Pro 1.5. Datorn som jag köpt är utrustad med ett 128 mega bytes grafik kort och tv-utgångar. Jag har nu försökt till fördömmelse att kunna blåsa ut det lilla referens-fönstret i premiere till en extern tv-apparat. detta fungerar på min skola men inte hemma... varför? Tacksam för all hjälp. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Får du ut det vanliga Monitor Window ut till din tv via ditt grafikkort? /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Jag lyckades åtminstonde tillfälligt få ut filmen till min sekundära monitor (från ett Matrox G400DH-kort) för nåt år sen genom att ange att den skulle kunna visa film som DVD-spelare & liknande spelade upp, men det funkade inget vidare & hela datorn blev fullständigt sirap när den försökte spela upp från Premiere. jag skulle hellre rekomendera att du försöker sända till din DV via firewire & kopplar upp DV:n i sin tur mot en tv. Blir en lätt fördröjning, men funkar fin-fint! :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted March 10, 2005 Share Posted March 10, 2005 Amen shit vad genialiskt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ras_mouse Posted March 11, 2005 Author Share Posted March 11, 2005 det låter som en god ide, men måste man inte spela in (exportera) på dv'n för att kunna få upp bilden där? Jag har dessutom dubbla bildskärms uttag på min dator, kanske detta kan vara en lösning, eller? peace 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted March 11, 2005 Share Posted March 11, 2005 För mig funkar det kanon i både premieré & after fx, känner inte av att det blir segt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted March 11, 2005 Share Posted March 11, 2005 Det finns en annan tråd om det här någonstans, men jag hittar den inte just nu (för slö för att leta ordentligt). Hursomhelst så är kontentan av den att: 1) Premiere Pro kan skicka ut monitorbilden på DV-ut, så har man en kamera eller annan device som gör om "DV-signalen" det till komposit, s-video eller annat trevligt så kan man plugga detta till en extern referens-monitor eller TV 2) Vissa grafikkort/videokort har plug-ins eller drivrutiner som gör att monitor-bilden i PPro hamnar på den andra bildskärmen (om man nu har två utgångar på sitt kort). Samma teknik används av mjukvaru DVD-spelare och Windows Mediaplayer t.ex. (detta funkar för mig, men inte i PPro med mitt Radeon-kort) M.v.h. /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 14, 2005 Share Posted March 14, 2005 jag sitter med ett Matrox-kort, så jag talade om att bilden på den sekundära skulle gå in i DVD-Max-läge så fort den fick film skickad till sig! Det gällde inte bara från exempelvis MediaPlayer, utan funkade fint direkt från, som Walfridsson redan skrivit, direkt från Premiere & AE åsså :-) Däremot är inte Quicktime på PC nåt vidare på det. Alls. Det BÖR, som jag ser det, finns motsvarigheter på om inte alla så i vart fall de flesta grafikkort med DVD-stöd! :-) Hm, är det inte en förutsättning förresten för att kortet ska kunna klassas som DVD-kort? Jäjä, det är en lösning i vart fall om man inte har råd eller möjlighet med extern FireWire-konvertering :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 14, 2005 Share Posted March 14, 2005 Kan nämna att det förmodligen är för att jag bara har 16 meg på mitt kort som det gick så slött. Eller att det var Premiere 6.5 jag försökte göra det på. Gillar verkligen inte den versionen. Mediaspelaren & de flesta andra spelare hade inga problem alls...utom Quicktime då som vägrade sända dit ;-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts