Gå till innehåll

Val av prog!


Nicke1604319939

Recommended Posts

Hej!

 

Har väldigt lite erfarenhet av videoredigering. Kommer behöva göra saker framöver som kräver lite mer än WMM klarar av.

Dock inget avancerat, men flera bilder i bilden (upp till 4st) är ett måste, och det är ett plus om det finns lite olika snygga filter.

Helst lättjobbat så man sliper studera manualer också.

Jag testade Pinnacle Studio litegrann förra året (HD 15 tror jag det hette) vilket var lätt att begripa men hade hemska problem med att importera minsta videofil, tog mycket lång tid. Vill även minnas att jag inte fritt kunde välja exakt vilken ljudkvalité jag ville utan att den var relaterad till bildkvalitén. Det är musikvideo jag ska testa att spela in, men jag antar att mp3 320kbps finns att välja i de flesta program, vilket jag vill ha.

 

Google tipsar mig om dessa

 

CyberLink PowerDirector

Corel VideoStudio/pro

Adobe Premiere Elements

MAGIX Movie Edit/pro

Sony Vegas/pro

 

Nu skrev jag till pro också, men jag vet inte ens vad det innebär. Har inte youtubat tutorials ännu för att få snabb överblick, men som sagt, det är inga avancerade grejer jag ska göra.

 

Mycket tacksam för feedback om vad ni tror jag klarar mig med. Ska ju helst inte kosta skjortan heller.

 

 

Just de ja, det kommer vara råmaterial från kamera (.mts).

Jag läste snabbt här i forumet att det är vanligt att man konverterar dom filerna först. Men det var till nåt jag inte hört om förut, "pores" eller nåt. Varför inte konvertera till nåt vanligare filformat, och varför konvertera alls, är det för att programmen kan ha svårt att jobba med väldigt stora filer? För mina klipp kommer inte vara långa alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobe Premiere är det generellt sett bästa ur listan och kommer gynna dig att bemästra i framtiden.

Vad gäller att konvertera MTS-filer så var det givet för ett par år sedan då de flesta program och datorer hade svårt att avkoda formatet. Idag är det inte lika mycket av ett problem och bör fungera fint på nyare dator med te.x. just Adobe Premiere.

Det är inte att säga att ProRes inte är ett bra intermediate-format och ibland gynnar en att arbeta med istället för råfilerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är viss instegströskel i Premiere om man inte har redigerat (så mycket) tidigare. Men har du tålamod så är det ingen större fara. Annars är Vegas oerhört inituivt, men avfärdas ofta av professionella pga. att det inte varit särskilt stabilt. Jag har dock inte använt det sen Vegas 8, så det är möjligt att det blivit bättring på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt recensenterna har Adobe ansträngt sig för att Premiere Elements ska vara lätt att lära sig. Men har du lyckats använda Pinnacle Studio så ska det inte vara något problem att förstå något annat program.

 

Du ska dock ha klart för dig att olika människor tänker på olika sätt, så vissa tycker ett program är bättre medan andra föredrar ett annat. Och det händer att folk upptäcker att ett program kan köras på deras dator men inte ett annat. Så ladda ner provversion innan du betalar.

 

Angående hur mycket Prrmiere Elements klarar. Jag har i sommar spelat in min första nollbudgetlångfilm. Programmet har gjort det som man kunde förvänta sig. Och då har jag alltså redigerat .mts filer.

 

Angående Sony Vegas tror jag senaste versionen är optimerad för pekskärm, om jag minns rätt. Både Sony Vegas och Premiere Elements anses ungefär lika kapabla (men det skiljer i detaljerna).

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon nämnde nedladdning av provversioner. Detta är utmärkt förslag och de kan ofta användas nästan full ut under begränsad tid.

 

Min standard editor är GrassValley's Edius Pro, som är mycket stabilt och kan det mesta. Det tar tid att lära och kostar betydligt mer än Premiere Elements. Testversionen är gratis liksom många andra redigerings program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för inputen.

 

Har inte vart med om förut att ett program inte skulle fungerar korrekt, dock är jag ingen storkonsument av 'större' program heller även om jag har en del. Nu har jag redan varit och köpt Premiere 13, fast har inte packat upp det ännu pga att jag inte har nån cd/dvd-läsare i burken. Ska iväg och köpa en sådan imorn.

 

Blev lite orolig och tänkte så här. Där jag är nu har jag för dåligt nät för att ladda ner en testversion, men är det möjligt att ladda ner Premieres testversion nån annanstans, lägga på USB och ta med mig för att sedan testinstallera på datorn, eller installerar man online? Jag tänkte eftersom jg inte brutit förpackningen än kanske det går att lämna tillbaka om nedladdningsversionen inte vill fungera.

 

Ang Vegas, jag hörde mig för på ett spelforum (där jag redan var aktiv). Många yngre killar där gör spel(game)filmer. Av alla de jag frågade blev jag rekommenderad Vegas, dock, precis som nämnts, är det mycket problem med instabilitet. Det räckte för att jag skulle avfärda det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för inputen.

 

Har inte vart med om förut att ett program inte skulle fungerar korrekt, dock är jag ingen storkonsument av 'större' program heller även om jag har en del. Nu har jag redan varit och köpt Premiere 13, fast har inte packat upp det ännu pga att jag inte har nån cd/dvd-läsare i burken. Ska iväg och köpa en sådan imorn.

 

Blev lite orolig och tänkte så här. Där jag är nu har jag för dåligt nät för att ladda ner en testversion, men är det möjligt att ladda ner Premieres testversion nån annanstans, lägga på USB och ta med mig för att sedan testinstallera på datorn, eller installerar man online? Jag tänkte eftersom jg inte brutit förpackningen än kanske det går att lämna tillbaka om nedladdningsversionen inte vill fungera.

 

Ang Vegas, jag hörde mig för på ett spelforum (där jag redan var aktiv). Många yngre killar där gör spel(game)filmer. Av alla de jag frågade blev jag rekommenderad Vegas, dock, precis som nämnts, är det mycket problem med instabilitet. Det räckte för att jag skulle avfärda det.

 

 

Premiere Elements är mer eller mindre en mer fancy variant av Windows MovieMaker / iMovie. Mitt tips skulle vara att lämna tillbaka Elements, ladda ner testversionen av Premiere Pro och om det känns som något du kan se dig arbeta med köper en årsprenumeration.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min minnesbild säger att det gick till så här när jag i våras laddade ner Premiere Elements. Jag laddade ner en fil på sisådär 1 gigabyte från Adobes hemsida. När jag klickade på den så installerades programmets provversion. Efter att ha konstaterat att programmet fungerade så köpte jag programmet på DVD och skrev in serienumret.

 

Så du ska kunna ladda ner programmet på USB-minne och flytta det till din dator, men du behöver internet för att det ska fungera. DVD-läsare behöver du däremot inte.

 

Angående om du bör välja Premiere Elements eller något proffsigare. Det är en fråga om din ambitionsnivå, och prisskillnaden är stor.

 

Premiere Elements har vissa begränsningar, men å andra sidan har du mer pengar över till rekvisita, belysning och allt annat som också behövs.

 

Någon annan får rätta mig om jag minns fel, men jag tror det går att ta ett projekt skapat i Premiere Elements och sedan importera det i Pro, men inte att göra motsatsen. Så du kan börja med att välja Elements och senare byta upp dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack ni allihopa!

 

Har nu installerat Adobe Premiere 13 och testat i ett par minuter, det verkar funka helt perfekt. GUD vad upprymd jag är nu, jisses!!

 

En snabbis bara, sökte på detta ang "film-video"-effect/filter. Det jag hittade var en nitad tråd från 2006.. är det värt att bumpa den 8 år gamla tråden eller finns det inte "färdiga" presets nu mer?? (har inte hunnit kolla än)

Vet att den diskussionen inte hör hit, men ska jag bumpa eller söka elsewhere`i forumet?

 

Tusen tack återigen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Effekter och filter är väl just sådant som man lägger på när man inte är nöjd med som det är.

 

T ex justering av ljus/kontrast/skuggor och färger får man använda dels efter egen bedömning och dels efter de hjälpmedel som finns inbyggt i programmet. Vectorscopet/cirkeln är t ex väldigt avslöjande om t ex några färger är för stärka i förhållande till vad som är max-värden. Var dessa ligger kan man testa genom att använda progammets test bild. Man vill nog kontrollera att signalen har ligger mitt på origo när det är balans mellan färgerna. Det andra och kanske vanligare verktyget är nivåförhållande mellan olika bildkomponenter mätt i den vertikala skalan till vänster i bilden och som är graderad i IRE. Aldrig över 100 eller under en aning över 0 - beroende på olika normer.

 

De flesta kameror ger vid koll vid redigeringen anledning att göra justeringar. Vissa färger är svårare än andra och bl a "intensivt" röd (bil, kappa eller dylikt) kan vara på gränsen till katastrof.

 

Själva färgjusteringen är ett kapitel som är väldigt svårt och kräver mycket erfarenhet. Till det kommer att filmen kommer att betraktas av tittare med synnerligen varierande inställningar på sina monitorer eller TV-apparater.

För att inte tala om de nyanser och färger som kommer när man blandar in känslor och stämningar! Detta är definitivt den högre skolan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

När det gäller redigering har jag sysslat med redigering sedan mitten av 90-talet. I början jobbade jag med Premiere Pro. Dock var inte programmet så stabilt på den tiden och filformatet var DV. Nu för tiden jobbar jag med dokumentärfilmning och får filer som har formatet 1080 50 fps progressivt. Det kräver en bra dator och ett bra program. Jag blev rekommenderad av min son att prova Sony Vegas och efter en viss inlärningstid jobbar jag oerhört snabbt i detta program nu.

De versioner jag använder nu är Movie Studio 13.0 Platinum och Vegas Pro 11.0. De är båda 64 bit.

En finess i Movie Studio är att bara peka på en filsekvens och då ställs filmformatet in automatiskt när man startar ett nytt projekt. En anna trevlig sak är att scener som har lite olika färgnyans kan göras lika genom att man anger den sekvens som ska vara den önskade i de sekvenser som inte stämde överens.

Proversionen ger mig bl Vectorscopet och det behöver jag ibland vid restauering av gamla 16 mm film som skannats till HD.

Stabilare program än dessa har jag aldrig haft.

När det gäler att göra en snabbt filmexemper med menyer på en DVD-skiva använder jag Premiere Elements som jag då importeras en färdig fil i och markerar några kapitelindelningar, väljer meny och trycker på make DVD, sen är det klart.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...