Gå till innehåll

Bara DAG och NATT?


Manhattan

Recommended Posts

Stämmer det att man bör nöja sig med DAG och NATT som tidsangivelse i scenrubrikerna? Är detta standard i svenska manus?

 

Tycker själv det vore smidigt att hinta även om MORGON, KVÄLL etc redan i rubriken. Annars måste ju läsaren först se ordet NATT för att sedan i scenbeskrivningen få reda på att det inte alls är natt utan tex tidig kväll...nån som fattar vad jag menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller absolut med dig.

Jag har ingen som helst aning om det finns nån standard för sånt, & vad som i så fall gäller, men generellt kan man säga:

Lär dig gärna reglerna, men följ dom inte slavisk, förstå dom. Håller du av nån orsak inte med, bryt dom.

De flesta regler har en orsak, men det är inte alltid orsaken gäller just dig. Gör den inte det, hitta en bättre väg.

Är du osäker, testa dig fram. I värsta fall kostar det tid & måhända pengar, men du går därifrån med en värdefull erfarenhet (så länge ditt beslut inte riskerar skada någon, givetvis). Om du endå foljer "regelverket" trots att det inte känns rätt, så kommer du aldrig få veta vad som hade kunnat hända, & du riskerar att gå miste om en erfarenhet.

...eller så kanske du slipper problem, skador, åtal...det är en balansgång där du måste avgöra allt noggrant. Använd sunt förnuft & visa andra respekt, så kan du gå långt :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

DAG och NATT är inte tidsangivelser, det är ljusangivelser. Antingen är solen uppe, eller så är den nere. Jag vågar påstå att det kan vara motiverat med GRYNING och SKYMNING också, men knappast något annat. Att ange exempelvis KVÄLL är av denna anledning ganska dumt. En sommarkväll är rimligen DAG medan en vinterkväll garanterat är NATT.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

I Final Draft finns det i alla fall DAG, NATT, EFTERMIDDAG, MORGON, KVÄLL, och SENARE, att välja bland.

 

Ibland behöver man sätta dit ett klockslag och då skriver jag:

 

INT. VARDAGSRUMMET - 18.37. KVÄLL

 

Eller:

 

EXT. ÄNG. KVÄLL

Det är midsommar och fortfarande ljust fast klockan är 21.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ojoj...hur blir det för mig här uppe i Kiruna då?

På sommaren så är ju solen uppe dygnet runt...

Ska jag då skriva "DAG" bara för att solen är uppe även fast det egentligen är NATT. ;)

Eller så kanske man helt enkelt introducerar midnatts-solen i scenbeskrivningen. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=EzekielMartyr]Ojoj...hur blir det för mig här uppe i Kiruna då?

På sommaren så är ju solen uppe dygnet runt...

Ska jag då skriva "DAG" bara för att solen är uppe även fast det egentligen är NATT. ;)

Eller så kanske man helt enkelt introducerar midnatts-solen i scenbeskrivningen. :P[/citat]

 

 

Det beror väl på om du skriver i manuset att filmen ska utspelas i Kiruna... ;)

hur går det förresten med flytten av stan? på tal om ingenting så där..hehe

Länk till kommentar
Share on other sites

Just ja!

Kom att tänka på, ibland spelar ju trots allt klockslag åsså in! Ta 24 som exempel!

Jag satt & tänkte lite på vad du skrev Martyr om dygnetrunt-sol, där borde väl rimligtvis, ur spelsynpunkt, man kunna byta ut ljuset mot rollpersonens olika stadier av trötthet??

Vissa andra filmer & serier är ju dessutom en kamp mot klockan, exempelvis D.O.A (Jagad av döden med Dennis Quaid), där han blivit förgiftad & måste lösa sitt eget mord innan han mular, där måste ju tidsangivelser även vara mycket bra för skådespelarna att veta ungefär i vilket stadie av förgiftningen dom är & hur mycket smärta dom är utsatta för!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...