Gå till innehåll

Videoredigering med Linux?


ghijohansson

Recommended Posts

Vad tycker ni andra om att använda Linux vid videoredigering?

 

Om jag förstått rätt så gillar inte Linux att man använder hårddiskar formatterade enligt NTFS. Samtidigt är filstorleken begränsad till 4 GByte om man använder hårddiskar formatterade enligt FAT32. Och det finns kanske fler problem.

 

Rätt gissar, jag har aldrig provat Linux, men vad som gjort mig nyfiken är att det finns fler gratis videoredigeringsprogram för Linux än för Windows. Och mitt nästa projekt lär bli långfilm med budget på blygsamma 5,000:-. Så jag föredrar gratis redigeringsprogram när jag skaffar ny redigeringsdator.

 

Om någon undrar vilka gratis redigeringsprogram som finns så känner jag till följande, med reservation för att Wikipedias information är fruktansvärt dåligt uppdaterad.

 

Linux - Avidemux, Blender, cinelerra, Kdenlive, LiVES, OpenShot, PiTiVi

Windows - Avidemux, Blender, ivsEdits, Lightworks

Mac - Avidemux, Blender, cinelerra, Kdenlive, LiVES

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag provade för några år sedan att köra Linux men det jag verkligen saknade var ett bra videoredigerings program. Länge väntade jag på att Lightworks skulle släppas för Linux som de annonsera. Tillslut gav jag upp och bytte till Windows och Adobe Premiere. Nu när Adobe bara har "cloud" versioner så tänkte jag ta en titt på Lightworks igen. Provade en beta version för en tid sedan men då var den väldigt instabil. Ingen av gratisprogrammen jag provat för Linux duger för något seriöst arbete.

 

Det finns andra filsystem än de som Microsoft uppfunnit. Det vanligaste i Linux världen är etx3 och det räcker för det mesta men vill du ha riktigt stora filer så kan du ta till ext4.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarer. Redan innan jag gjorde postningen så hade jag börjat misstänka att det är få som använder Linux för videoredigering, pga praktiska problem. Så jag anar att det mest relevanta är att fortsätta redigera i Mac eller Windows, beroende på vilket man är van vid.

 

Jag förmodar att det smärtfriaste för Windowsanvändare utan budget, det är att offra ett antal hundralapppar på att skaffa ett av de mest kompetenta amatörprogrammen, och komplettera med att även skaffa gratisprogrammet Lightworks. Vill man köpa så billigt som möjligt, så går det ju att kolla om någon återförsäljare har utförsäljning av äldre version, med rabatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag förstått rätt så gillar inte Linux att man använder hårddiskar formatterade enligt NTFS. Samtidigt är filstorleken begränsad till 4 GByte om man använder hårddiskar formatterade enligt FAT32. Och det finns kanske fler problem.

Det föredras ju att man använder något av de Linuxanpassade filsystemen (ext* etc), men ifall du vill dual boota eller så så har NTFS-partitioner varit användbara från Linux i många år nu.

 

Och dual boot är mitt tips ifall du vill testa på. Det är så gott som smärtfritt nuförtiden. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag funderade på att skaffa dator med Windows och sedan lägga Linux på en annan partition. Linux Mint tycks vara den vanligaste Linux-versionen, och den har bra stöd för audiovisuella medier.

 

Angående att använda NTFS med Linux. Jag är förvirrad. Jag har nämligen fått intrycket att man behöver göra något krångligt för att det ska fungera.

 

Det bästa för mig och många andra som är vana vid Windows är nog att göra så här vid köp av ny dator (om man saknar budget). Skaffa dator som har Windows på en partition, medan en annan partition lämnas tom. Ladda ner Lightworks. Trivs man med Lightworks så använder man det till all videoredigering. Trivs man inte med det så laddar man ner testversionerna av några billiga kommersiella program (Adobe Premiere Elements, CyberLink PowerDirector, Corel VideoStudio, Sony Movie Studio, Pinnacle Studio), varpå man betalar för det som man trivs bäst med. Skulle man inte trivas med något av programmen så stoppar man i stället in Linux i den tomma partitionen, varpå man laddar ner redigeringsprogram för Linux.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Uppdatering.

 

Jag har upptäckt att det kommersiella programmet Videopad även finns som gratisversion (läs : crippleware). Nej, jag har inte testat.

Video Editing Software. Download Free Video Movie Editor

 

När det gäller lightworks så har jag fått veta att den nuvarande gratisversionen är begränsad till en maximal upplösning av 1280*720.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...