Gå till innehåll

Exportproblem Premiere Pro CS4


Jensamannen

Recommended Posts

Har inte använt programmet sen i somras och skall nu exportera en ca 1 timme lång film. När jag trycket på Export/media händer det ingenting. Menyn File är markerad och man kan gå runt i menyerna men allt är dimmat och det verkar helt enkelt som om programmet har hängt sig. Nån som upplevt detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag trycket på Export/media händer det ingenting. Menyn File är markerad och man kan gå runt i menyerna men allt är dimmat och det verkar helt enkelt som om programmet har hängt sig. Nån som upplevt detta.

Du måste markera din Timeline först så att Premiere Pro vet vilken Timeline du vill exportera, annars är Export-alternativen dimmade i File-menyn. Du behöver bara klicka någonstans i din Timeline så att den får den oranga kanten runt om sig. Jag minns inte om det gick i CS4, men du skall även kunna välja din Timeline direkt i Project panel. :)

 

Eller menar du att *alla* alternativ under menyn File är dimmade oavsett om din Timeline är vald eller ej? Om ja, är övriga menyer dimmade, tex Edit?

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis! Allt är dimmat. Förs är allt som vanligt. Jag markerar timeline och väljer exportera/media. Sen hänger sig programmet och allt i menyerna är dimmat. Det går inte att marker nåt eller klicka någonstans utom just att fälla ner menyerna men allt i dom är dimmat. Jag har nu ominstallerat programmet och uppdaterat både PP och Encoder men med samma resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt är dimmat. Förs är allt som vanligt. Jag markerar timeline och väljer exportera/media. Sen hänger sig programmet och allt i menyerna är dimmat. Det går inte att marker nåt eller klicka någonstans utom just att fälla ner menyerna men allt i dom är dimmat. Jag har nu ominstallerat programmet och uppdaterat både PP och Encoder men med samma resultat.

Vad har du för material på din Timeline, är det DV, HDV, AVCHD, eller vad är det du har? Det känns lite som att det är en codec som gör att när när Premiere Pro skall "rita upp" en preview i Export Settings så händer något, dvs allt dimmas ut.

 

Du kan testa detta:

1. Stäng det projekt du håller på med.

2. Skapa ett nytt projekt.

3. Skapa en ny Timeline med samma inställningar du har i det projekt som krånglar.

4. File > New > Bars and Tone

5. Lägg Bars and Tone på din Timeline

6. File > Export > Media

 

Hur gick det nu?

 

Om samma problem kvarstår hade jag raderat Preferences och tagit bort Media Cache och Media Cache Database. Det brukar lösa dom flesta skumma problem.

 

Vilket operativsystem har du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet kvarstår efter steg 1-6 som du rekommenderade. Har även provat att exportera gamla projekt som jag vet har gått att exportera tidigare men med samma resultat.

 

Vart hittar jag radera Pref, Media cache och Cache Databas?

 

Jag sitter på Mac OSX 10.6.8.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vart hittar jag radera Pref, Media cache och Cache Databas? Jag sitter på Mac OSX 10.6.8.

1. I Premiere Pro, gå till Edit > Preferences > Media

2. Skriv upp sökvägarna du hittar under Location för Media Cache och Media Cache Database.

3. Stäng Premiere Pro.

4. Använd Finder, gå till mapparna och radera dom du hittade under steg 1.

5. Håll ned Shift+Äppletangenten och starta samtidigt Premiere Pro.

6. Viktigt: Släpp Shift+Äppletangenten först när du ser Premiere Pro's sk splash screen. Släpper du upp tangenterna tidigare händer inget.

7. Öppna det projekt du vill exportera ifrån.

8. Vänta till Conforming/Generating Peak files är *helt* klar.

9. File > Export > Media.

 

Hur går det nu?

 

EDIT: Hmm, jag blir osäker om det är Shift+Äppletangenten. Är det Shift+Alt istället...? (Jag använder Windows.)

 

Vad jag vet finns det ingen tangentkombination att använda under uppstart för att ta bort/radera Media Cache och Media Cache Database.

Länk till kommentar
Share on other sites

Renderas? Alltså det renderas under exporten. Ni måste inte rendera timeline innan ni exportera. Rendering är till för att man ska se hur det ser ut i timeline.

 

Vad är källmaterialet i för format? Har du några plugins, och/eller codec-paket installerat?

 

 

Last resort, ta hem en trial av PremierePro CC och tryck ut det där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här kommer en sammanfattning om problem och kringinfo om system mm.

 

PROBLEM

 

• Premiere Pro hänger sig när jag försöker exportera (Export/Media). Encoder öppnar sig aldrig.

 

KRINGINFO

 

• Premiere Pro 4.2.1. Ominstallerad från nätet 131030 och uppdaterad 131030 (I går).

 

• Platform Mac OSX 10.6.8

 

• Source footage. Mov 1920x1080. MPEG-2 Video liner. PCM, Timecode. Colorprofile HD (1-1-1).

 

• Har försökt exportera gamla projekt som gått att exportera tidigare.

 

• Inga andra mjukvaror öppna samtidigt.

 

• Tredjeleverantörs pluggar och annat i systemet, endast Neat video.

 

• Detta problem uppstår endast vid export. Inte vid rendering eller under arbetet med klippningen.

 

Tack Kimster för tippset on Premiere CC. Skall testa det om jag inte snart får ordning på det. Har frågan uppe på Adobes forum med. Kommer lösning där lägger jag in den här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju prova att stänga projektet, öppna Adobe Media Encoder manuellt och gå till File > Add Premiere Pro Sequence och nu leta upp projektfilen i det fönster som kommer upp och därmed förhoppningsvis komma vidare. Kanske fungerar, kanske inte.

 

Det kan också vara läge att använda Disc Utility/Diskverktyget på Mac:en för att reparera Permissions.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju prova att stänga projektet, öppna Adobe Media Encoder manuellt och gå till File > Add Premiere Pro Sequence och nu leta upp projektfilen i det fönster som kommer upp och därmed förhoppningsvis komma vidare. Kanske fungerar, kanske inte.

 

Det kan också vara läge att använda Disc Utility/Diskverktyget på Mac:en för att reparera Permissions.

 

Plopp. Där kom den ut. Tackar Rogge! Att öppna Encoder manuellt och gå den vägen löser det för denna filmen. Sen får jag gå vidare och se hur jag skall lösa det mer permanent. Tvärr går det fortfarande inte att gå via Premiere Pro vilket man vill att det skall göra. För försöka att reparera lite Permissions när filmen är ute.

 

Tackar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Plopp. Där kom den ut. Tackar Rogge! Att öppna Encoder manuellt och gå den vägen löser det för denna filmen. Sen får jag gå vidare och se hur jag skall lösa det mer permanent. Tvärr går det fortfarande inte att gå via Premiere Pro vilket man vill att det skall göra. För försöka att reparera lite Permissions när filmen är ute. Tackar.

Toppen, då kom vi åtminstone en bit på vägen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kalas att det ordna sig en bit iaf.

Här kommer en sammanfattning om problem och kringinfo om system mm.

 

PROBLEM

 

• Premiere Pro hänger sig när jag försöker exportera (Export/Media). Encoder öppnar sig aldrig.

 

KRINGINFO

 

• Premiere Pro 4.2.1. Ominstallerad från nätet 131030 och uppdaterad 131030 (I går).

 

• Platform Mac OSX 10.6.8

 

• Source footage. Mov 1920x1080. MPEG-2 Video liner. PCM, Timecode. Colorprofile HD (1-1-1).

 

• Har försökt exportera gamla projekt som gått att exportera tidigare.

 

• Inga andra mjukvaror öppna samtidigt.

 

• Tredjeleverantörs pluggar och annat i systemet, endast Neat video.

 

• Detta problem uppstår endast vid export. Inte vid rendering eller under arbetet med klippningen.

 

Tack Kimster för tippset on Premiere CC. Skall testa det om jag inte snart får ordning på det. Har frågan uppe på Adobes forum med. Kommer lösning där lägger jag in den här.

 

Och till övriga som läser detta och vill fråga om hjälp, så så HÄR (se ovan) detaljerat ska det se ut när man får problem och ber om hjälp på forumet!!! :) Detta gör att man ofta kan gå på själva problemet direkt och slippa alla följdfrågor. Gärna en rad om hårdvaran också så är det komplett!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...