Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det flera än jag som sett och fascinerats av dokumentärfilmen av Peter Jackson om den fantastiska filmande Nya Zeeländaren Colin McKenzie?

Den försvunna silverskatten tror ja den heter.

Och flera år efter att den kommit ut, fortfarande MYCKET gles information om McKenzie på nätet? Vad beror det på månne?

Varför skriver dom inte om historieböckerna nu när dom hittat bevis som tyder på att filmhistorien behöver skrivas om.

För dom som inte vet va jag pratar om: Colin McKenzie var först med BL.A färgfilm, synkront ljud, extrema närbilder och en massa annat

Posted

[citat=Vivi]Är det flera än jag som sett och fascinerats av dokumentärfilmen av Peter Jackson om den fantastiska filmande Nya Zeeländaren Colin McKenzie?

Och flera år efter att den kommit ut, fortfarande MYCKET gles information om McKenzie på nätet? Vad beror det på månne?

Varför skriver dom inte om historieböckerna nu när dom hittat bevis som tyder på att filmhistorien behöver skrivas om.

För dom som inte vet va jag pratar om: Colin McKenzie var först med BL.A färgfilm, synkront ljud, extrema närbilder och en massa annat[/citat]

Hahahahaha!!!!:)

Posted

fake.... fan också

e d helt sant?

e ja faktiskt så blåst.... förjävligt...

men va fan, d e en dokumentär, alltså d får ju int va fusk!

fegt gjort isåfall men ja kan int tro på de...

Posted

här har man hittat en bandad dokumentärfilm i hyllan som farsan banda när den visades i svt... inte ett ord står det före, efter eller under filmen att d e fusk. Men tackvare er så måst man ju erkänna att man ha blivit grundlurad...

ja e förkrossad.

Men varför gör man en fusk dokumentär? tröttnat på verkligheten eller?

Posted

att göra en fejkad dokumentär är inte konstigt...den har tom en egen dokumentärfilmsgenre, kommer inte riktigt ihåg vad den heter...men det vanligaste i dom filmerna är att i slutet brukar det finnas typ bloopers och liknande så man förstår att det är fejk...

T.ex. förra året, eller året före det, gick det en dokumentär på tv som handlade om att Stanley Kubrick skulle ha varit med och fejkat månlandningen -69...T.o.m. hans fru var med i den=) men den var så klart fejk...hehehe

Posted

Ganska kul när man fattar d...

Måst ha vari himla roligt fö dom som gjort det å kan skratta åt dom små dumma mänskorna, alla som blivit lika blåsta tar det knappast med humor som jag. Jag läste att dom inte sa att det va fejk vid premiärvisningen i NyaZeeland... han var antagligaen landets mest hatade man...

Men finns det inga lagar mot såna här mock-dokumentaries som dom kallas?

Undrar om svt int fatta att det va fusk eller bara int gick ut med det, för konstigt nog stod det inget om det i programpresentationen eller efter filmen...

Posted

Mockumentaries är väl namnet på genren. Angående mest hatade så tror jag till och med att det står på dvd'ns fodral att den gjorde honom till just det. :)

Men man tycker att de flesta borde ha listat ut det när de såg cykelkameran! :)

Posted

Haha, jag älskar mockumentaries, & den här måste rimligtvis vara den bästa jag sett! :-D

SJÄLVKLART skrev dom inget före, under eller efter filmen om att det var fake, vad hade det varit för kul med det?

Vad jag är mest fascinerad av är hur otroligt många som svalde allt med hull & hår!

Jag menar, för helvete, han hävdade att det skulle varit med TUSENTALS statister vid inspelningarna av bibelfilmen! Varför hade då ingen talat något om en så fet film tidigare? För att nämna en del :-)

Misstänker att han mest var nyfiken på om folk på fullt allvar verkligen tror på allt dom hör på TV....det bedrövliga är att så verkligen är fallet.

Att stifta lagar mot sånt här är en betydligt sämre lösning än om fler försökte tänka själva & inte var så godtrogna.

Bara för att det är uttalat på TV eller i tryck så betyder det inte att det är sant.

Pax Vobiscum! Christian

• 5 months later...
Posted

[citat=Vivi]Är det flera än jag som sett och fascinerats av dokumentärfilmen av Peter Jackson om den fantastiska filmande Nya Zeeländaren Colin McKenzie?

För dom som inte vet va jag pratar om: Colin McKenzie var först med BL.A färgfilm, synkront ljud, extrema närbilder och en massa annat[/citat]

Hahahahaahha vad kul!!! =D måste se den filmen...nu kan inte jag bli lurad iaf...men mina vänner kan...jag har redan listat ut ett offer=D

Posted

köpte dvdn med forgotten silver förra veckan. Om det inte stått på fodralet så hade nog jag gått på det.

Det finns även en making of dokumentär om dokumentären (den är nog sann iallafall) på dvdn och enligt den så fick Peter & co i uppdrag att göra en kort film till en serie på ny-zeeländsk TV. De trodde inte att någon skulle tro dem. så de bara spädde på med mer och mer otroliga saker, att han gjorde färgfilm av hönsägg, att han filmade första lyckade flygningen och att han gjorde världens största mastodontbibelfilm osv.

Men folk verkar ha en tendens att inte lyssna om man inte säger tokiga saker.

Tillochmed skådespelarnas släkt och vänner gick på det.

Men Peter Jacksson var inte först. 30 oktober 1938. sände amerikansk radio en föreställning av Orson Welles som var en tolkning på H.G. Wells Världarnas krig som en nyhetssändning. Hundratals människor flydde i panik när de hörde det som egentligen var en radioteater. En del tror fortfarande att radios senare ursäkt bara är en mörkläggning i stil med Area 51.

Appropå det, är det någon som sett svenska Förebudet? Hur mycket är egentligen sant i den?

Posted

Hehe.. det var faktiskt kul.. trodde inte man kunde gå på den, men det gick tydligen ;) själv visste jag det innan jag såg den.. faktiskt rätt trovärdig ändå .. hehe

• 9 months later...
Posted

Ahahah, såg den filmen nyss och sökte i forumet, hade nog gått på den också om jag inte hade vetat... En film som alla borde se, och speciellt om man gillar film!

Posted

Forgotten silver är ju fruktansvärt bra alltså. Första gången jag såg den slog jag bara på teven och fastnade direkt. Jag var helt chockad och tänkte precis ringa farsan direkt men skulle kolla tevetidningen vad den hette och upptäckte att den var fejk. Jag kände nästan hur åsneöronen växte, precis som du måste känt dig vivi. Inget illa ment. :)

Jackson kanske själv borde fortsätta sin karriär som skådespelare om han lyckades hålla masken så bra under premiären.

[citat=jmalmsten]Men Peter Jacksson var inte först. 30 oktober 1938. sände amerikansk radio en föreställning av Orson Welles som var en tolkning på H.G. Wells Världarnas krig som en nyhetssändning. Hundratals människor flydde i panik när de hörde det som egentligen var en radioteater. En del tror fortfarande att radios senare ursäkt bara är en mörkläggning i stil med Area 51.[/citat]

Inte bara flydde. Tog livet av sig också.

Lite kuriosa bara.

Posted

Det skojiga i det hela är ju att de fick sända denna mitt i en serie med "riktiga" filmer från Nya Zeeland. Ett museum hörde av sig för att få första tjing på cykeln och förklarade att man förberedde utrymme för en liten egen avdelning med Colin McKenzie.

Vad ni än gör missa inte bakom dokumentären till filmen.