Gå till innehåll

Filma sport


Trinity

Recommended Posts

Vet inte om jag lägger in detta i rätt kategori men gör ett försök..

 

Läser igenom forumet och konstaterar att det mesta som berörs är "dramafilmning". Då jag är aktiv inom diverse extremsporter så har jag tänkt att göra film om detta.. lite mer dokumentärt/ snowboardfilmaktigt.

Skulle gärna ta emot tips och idéer om vad jag bör tänka på vad gäller filmteknik och ljus å så, kommer mest att filma utomhus och mycket i snö.

Kommer att använda DV-format i form av en Sony hcr50.

Finns det artiklar att läsa igenom eller om nån har bra tips så skulle jag bli glad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjhort flera actionsportfilmer och alla har handlat om snowboard/skidor mer eller mindre.

har en dv-kamera och har alltid kört med automatiskt inställning på slutartiden. men som EzekielMartyr sa, är det att rekomendera att köra med så kort slutartid som möjligt. 1/5000 har jag kört med när jag ställt in själv.

 

sen är det svårt att få alla färger med kamera, och då har jag lagt på olika linser i redigeringsprogram, som färgåtergivning, nose, blur.. det har blivit rätt så bra, men det är svårt att få alla klipp att se bra ut. så man får trixa med alla klipp för sig tilsl man hittar det bästa alternativet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

en grej jag undrat nu när jag filmat lite ute i snön. en del klipp blir väldigt överexponerade. på tok för ljusa så det nästan ser ut som en svartvit film. hur ska jag gå till väga för att slippa detta problem? finns det inställningar p åkameran? funkar det bättre om man ställe rin fokus själv?

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första så har fokusen inget med exponeringen att göra...

När man filmar i snö och det är soligt så är det nästan en lag på att exponera manuellt för att få det bra. Riktar du en kamera med autoexponering mot snön så blir allt annat kolsvart och riktar du den mot tex. skog eller dyl. så blir snön utfrätt... Det bästa är atthitta ett läge mitt emellan och sen låsa exponeringen där. Om kameran har ett eller flera ND filter så kan det vara vettigt att använda dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

är inte så insatt i det här, men jag kan stäla in exponeringen själv på kameran, och det ska jag göra. tack för tipset.

sen vet ja ginte om jag har ND filter eller polariseringsfilter.

är det också inställningar eller är det något slags extra tillbehör?

Länk till kommentar
Share on other sites

ND:n brukar väl för det mesta finnas inbyggt, i vart fall på kameror snäppet över muggig en-chippare, men polariseringsfilter får man skruva fast på objektivet.

Funkar efter samma principer som polariserande glasögon, dom dödar reflexer. Väldigt användbart i snö & på vatten bla :-)

 

Upptäckte helt nyligena att det fanns ett till en VX-1000 jag har hemma just nu, så det har jag lekt en del med nu!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...