Gå till innehåll

Disk-hastighet, viktig i hela kedjan eller funkar långsam för vissa saker?


monnexs

Recommended Posts

Lite funderingar kring min bärbara dator. Jag har en SSD-disk för op och program och en USB3 7200 rpm för videos. Men nu har min hårddisk-caddy kommit så jag har möjlighet att stoppa i en till intern hårddisk. Hur bör jag gå vidare med detta, jag har nämligen en 5200 rpm-disk liggandes. Är det bara att slänga in den och koppla vissa saker till den disken eller kräver allt i redigering hög hårddiskhastighet. Jag menar gör det kanske varken från eller till om jag kopplar vissa saker till en snabb eller långsam disk eftersom vissa saker ändå inte kräver fart? Saker jag tänker på är typ media cache, scratch-disks, media database mm, har jag kanske glömt nått?

 

Om ni anser det vara viktigt att ha en snabbare disk i hela redigeringskedjan (och jag bör slopa idén med en 5200 rpm-disk) kommer jag in på nästa fråga. Vilken typ av disk bör jag slänga in som en andra intern hårddisk i min laptop. Jag tänker att om vissa saker jag nämnt ovan kräver hög hastighet men nödvändigtvis inte kräver så stort utrymme på en disk (eller kräver det utrymme kanske), är kanske en SSD till och med att föredra framför en 7200 rpm-disk.

 

Vad tycker ni jag ska göra, använda den 5200 rpm-disk jag redan har, köpa en 7200 rpm-disk eller ytterligare en SSD-disk?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade inte kört på en 5200 (annat än för Backup). SSD om du har råd annars en 7200 rpm.

 

Men saker som är optimalt att koppla till datorns andra interna hårddisk (video blir kopplade till USB3) tar väl inte sådär jättemycket diskutrymme i anspråk eller har jag fel? Borde man klara sig rätt långt med en 120 gb SSD disk (som andra disk) om man bara använder den till Premiere?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket ! Bra använder ändå After Effects sällan. Såg för övrigt att man kan få 180 gb SSD-diskar för tusenlappen. Låter ju överkomligt faktiskt.

 

Men om man har tre diskar. Vad ska man lägga på varje disk? När man googlar snackas det ofta så mycket om Raid-diskar osv, för stationära datorer osv. Men om man har två SSD-diskar i datorn och en extern, vad ska man lokalisera till varje disk då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tre drives i min laptop och kör följande (du skulle mao kunna "strunta" in min 1:a disk):

 

SSD 1: Operativsystem / Kontorsändamål / Betatestning

SSD 2: Operativsystem för demo & produktion.

SSD 3: Grafik / Ljudeffekter / Musik / Cachefiler / etc

Extern USB3 SSD drive: Video media.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...